شرکت‌های دانش‌بنیان در اربعین امسال حضور پررنگ‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارند.

به گزارش همشهری آنلاین: در اربعین امسال ۳۵شرکت دانش‌بنیان و ۱۵ شرکت فناور و خلاق در حوزه‌های بهداشت و درمان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل و لجستیک، بیمه و صنایع خلاق و فرهنگی، دستاوردها و محصولات خود را با هدف خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی معرفی می‌کنند.

اکسیژن‌ساز بومی

یک شرکت دانش‌بنیان برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین امسال یک دستگاه‌ اکسیژن‌ساز تولید و معرفی کرده است تا به بیمارانی که در مسیر زیارت کربلا هستند، کمک کند. این دستگاه هوای محیط را که ۲۱درصد آن اکسیژن است و برای بیمار کافی نیست می‌گیرد و اکسیژن خالص به بیمار می‌دهد. محصولات اکسیژن‌ساز برای بیمارانی که حین پیاده‌روی اربعین نیاز به بستری موقت و درمان پیدا می‌کنند، مفید است.

ضدعفونی آب با قرص جوشان

در پیاده‌روی اربعین یکی از دغدغه‌های زائران، تأمین آب شرب سالم و بهداشتی است. برای این موضوع پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید قرص جوشان ضدعفونی‌کننده آب آشامیدنی شده‌اند.. این محصول به‌صورت قرص جوشان در مقیاس‌های یک، ۱۰، ۲۰۰ و ۵۰۰لیتر موجود است.

این قرص‌ها که بدون عوارض جانبی است، میکروارگانیسم‌های موجود در آب را برای جلوگیری از ابتلا به وبا، اسهال خونی، حصبه و سایر بیماری‌های منتقله از طریق آب تنها در ۳۰دقیقه از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید:

  • معاونت علمی بال پرواز وزارتخانه‌ها می‌شود

ویلچر برقی

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تجهیزات پیشرفته پزشکی و توانبخشی، نخستین ویلچر الیاف کربنی در ایران، موسوم به «کربوران» را طراحی و ساخته است. این مدل ویلچر سبک‌وزن ساخته شده و در آن از فناوری پیشرفته الیاف کربن استفاده شده است و به زائران توان‌یاب کمک می‌کند به راحتی در مسیر اربعین حضور داشته باشند.