تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۵

درحالی‌که در دنیا ساختن برج‌ها و ساختمان‌های چند طبقه روزبه‌روز بیشتر می‌شود، تصور اینکه در زمین گودالی حفر شود و از آن به‌عنوان خانه استفاده شود، یکی از عجیب‌ترین چیزهایی است که می‌توان دید.

به گزارش همشهری آنلاین، بیش از ۴ هزار سال است که مردم فلات لائس در شمال چین، در غارهایی به نام یائودونگ زندگی می‌کنند که به‌معنای غارخانه و مشابه گودال باغچه‌های ایرانی است. برخی از این خانه‌ها در دامنه تپه‌ها حفر شده‌اند؛ درحالی‌که برخی دیگر به‌صورت عمودی داخل زمین ایجاد شده‌اند تا یک حیاط فرورفته را شکل دهند که اتاق‌ها در کنار آن قرار دارند.

این فلات در تاریخ چین اهمیت زیادی دارد و مهد یکی از قدیمی‌ترین تمدن چین است. این فلات طی میلیون سال‌ها توسط انباشت ذرات بسیار ریزی شکل گرفته که همراه باد می‌آید. در نتیجه خاک این فلات بسیار نرم و حاصلخیز است و برای کشاورزی و حفر زمین برای ساخت گودال‌خانه بسیار مناسب است.

به‌گفته کارشناسان، قدمت این خانه‌ها به تقریبا ۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و رایج‌ترین نوع گودال‌خانه‌ها در شیب‌ها و دامنه‌های فلات ایجاد می‌شوند. در مرکز فلات که هیچ تپه و دره‌ای وجود ندارد، یک گودال مربعی در زمین حفر می‌شود و سپس اتاق‌ها به‌صورت افقی در ۴ ضلع حیاط مرکزی فرورفته ایجاد می‌شوند. ورودی این گودال خانه‌ها معمولا از طریق یک شیب یا راهروی زیرزمینی است و زندگی در این خانه‌ها بسیار لذتبخش است؛ چون تابستان‌ها خنک و زمستان‌ها گرم هستند.

در واقع ویژگی‌های معماری این خانه‌ها ساکنان آنها را در مقابل تغییرات محیطی و آب و هوایی محافظت می‌کند. از طرفی این مدل خانه‌سازی‌ هیچ آسیبی به محیط طبیعی وارد نمی‌کند و زمین‌های کشاورزی را هم از بین نمی‌برد. اتاق‌های خانه کاملا ساکت هستند و سرو صدای محیط اطراف در آنها شنیده نمی‌شود. اکنون بسیاری از این خانه‌های باستانی، به‌ویژه در منطقه شانژو شهر سانمنشیا در استان هنان بازسازی شده و به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: