آمارها نشان می‌دهد روند سرمایه‌گذاری خارجی در بازار املاک ترکیه در حال کاهش است این به دلیل آن است که جذابیت بازار مسکن ترکیه در حال کاهش است اما چرا این اتفاق رخ داده است؟

به گزارش همشهری آنلاین، داده‌های مؤسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد، فروش مسکن به خارجی‌ها در ۷‌ماه اول سال با کاهش محسوسی مواجه شده و صرفا به ۱۲هزار و ۸۱۱ مورد رسیده است.

طبق این گزارش در ‌ماه گذشته فروش خانه به خریداران خارجی با نزول ۱۶.۱درصدی مواجه بوده و خارجی‌ها فقط ۲۳۵۰ملک در ترکیه خریداری کرده‌اند که در این میان روس‌ها با خرید ۴۸۵ملک در صدر قرار دارند و بعد از آن اوکراینی‌ها با ۱۷۱و آلمانی‌ها با ۱۶۲خانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند، اما ایرانی‌ها نیز که همواره در لیست خریداران مسکن در ترکیه جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند، دیگر در میان ۳کشوری که بیشترین ملک را در ترکیه خریده‌اند، نیستند، اما پرسش این است که چرا خرید ملک در ترکیه جذابیت خود را از دست داده است.

یکی از دلایل کاهش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه، رشد تورم در این کشور است که طبق تازه‌ترین گزارش‌ها در ‌ماه جولای به ۶۱.۷۸ درصد رسیده است. افزایش تورم در ترکیه، هم قدرت خرید مردم را کاهش داده و هم باعث شده جذابیت سرمایه‌گذاری در این کشور برای خارجی‌ها کاهش یابد.

بیشتر بخوانید

بازار ملک ترکیه از چشم ایرانی‌ ها افتاد

گرانی مسکن در ۴۱ کشور دنیا | این کشور رکورددار تورم مسکن شد

عامل بعدی را می‌توان افزایش نرخ بهره دانست. بانک مرکزی ترکیه برای مقابله با تورم صعودی در این کشور، به‌طور مداوم نرخ بهره را افزایش می‌دهد. این اقدام، وام مسکن را نیز گران‌تر کرده و باعث شده است دریافت آن دیگر برای خریداران به‌صرفه نباشد.

مشکلات اقتصادی هم در سال‌های اخیر ارزش لیر ترکیه را در سراشیبی نزول قرار داده که این موضوع می‌تواند ۲ اثر متضاد را در بازار مسکن ترکیه بر جا گذارد. کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی از یک طرف به‌ معنای خرید ارزان ملک برای خارجی‌هاست و از طرف دیگر می‌تواند منجر به کاهش بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران شود؛ به بیان بهتر با کاهش ارزش لیر چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و رشد بازده در بازار املاک ترکیه چندان مطلوب نیست و جذابیت سرمایه‌گذاری را برای خارجی‌ها کاهش داده است.

منبع: روزنامه همشهری