مرکز تحلیل تهدیدات مایکروسافت به تازگی در گزارشی ادعا کرده است که گروه‌های مرتبط با ایران در تلاشند تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند.

همشهری آنلاین: مرکز تحلیل تهدیدات مایکروسافت به تازگی در گزارشی ادعا کرده است که گروه‌های مرتبط با ایران در تلاشند تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند. یک روز پس از این گزارش مایکروسافت، ستاد انتخاباتی« دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز مدعی شد که هکرهای ایرانی اسناد داخلی آن را هک، دزدیده و توزیع کرده اند. این ادعاها و گزارش‌ها درحالی اعلام شده است که هنوز هیچ مدرک و سند معتبری درباره چنین ادعاهایی ارائه نشده است.

اتهام زنی به کشورهای خارجی در آمریکا: این نخستین بار نیست که در آمریکا برخی کشورها خارجی متهم به دخالت در انتخابات می شوند. پیش از این نیز روسیه و چین از سوی آمریکا متهم به تلاش برای اثرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری شده بودند.

ضعف سایبری آمریکا: صرف نظر از مطرح شدن نوع اتهاماتی که علیه ایران، روسیه و چین درباره تلاش برای اثرگذاری و یا علمیات هکری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان می‌شود، طرح این گونه اتهام خود می تواند نشانه‌ای از ضعف شدید سیستم‌های سایبری در آمریکا باشد. سیستم‌‍هایی که به اعتراف خود مقامات آمریکایی تحت تاثیر علمیات‌های خارجی ایران یا روسیه و چین قرار می گیرند.

تفاوت عملیات ایران و روسیه: گزارش ان.پی.آر هم تاکید کرده است که نوع تاثیرگذاری و اقدامات گروه‌های منتسب به ایران با گروه‌های منتسب به روسیه متفاوت است. براساس این گزارش، گروه‌های هکری منتسب به ایران با ایجاد کانال‌ها و وب سایت‌های خبری در تلاش بوده‌اند تا ذهن و افکارعمومی شهروندان آمریکایی را تحت تاثیر قرار دهند، در حالی که گروه‌های هکری روسی به طور عمده تمرکز خود را روی شکل دادن به نتیجه انتخابات مورد نظر کرملین در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متمرکز کرده‌اند.

توانایی هکرهای ایرانی: سی.ان.ان هم در گزارشی جداگانه گفته است که هکرهای ایرانی در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های مختلفی که در حوزه‌ی سایبری انجام داده‌اند، توجه بسیاری از سازمان‌ها و رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده‌اند، چون این هکرها معمولاً به صورت گروهی و سازمان‌یافته عمل می‌کنند و به عنوان بخشی از جنگ سایبری عملیات‌های پیچیده‌ای را در سراسر جهان اجرا کرده‌اند.

منبع: روزنامه همشهری