تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸

این روزها خبرهای خوبی از حمل‌ونقل عمومی شهر تهران به گوش می‌رسد؛ از ورود نخستین سری از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی تا رایگان شدن استفاده از مترو و اتوبوس برای دانشجویان و دانش‌آموزان در نیمه اول مهرماه.

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: اما این اتفاق‌های خوب چه زمانی رخ می‌دهند؟ متولیان حوزه حمل‌ونقل وترافیک پایتخت در این زمینه بیشتر توضیح می‌دهند.

بارگیری محموله اتوبوس‌های برقی تا ۱۰روز آینده

تا قبل از مهرماه ۱۱۰دستگاه اتوبوس برقی چینی وارد کشور می‌شود. کارها و برنامه‌ریزی‌ها برای بارگیری این محموله ظرف ۱۰روز آینده در حال انجام است. این اتوبوس‌های برقی تا مهرماه به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت اضافه می‌شوند و درخطوط، خدمات‌رسانی خواهند کرد. این تعداد اتوبوس برقی بخشی از ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی چینی است که با تامین بموقع منابع مالی، تا قبل از پایان سال وارد کشور خواهند شد.

افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی نسبت به مهرماه گذشته

در این دوره از مدیریت شهری ۱۰۲۴دستگاه اتوبوس نوسازی شده‌اند. مهرماه سال گذشته تعداد ناوگان شاغل کمتر از ۱۷۰۰دستگاه بود، درحال حاضر این عدد به ۲۱۰۰دستگاه رسیده است. همچنین این تعداد ناوگان شاغل تا مهرماه باز هم افزایش می‌یابد. نظافت و بازسازی اتوبوس‌ها و همچنین ایستگاه‌ها نیز تا مهرماه انجام خواهد شد. تعداد اتوبوس‌های فعال شهر تهران در حال حاضر ۳۱۷۴دستگاه است و به‌طور میانگین یک‌میلیون و ۲۰هزار نفر روزانه از طریق ناوگان اتوبوسرانی جابه‌جا می‌شوند.

استفاده از اتوبوس‌های بخش خصوصی برای اربعین

برای اینکه مردم در سطح شهر دچار مشکل نشوند، برای اعزام ۳۰۰دستگاه اتوبوس ویژه اربعین از سوی شهرداری تهران، اغلب از اتوبوس‌های بخش خصوصی استفاده شده و تعداد کمی از اتوبوس‌های درون‌شهری مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با اینکه موضوع کمبود ناوگان جریان تازه‌ای نیست و سال‌هاست که پایتخت با کمبود و فرسودگی ناوگان روبه‌روست، در اربعین سال گذشته تلاش شد تا القا کنند که اعزام اتوبوس به مراسم اربعین باعث ایجاد مشکل در تهران شده است.

۱۵۰تاکسی برقی در کمتر از یک‌ماه دیگر می‌رسد

درحال حاضر حدود ۲۰۰تاکسی برقی در شهر فعال هستند که به‌صورت گردشی در نقاطی مانند فرودگاه‌ها و راه‌آهن فعالیت می‌کنند. تعداد خودروهای برقی شهر تهران کمتر از ۲ماه آینده افزایش خواهد یافت تا شاهد فعالیت بیشتر این خودروها در بخش حمل‌ونقل عمومی باشیم. حدود ۱۵۰خودروی برقی چینی در کمتر از یک‌ماه آینده وارد پایتخت خواهند شد تا بعد از پلاک‌گذاری مشغول فعالیت شوند. سایر خودروها نیز در زمانبندی تعیین‌شده وارد تهران می‌شوند.

ورود ۱۰هزار ون‌تاکسی برقی تا ۸‌ماه آینده

واردات ۱۰هزار ون برقی در دستور کار شهرداری تهران است که در کمتر از ۸‌ماه آینده وارد ناوگان می‌شوند. ۱۰هزار ون برقی بخشی از قرارداد بزرگ حمل‌ونقلی با طرف چینی است. محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بعد از بازگشت از سفر چین در مورد ون‌های برقی اعلام کرده بود که این سفارش پابرجاست، اما بهبود کیفیت صورت گرفته است؛ به این ترتیب که باتری این ون‌های برقی ارتقا پیدا می‌کند.

برنامه‌ریزی برای رایگان شدن تردد با مترو و اتوبوس

مانند سال گذشته، موضوع رایگان شدن مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان و دانشجویان در نیمه اول مهرماه در دست بررسی است. این موضوع ابتدا باید در شورای شهر مطرح و مصوب شود. پیش‌بینی می‌شود با بازگشایی مراکز آموزشی، ۱۵ تا ۲۰درصد به بار ترافیکی موجود تهران اضافه شود و ارائه خدمات رایگان در حمل‌ونقل عمومی باعث جذب سفر بیشتر می‌شود و قطعا تأثیر مثبتی در بهبود ترافیک شهر تهران خواهد داشت.

افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ برقی

درحال حاضر حدود ۱۰ایستگاه شارژ برقی فعال در شهر وجود دارد که رانندگان خودروها و موتورسیکلت‌های برقی می‌توانند از آنها استفاده کنند. علاوه بر این ایستگاه‌های شارژ برقی دیگری هم آماده شده است و اگر تمام ۲هزار دستگاه تاکسی برقی وارد ناوگان شوند، مشکلی برای شارژ آنها وجود نخواهد داشت. با وجود این شهرداری برای افزایش تعداد ایستگاه‌های شارژ به سرعت در حال اقدام است.

منبع: روزنامه همشهری