شیوه جدید نیست و دوباره همان کلاهبرداری تلفنی که شما برنده شده‌اید و مبلغی واریز کنید به این شماره کارت؛ اما این بار یک تفاوت اساسی دارد، کارت بانکی و سیم‌کارت فرد کلاهبردار، خریداری شده از یک فرد معتاد متجاهر است، این بار کلاهبرداران این روش را انتخاب کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ شاید در طول سالیان گذشته آنقدر در مورد کلاهبرداری تلفنی صحبت شده و پلیس و مراجع مختلف هشدارهایی جدی هم به مردم داده‌اند که دیگر این شیوه کلاهبرداری که «آقا سلام شما برنده قرعه کشی شده‌اید و مبلغی به این کارت واریز کنید و... » قدیمی شده باشد اما باز هم این مدل کلاهبرداری باب دل خیلی از کلاهبرداران است.

کلاهبرداری به شیوه‌های مختلف در سالیان اخیر چنان باب شده که این روزها کلاهبرداران به شیوه‌هایی دیگری در فضای مجازی همچون استفاده از سیم‌کارت‌های دیگران و روش‌های مختلف روی آورده‌اند حال هم که خریداری کارت بانکی از معتادان متجاهر شیوه جدیدی برای این افراد سودجو شده تا به هر طریقی بتوانند فعالیت غیرمجاز خود و سودجویی از شهروندان را از برنامه‌های روزانه خود تلقی کنند.

اگرچه پلیس و مراجع قضایی هشدارهای جدی درباره سواستفاده از کارت‌های بانکی به مردم داده‌اند اما هنوز معدود افرادی هستند که به واسطه ناآگاهی و آشنایی نداشتن با این شیوه‌های کلاهبرداری، فریب این افراد سودجو و کلاهبردار را می‌خوردند، در تازه‌ترین مورد این نوع از کلاهبرداری ۲ متهم کارت بانکی معتادان متجاهر را برای واریز وجه شهروندان خریداری کردند تا ردی از آنها با پیگیری و ردگیری پلیس باقی نماند.

معتادان بهترین سوژه بودند

شیوه کلاهبرداری این متهمان از نوع خود بی‌نظیر است،‌ به گونه‌ای به این مسایل ورود می‌کنند تا حتی ردی از آنها از سوی پلیس گرفته نشود اما غافل از آن هستند که همیشه پلیس گامی جلوتر از این افراد است و با پیگیری‌ها و ردیابی‌های پلیسی در کشف این گونه کلاهبرداری‌ها تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و تاکنون تعداد زیادی از این افرد سودجو شناسایی و دستگیر شده‌اند.

در ادامه بخشی از مطالبات متهمان دستگیر شده در این شیوه کلاهبرداری با استفاده از کارت بانکی معتادان را می‌توانید بخوانید.

متهم اول که در گوشه محوطه پلیس تهران بزرگ ایستاده و ماسک بر چهره دارد، در این خصوص به ایرنا گفت: سابقه زندان داشتم و آنجا این شیوه را یاد گرفتم. تمایلی به صحبت ندارد، با اصرار من و اجبار پلیس توضیح می‌دهد که ۲ مورد سابقه دزدی و کلاهبرداری دارم و چون قبلا زخم خورده این کارت بانکی‌ها بودم؛ پس از آزادی از زندان از مردم به همین شیوه کلاهبرداری می‌کردم.

از این متهم می‌پرسم که زخم خورده کارت بانکی چه معنایی دارد که پاسخ داد: ما پیشتر خودمان کارت بانکی می‌فروختیم و به جرم کلاهبرداری دستگیر شدم و این بار کارت‌های بانکی معتادان را می‌خریدم به اندازه یک یا ۲ بار خرید مواد؛ البته ۲ طرف ماجرا هم راضی بودند.

یکی دیگر از متهمان که دورتر ایستاده هم گفت: معتادان بهترین سوژه بودند چون پلیس نمی‌تواست ردی از آنها داشته باشد، دردسری هم ندارند چراکه کارتن‌خواب بوده و جای مشخصی ندارند.

این متهم ۲۸ ساله ادامه داد: از سیم‌کارت‌های اعتباری و مختلف زنگ می‌زدیم تا پیگیری آن سخت‌تر شود.

وی در پاسخ به اینکه این سیم‌کارت‌ها را از کجا تهیه می‌کردید، نیز تاکید کرد: سیم‌کارت‌های معتادان شوش و هرندی را می‌خریدیم و به شماره‌های مختلف زنگ می‌زدیم و وقتی که تیر به هدف می‌نشست و پول به حساب واریز می‌شد، سیم‌کارت را دور می‌انداختیم.

شاکیان این شیوه کلاهبرداری به یک هزار نفر می‌رسند

رییس مرکز عملیات پلیس اطلاعات تهران بزرگ درباره شگرد این متهمان به ایرنا گفت: چندی پیش اعضای یک باند پنچ نفره شناسایی و دستگیر شدند که اقدام به حمل و فروش سلاح غیرمجاز از غرب کشور به تهران می‌کردند. ۲ نفر از این باند علاوه بر جرم سلاح، به شیوه‌ای نوین با استفاده از سیم‌کارت‌ها و کارت‌های بانکی معتادان متجاهر اقدام به کلاهبرداری تلفنی می‌کردند که این موضوع در نوع خود عجیب و جدید بود.

سرهنگ سعید راستی افزود: این ۲ متهم با پرداخت مبلغ ناچیزی از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به معتادان متجاهر می‌دادند و در قبال آن سیم‌کارت و کارت بانکی آنها را دریافت می‌کردند و سپس از این طریق با شهروندان تماس گرفته و کلاهبرداری می‌کردند.

وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود ۱۵۸ نفر از کل کشور که تاکنون به این شیوه از آنها کلاهبرداری شده شناسایی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد این شاکیان حتی به یک هزار نفر هم برسد.

رییس مرکز عملیات پلیس اطلاعات تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس فتا در این پرونده به صورت تخصصی ورود کرد، گفت: شکل کلاهبرداری این گونه بود که با شهروند تماس می‌گرفتند که شما برنده یک خودرو شده‌اید و باید مبلغ ناچیزی مانند ۲ میلیون تومان را به این شماره کارت واریز کنید و وقتی شهروند قبول می‌کرد، به سرعت سیم‌کارت را دور می‌انداختند.

وی به شهروندان توصیه کرد: فریب این گونه تماس از سرشماره‌های عادی یا پیامکی را نخورند و در صورت مشاهده موارد مشکوک حتما با سامانه ۱۱۰ پلیس تماس بگیرند.

منبع: ایرنا