المپیک ۲۰۲۴ پاریس با تمام اتفاقات شگفت انگیز و عجیبش به اتمام رسید و المپین‌ها به کشورشان بازگشتند.

به گزارش همشهری آنلاین، کاروان ایران نیز با ۱۲مدال، ۳طلا، ۶نقره و ۳برنز به‌کار خود در المپیک پاریس پایان داد و خاطرات تلخ و شیرین زیادی را برای مردم ایران به جای گذاشت، مدال‌های طلای شیرینی که در کشتی و تکواندو به‌دست آمد، نخستین مدال نقره تاریخ ورزش زنان، درخشش جوان‌های ورزش ایران در عرصه بین‌المللی اتفاقات شیرینی بود که در پاریس تجربه کردیم. تمامی ورزشکارانی که در المپیک ۲۰۲۴پاریس برای کشورشان افتخارآفرینی کردند و روی سکو رفتند، مورد استقبال هموطنانشان قرار گرفتند و به‌خاطر درخشش در بالاترین سطح ورزشی پاداش دریافت کردند.

ناهید کیانی یکی از چهره‌های برجسته کاروان ایران در پاریس بود. با اینکه بخت با او یار نبود و در فینال نتوانست رقیب کره‌ای را شکست دهد، اما با همان مدال نقره حالا پرافتخارترین ورزشکار زن ایران در ادوار بازی‌های المپیک به شمار می‌رود. کیانی بعد از بازگشت به ایران و در مراسم استقبال از قهرمانان اقدام جالبی انجام داد و زمانی که با پدرش روبه‌رو شد، دستان پدرش را بوسید و صحنه احساسی را رقم زد.

آرین سلیمی را می‌توان پدیده کاروان ایران در پاریس دانست. آرین نسخه عجیبی از سختکوشی در عین جوانی است. آرین در فینال مسابقه تکواندو هم درخشان و بی‌نظیر ظاهر شد تا در ۲۰‌سالگی، طعم شیرین مدال طلای المپیک را بچشد. استقبال باشکوه مردم کرمانشاه از این تکواندوکار جوان، بازتاب زیادی در شبکه‌های مجازی داشت و تعداد زیادی از مردم برای استقبال از او به فرودگاه کرمانشاه رفته بودند. روز گذشته و همزمان با ورود این ورزشکار به کرمانشاه نیز مراسم تقدیر و تجلیل از آرین سلیمی تکواندو کار طلایی المپیک از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان و هیأت تکواندو در سالن شهید بهشتی مجموعه ورزشی آزادی برگزار ‌شد.

محمدهادی ساروی فرنگی‌کار وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران که موفق شد نخستین مدال طلای کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ را کسب کند و به دومین مرد طلایی ورزش آمل در ادوار المپیک تبدیل شود، همراه با مربی سازنده‌اش حسین حسین‌زاده با استقبال ویژه و پرشور مردم شهرش به زادگاهش بازگشت. آملی‌ها با برپایی مراسمی با شکوه به استقبال مرد طلایی شهرشان و حسین حسین‌زاده مربی آملی او رفتند. مراسم استقبال از ساروی و حسین‌زاده از ورودی شهر آمل در انتهای محور هراز آغاز شد و در مسیری طولانی تا میدان مرکزی شهر و پس از آن نیز به سمت زادگاه او روستای دارکلا ادامه داشت.

دولت پاکستان برای تقدیر از تاریخ‌سازی ارشد ندیم، قهرمان پرتاب نیزه بازی‌های المپیک پاریس که ضمن رکوردشکنی، نخستین مدال طلا را پس از ۴۰ سال برای کشورش به ارمغان آورد جایزه ۸۹۷ هزار دلاری به او اختصاص داد. این ورزشکار محبوب پاکستانی درحالی‌که جشن‌ها و مراسم شادمانی از تاریخ‌سازی او همچنان در کشورش پابرجاست این جایزه ۲۵۰ میلیون روپیه‌ای (۸۹۷ هزار دلاری) را دریافت کرد.

تایوان برای استقبال از ورزشکاران المپیکی خود ابتکار جالبی به خرج داد. صبح روز سه‌شنبه سه جت F-۱۶برای پیوستن به پرواز ورزشکاران به مقصد فرودگاه بین‌المللی تایوان در تایپه به پرواز درآمدند و به نوعی هواپیمای ورزشکاران را اسکورت کردند. جت‌ها درحالی‌که در کنار هواپیما برای خوشامدگویی به برندگان ورودی پرواز می‌کردند، شعله‌های آتش را در آسمان منتشر کردند. این هواپیما با گروه ورزشکاران ساعت ۷:۱۰صبح در تایپه به زمین نشست. لین یو تینگ نخستین برنده مدال طلای المپیک تایوان در بوکس است که در این پرواز حضور داشت.

در بوتسوانا استقبال بی‌نظیری از قهرمانان طلایی و نقره‌ای المپیک انجام شد و ۳۰هزار نفر در استادیوم تجمع کردند و دولت به همین مناسبت یک روز را تعطیل کرد. لتسیل تبوگو نخستین مدال طلای تاریخ این کشور را کسب کرده. او در ماده ۲۰۰متر سرعت بالاتر از رقیبان مدعی‌اش بر سکوی نخست قرار گرفت. تیم ۴در ۴۰۰متر امدادی این کشور هم مدال نقره گرفت.

بیشتر بخوانید: