با وجود همه حرف و حدیث هایی که در مورد انرژی های فسیلی و نفت خام مطرح می شود، همچنان توسعه میادین نفتی و افزایش تولید نفت در دستور کار سرمایه گذاران و کشورهای تولیدکننده نفت قرار دارد تا جایی که چین بزرگترین سوکی نفتی فراساحلی جهان را به سفارش عربستان صعودی ساخته است.

به گزارش همشهری آنلاین، چین که بزرگ‌ترین سازنده پنل‌های خورشیدی، خودروهای برقی و توربین‌های بادی است، بزرگ‌ترین سکوی نفتی فراساحلی جهان را ساخته است که در میدان مرجان عربستان سعودی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

طبق گزارش رسانه‌های چینی، پارامترهای این سکو، قابل‌ملاحظه هستند. این سکو به ارتفاع ۲۴ طبقه، بیش از ۱۷ هزار تن وزن دارد، عرشه‌ای به‌اندازه ۱۵ زمین بسکتبال دارد و ظرفیت سالانه ۲۴ میلیون تن نفت خام معادل ۱۷۶ میلیون بشکه و ۷.۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را دارد.

این سکو اکنون به عربستان سعودی منتقل شده و در میدان مرجان نصب می‌شود که در حال حاضر، با هدف افزایش تولید، در دست توسعه قرار دارد. برنامه توسعه این میدان، ۱۲ میلیارد دلار هزینه دارد و روزانه ۳۰۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید میدان اضافه می‌کند و مجموع تولید آن را به ۸۰۰ هزار بشکه در روز می‌رساند.

همچنین ۳۶۰ هزار بشکه دیگر در روز به تولید اتان و مایعات گاز طبیعی اضافه خواهد کرد. ظرفیت تولید گاز این میدان قرار است ۲.۵ میلیارد فوت مکعب در روز افزایش یابد.

روسیه به دنبال تقویت گردشگری پزشکی با کشورهای بریکس

کارشناسان روسی با اشاره به ظرفیت ۲۰۷ میلیارد دلاری گردشگری پزشکی چین و هند، میگویند: این کشورها عضو بریکس پلاس هستند و روسیه باید بر جذب شهروندان کشورهای بریکس پلاس به‌خصوص چین و هند تمرکز کند.

بر اساس نتایج تحقیقات کارشناسی، شهروندان کشورهای بریکس پلاس، اغلب به دنبال درمان بیماری‌های انکولوژیک، چشمی و قلبی هستند.

دسته دوم کشورها، شامل کشورهایی است که پتانسیل پایینی دارند اما ازنظر جغرافیایی به روسیه نزدیک هستند. این فهرست شامل ۲۱ ایالت، ازجمله کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، با پتانسیل کل حدود ۲۷ میلیارد دلار است.

به عقیده کارشناسان، بعد از چین و هند، دولت باید بر جذب گردشگران پزشکی عمدتاً از خاورمیانه (عربستان سعودی، عراق) و کشورهای آفریقایی (الجزایر، مراکش و اتیوپی) تمرکز کرد.

روسیه در حال حاضر ازنظر جذابیت برای گردشگران پزشکی خارجی در رتبه ۴۱ قرار دارد. گردشگر پزشکی کمتر از ۰.۰۱ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. این شاخص در ترکیه ۲۰ برابر و در مالزی ۴۰ برابر بیشتر است.

خوش‌بینی بازار نفت روی مرز ۸۰ دلار

قیمت نفت در معاملات بازار آسیا، با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا و تقویت فعالیت اقتصادی این کشور، افزایش یافته و بهای هر بشکه نفر بزند با ۰.۲۴ درصد افزایش به مرز ۸۰ دلار رسید.

اواخر هفته گذشته، دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از انتشار آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان دادند و نگرانی‌های کمتر نسبت به‌احتمال تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بیش از یک درصد کاهش یافته بودند؛ اما در ادامه با امید به کاهش نرخ بهره و بهبود فعالیتهای اقتصادی به روند مثبت برگشتند.

تورم عربستان سعودی به ۱.۵ درصد رسید

مرکز آمار عربستان سعودی اعلام کرد: نرخ تورم سالانه این کشور در ماه ژوئیه ۲۰۲۴ ( تیر-مرداد ۱۴۰۳) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۱.۵ درصد رسیده که کمترین مقدار در ۸ ماه گذشته محسوب می‌شود

نرخ تورم عربستان سعودی در دو ماه پیش نیز همین مقدار ۱.۵ درصد بود و عملاً در دو ماه اخیر، تورم این کشور در پایین‌ترین رقم ۸ ماهه ثابت مانده است.

جدال طلا جهانی با سقف قیمت

قیمت هر اونس طلای جهانی به ۲۴۷۲ دلار رسیده و در تلاش است تا از قله قیمتی ۲۴۸۳ دلار عبور کند. این سومین بار است که قیمت طلا به سقف تاریخی حمله‌ور شده و از منظر تکنیکال، شکست این سقف بعید نیست.

تنشهای اقتصاد سیاسی در جهان و وضعیت نگران‌کننده اقتصاد آمریکا، دو محرک جدی برای افزایش قیمت در بازار جهانی طلا محسوب می‌شود و ازآنجایی‌که فعلاً هیچ قطعیتی در مورد هیچ‌کدام از این عوامل وجود ندارد، روند قیمت طلا نیز نوسانی شده است.

تحریم شکنی روسیه با نفت‌کش‌های شبح

موسسه KSE در دانشکده اقتصاد کی‌یف اعلام کرد در ۶ ماهه ۲۰۲۴، حدود ۷۴ کشتی جدید حمل نفت خام روسیه را آغاز کرده‌اند و این کشور بدون اینکه تخفیف نفت با بیشتر کند، محمولههای بیشتری فروخته است.

روسیه در پی تحریم‌های غرب بر سر تهاجم این کشور به اوکراین، ناوگان وسیعی از نفت‌کش‌ها را برای کمک به حمل نفت خود به مشتریان، جمع‌آوری کرد. درحالی‌که آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر، برخی کشتی‌های این ناوگان را تحریم کرده‌اند، دیده‌بان کشتیرانی جهانی، نگرانی خود را نسبت به رشد این ناوگان، ابراز کرده است.

این موسسه اعلام کرد: درمجموع، تناژ بالقوه وزن ناوگان شبح، تا حد زیادی بدون تغییر باقی‌مانده است. عدم محدودیت‌های ظرفیت توضیح می‌دهد که چرا کاهش قیمت نفت روسیه در ماه‌های اخیر بیشتر نشده و درآمدهای صادراتی قوی بوده است.

منبع: روزنامه همشهری