اسرائیل به دنبال بازگشایی میدان تنش جدیدی در سطح آبهای آزاد با ایران است. وزارت دفاع این کشور به دنبال توقیف نفتکش‌های منتسب به ایران است.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: وزارت دفاع اسرائیل دستور توقیف نفتکش‌هایی از ایران را داده است که مدعی است سال‌هاست با فرستنده‌های خاموش کار می‌کنند و درآمد نفتی دارند. رسانه اسرائیلی هاآرتص بر اساس نحوه ادعایی فعالیت این کشتی‌ها از آنها با عنوان «ناوگان ارواح» نام می‌برد. این رسانه صهیونیستی مدعی است نفتکش‌های ایرانی توسط شرکت‌های کاه و پوشال در سراسر جهان به ثبت رسیده‌اند و فرستنده‌های خود را خاموش می‌کنند تا عملیات خود را پنهان کنند.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل مدعی شده این ۱۸ کشتی عملیات‌های نیروی قدس سپاه و حزب‌الله لبنان را تامین مالی می‌کنند. در بخشی از این گزارش آمده است «۱۸ نفتکش مشمول دستور توقیف، متعلق به ناوگان ارواح ایران است: کشتی‌هایی که در تاریکی کار می‌کنند، فرستنده‌های خود را طبق دستور روشن نمی‌کنند، یا برای جلوگیری از ردیابی حرکت‌هایشان، از جمله جایی که برای بارگیری لنگر می‌اندازند یا جایی که نفت را تخلیه می‌کنند، مکان اشتباهی را علامت می‌دهند.»

وزارت دفاع اسرائیل مدعی است که این ۱۸ نفتکش را به علت انتقال نفت نیروی قدس سپاه و صرف درآمدهای آن برای حزب‌الله و حماس در فهرست توقیف قرار داده است.

هاآرتص سال گذشته میلادی مدعی شده بود ۸ نفتکش متعلق به ناوگان ارواح ایران ، ۱۷ محموله به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را با نقض تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و سوریه جابجا کرده بودند؛ نفتکش‌ها پس از خاموش کردن فرستنده‌های خود برای فرار از ردیابی، به طور مخفیانه از ایران به بانیاس در سوریه رفتند، اما تصاویر ماهواره ای آنها را در حال تخلیه نفت در سوریه نشان می‌داد.

بهانه دیگر رژیم صهیونیستی برای توقیف کشتی‌های منتسب به ایران این است که «بیشتر کشتی‌ها قدیمی هستند و به درستی نگهداری نمی‌شوند و در نتیجه نشت‌ها و آلودگی‌های زیست‌محیطی جدی ایجاد می‌شود. برای پنهان کردن منبع و حرکت نفت، آنها بدون نظارت و احتیاط، انتقال خطرناک نفت کشتی به کشتی را در دریاهای آزاد انجام می‌دهند.»

در سناریوی تکمیلی صهیونیست‌ها آمده است: برخی از این کشتی‌ها سالهاست که از فرستنده استفاده نمی‌کنند. بر روی کاغذ، این کشتی‌ها متعلق به مجموعه‌ای از شرکت‌ها از سراسر جهان هستند، که عمدتاً شرکت‌های کاه و پوشال هستند و صرفاً برای ثبت چند کشتی تأسیس شده‌اند و تحت پرچم‌های مختلفی از جمله پاناما، تانزانیا، پالائو و جزایر کوک حرکت می‌کنند.

در مارس ۲۰۲۱، وال استریت ژورنال مدعی شده بود که اسرائیل به طور سیستماتیک ارسال نفت از ایران به سوریه را با حمله به حداقل ۱۲ کشتی خنثی کرده است.

رسانه رژیم صهیونیستی نوشت که در تماس با وزارت دفاع اسرائیل نتوانسته است درباره نحوه توقیف کشتی‌های ایران به پاسخ برسد.