وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد که اوکراین می‌تواند از سلاح‌های این کشور در خاک روسیه استفاده کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از رویترز، وزارت دفاع انگلیس روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراینی می‌توانند از سلاح‌های انگلیسی در خاک روسیه استفاده کنند، اما محدودیت‌ها برای استفاده از موشک‌های دوربرد استورم همچنان وجود دارد.

در دو هفته گذشته، اوکراین بزرگترین عملیات نظامی خود در خاک روسیه را انجام داده که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون سابقه نداشته است.

یک سخنگوی وزارت دفاع انگلیس در این زمینه گفت که اوکراین حق دفاع از خود در برابر حملات روسیه دارد ولی این امر مانع عملیات نظامی در خاک روسیه نمی‌شود.

این سخنگوی انگلیسی افزود: دولت انگلیس به صراحت سیاست خود را در کاربرد سلاح‌های ارسالی خود مطابق با قوانین بین‌المللی تعیین کرده است. این سیاست به این معنی است که تانک‌ها، موشک‌های ضد تانک و سایر تجهیزات نظامی داده شده به اوکراین می‌توانند در داخل روسیه به عنوان بخشی از دفاع اوکراین در برابر تهاجم روسیه استفاده شوند.

این سخنگوی وزارت دفاع انگلیس تصریح کرد که استفاده از موشک‌های دوربرد تنها باید در داخل مرزهای بین‌المللی پذیرفته شده مورد استفاده قرار گیرند.

یک منبع انگلیسی گفت که گمان می‌رود نیروهای اوکراینی از تانک های چلنجر ۲ ساخت انگلیس در داخل روسیه استفاده کرده باشند.

طبق آمارهای موجود در پارلمان انگلیس این کشور تا کنون ۷.۶ میلیارد پوند به اوکراین کمک نظامی کرده است که شامل ۱۴ تانک جنگی و خودروهای زرهی، مهمات، سیستم‌های دفاع هوایی، تجهیزات جنگ الکترونیک و توپخانه می‌شود.

منبع: ایرنا