از صبح امروز موضوع ارزیابی‌های مجلس در قبال دولت چهاردهم آغاز شده است و موافقان و مخالفان در قبال کابینه مسعود پزشکیان به بحث و گفتگو خواهند پرداخت. همچنین شخص رئیس جمهور نیز در این جلسات مجلس حضور یافته تا بتواند دفاع خود را از کابینه پیشنهادی‌اش ابراز کرده و نسبت به برخی سوالات و نقدها پاسخگو باشد

به گزارش همشهری آنلاین، از صبح امروز موضوع ارزیابی‌های مجلس در قبال دولت چهاردهم آغاز شده است و موافقان و مخالفان در قبال کابینه مسعود پزشکیان به بحث و گفتگو خواهند پرداخت. همچنین شخص رئیس جمهور نیز در این جلسات مجلس حضور یافته تا بتواند دفاع خود را از کابینه پیشنهادی‌اش ابراز کرده و نسبت به برخی سوالات و نقدها پاسخگو باشد. برای بررسی بهتر روند و شرایط دولت از نظر نمایندگان مجلس با احمد بخشایشی اردستانی، عضو کمیسیون امنیت گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

نظر مجلس به کابینه مثبت است، اما پاسخ روشنی به سوالات داده نمی‌شود

اردستانی در ابتدا گفت: ارزیابی کلی بنده و حتی مجلس شورای اسلامی نسبت به کابینه دولت چهاردهم که از سوی مسعود پزشکیان معرفی شده مثبت است. آقای پزشکیان فرزند مجلس شورای اسلامی است اما ایشان به هیچ وجه پروتکل‌های الزامی را نظیر رؤسای جمهور قبلی رعایت نمی‌کنند و به آن ها ملتزم نیستند. نطق امروز ایشان در مجلس شورای اسلامی چیزی شبیه به سخنان انتخاباتی‌شان بود. از عدالت و انصاف سخن می‌گویند اما راهکار و چگونگی سیر برای رسیده به آن را اعلام و روشن نمی‌کنند.

کابینه غیرمطلوب، اما موجه

وی افزود:‌ با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد که وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان رأی اعتماد را از سوی مجلس شورای اسلامی اخذ نمایند. کابینه ایشان مطلوب نیست، اما موجه است. اشخاصی که آقای پزشکیان برای وزارتخانه انتخاب کردند از گروه‌ها و طیف‌های مختلف است و از این جهت امید می‌رود که ایشان در ایجاد وفاق ملی و انسجام و وحدت موفق باشند. همچنین گفتنی است که امید داریم اعضای کابینه آقای پزشکیان بدون توجه به پدرخواندگان سیاسی توجه و التفات خود را معطوف به فرمانده خود یعنی ریاست جمهوری کنند.

بزرگ‌ترین نقد به کابینه پزشکیان از منظر مجلسیان چیست؟

این نماینده مجلس ادامه داد: فعلا موافقان دولت و کابینه بیش از مخالفان به نطق و سخنرانی پرداخته‌اند و حتی بخشی از وقت آقای پزشکیان هم توسط آن‌ها برای بیان نظراتشان گرفته شد. در باب بزرگ‌ترین نقد به دولت پزشکیان باید گفت ما با یک بی‌برنامگی مواجه هستیم؛ به طوری که موجب می‌شود مخالفان ندانند دقیقا به چه چیزی نقد وارد کنند. به طوری مثال از ایشان پرسیده می‌شود برای برخی از مشکلات نظیر مالیات یا ناترازی بنزین برنامه‌شان چیست و ایشان در پاسخ تنها به برنامه هفتم توسعه استناد و ارجاع می‌دهند.در صورتیکه برنامه هقتم توسعه یک آمال و ایده‌آل است که باید برای تحقق آن یک برنامه مشخص و مدوبون وجود داشته باشد که به نظر می‌رسد آقای پزشکیان فاقد آن است.

اردستانی در پایان گفت: در یک نتیجه‌گیری می‌توان نبود برنامه دقیق و استناد به برخی مفاهیم کلی را جدی‌ترین نقد به دولت آقای پزشکیان دانست. اما با این اوصاف به نظر می‌رسد بغیر از یکی دو وزیر پیشنهادی الباقی رأی اعتماد بگیرند. حتی در کمیسیون امنیت نیز در یک دید کلی نظر افراد در این کمیسیون به وزرا مثبت بود.