تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

قطع درختان انگار به اسم رمزی برای حمله به شهرداری تهران در سال‌های اخیر تبدیل شده است! هرچند تمام شایعات و ادعاهای مطرح شده دراین‌باره اغلب نه از سوی یک رسانه یا منبع رسمی که از طریق فضای نه‌چندان معتبر و البته بی‌در و پیکر مجازی منتشر می‌شود، تکذیب و شفاف‌سازی‌ شده است.

همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور: اما ظاهرا افراد و گروه‌های خاصی که از دیدن زحمات مدیریت شهری خشمگین می‌شوند، همچنان دروغ‌های درختی را دستاویز و کلیدواژه‌ای مناسب برای جلب مخاطبان بیشتر به‌سوی خود قرار می‌دهند. حالا این روزها هم موضوع قطع درخت در قلهک را پیش کشیده‌اند.

شهرداری به‌دنبال چیست؟

بعد از اینکه در ماجرای دروغ قطع درختان بوستان‌های قیطریه، لاله، چیتگر و ستارخان تیر دروغگویان به سنگ خورد، مناطقی مانند یک، ۶، ۲۲‌و۲‌جوابیه دادند و موضوع را شفاف‌سازی‌ کردند؛ حالا تازه‌ترین اکران دروغ‌های درختی به منطقه ۳ و بوستان موزه آب در محله قلهک رسیده است تا از این طریق برای مدت کوتاهی هم که شده از آب گل‌آلود ماهی بگیرند! براساس ادعای تعدادی از کاربران فضای مجازی‌ «شهرداری منطقه۳ تهران، درختان را قطع کردند تا شهر دوستدار کودک راه بیندازند. این پارک پیش از این هم محل بازی کودکان بود و مشخص نیست ساخت‌وساز جدید در پارک، دقیقا به چه بهانه‌ای انجام می‌شود و شهرداری دنبال چیست؟»

شهر دوستدار کودک

شهرداری منطقه ۳ در محل اجرای پروژه کاملا شفاف و آشکار اعلام کرده که درحال اجرای پروژه‌ای به‌نام «شهر دوستدار کودک» در بوستان موزه آب است که تمام اطلاعات مربوط به آن را هم روی تابلویی زردرنگ در همانجا درج کرده و فضای داخل کارگاه و آنچه در پس حصار آبی و سفید می‌گذرد هم قابل مشاهده است. عجیب اینکه در همان چند تصویر مربوط به ادعای قطع درختان و نقطه‌ای که با فلش مشخص شده نیز هیچ اثری از قطع حتی یک اصله درخت هم دیده نمی‌شود! و عجیب‌تر اینکه، به‌اصطلاح منتقدان ایراد گرفته‌اند چه کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است که شهرداری اینجا در حال اجرای عملیات عمرانی و ساخت‌وساز است؟

مرمت و بازسازی ساختمان متروکه

در همین زمینه فرزاد فرهادیان، معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۳ که مجری این پروژه است، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: «پروژه در محل ساختمان متروکه اجرا می‌شود؛ بنابراین اکنون مرمت و بازسازی ساختمان قدیمی در حال انجام است و اصلا قرار نیست ساخت‌وساز جدیدی داشته باشیم. مانند اغلب باغ‌های قدیمی که یک ساختمان و کوشک در داخل آنها قرار دارد، بوستان موزه آب هم یک بنای قدیمی به زیربنای حدود ۵۰۰ مترمربع دارد که درحال بازسازی و احیای آن هستیم. طبق پروژه قرار نیست هیچ ساخت‌وساز تازه‌ای در اینجا انجام شود یا ساختمان موجود را گسترش دهیم. نگرانی و حساسیت مردم نسبت به حفظ درختان خوب و قابل ستایش است، اما شهروندان باید بدانند که هیچ‌کسی به اندازه ما خادمان آنها در شهرداری نسبت به حفظ و نگهداری درختان حساس، نگران و دوستدار درختان و فضای سبز شهر نیست.»

هیچ درختی قطع و جابه‌جا نمی‌شود

معاون فنی‌وعمرانی شهردار منطقه ۳ با تأکید بر اینکه در محدوده پروژه احیا و مرمت ساختمان قدیمی بوستان، اصلا درختی وجود ندارد و قرار هم نیست که خارج از این بنا ساخت‌وسازی‌ انجام شود، می‌افزاید: «این همه درخت که هرسال به شهر تهران افزوده شده و می‌شود حاصل زحمات و دسترنج بچه‌های شهرداری است که نهال‌ها را پرورش می‌دهند، می‌کارند و از آنها نگهداری می‌کنند. در این پروژه هم موضوع اصلی مرمت است و اصلا از حریم ساختمان تجاوزی صورت نمی‌گیرد که بخواهد درختی قطع شود. از طرف دیگر در داخل هیچ ساختمانی هم اصلا درختی وجود ندارد که خدایی ناکرده بخواهیم آن را قطع کنیم. در مجموع این اطمینان را به شهروندان می‌دهم که در این پروژه هیچ درختی وجود ندارد که قطع یا حتی جابه‌جا شود.»

منبع: روزنامه همشهری