رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد ضمن یادآوری کاستی‌های دولت نهم در زمینه‌های آموزش و تحقیقات خواستار انتخاب وزرای علوم، آموزش و پرورش و بهداشت برای دولت دهم شد که توانایی تحقق اهداف علمی کشور را داشته باشند.

در نامه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی آمده است: آغاز برنامه 20 ساله چشم‌انداز تقریبا با آغاز به کار دولت نهم مصادف بود و عملکرد این دولت با وجود حرکت‌های قابل تقدیری که برای آموزش کشور انجام داد از کاستی‌هایی برخوردار بود که باید در دولت دهم رفع و نگرانی‌ها در مورد عدم‌رسیدن به اهداف چشم‌انداز مرتفع شود، به‌خصوص آنکه پایان دولت دهم حدودا کشور را در نیمه‌راه رسیدن به اهداف چشم‌انداز 20ساله قرار می‌دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از این نامه آورده است: این کاستی‌ها را در آموزش و پرورش می‌توان تغییر شدید مدیریتی در این وزارتخانه، نبودن مدیریت لازم بر منابع مالی و انسانی، بی‌توجهی به امر پرورش، کسری‌های مکرر اعتباری، عدم‌توانمندی در اجرای قوانینی چون قانون احیای معاونت پرورشی، تصمیماتی که موجب در هم ریختگی در روند آموزشی کشور می‌شود، نبود سیاست مدون در استفاده از توانمندی مراکز تربیت معلم، تعطیلی تدریجی مدارس غیردولتی، بالا بودن آمار افت تحصیلی به‌خصوص در مقطع سال اول دبیرستان و... برشمرد.

عباسپور با اشاره به برخی کاستی‌ها در آموزش عالی دولت نهم در این نامه آورده است: افزایش بی‌رویه دانشجو در بعضی دانشگاه‌ها که توان علمی کمتری دارند و برعکس پذیرش اندک دانشجو در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با وجود نیاز شدید جامعه، عدم‌هماهنگی در تحقیقات کشور، بی‌توجهی لازم به موضوع فناوری در کشور، بی‌توجهی به سیاست‌های فوق برنامه تا ضمن حفظ نشاط سیاسی از ایجاد اغتشاش و آشوب در دانشگاه‌ها جلوگیری شود، نبود یک رابطه تعریف شده بین دانشگاه و صنعت، سردرگمی در پذیرش دانشجو براساس اهداف و مسئولیت‌های تعریف شده چون پیام نور و دانشگاه جامع علمی - کاربردی، بازنشستگی بی‌رویه اساتید گرانقدر در دانشگاه‌ها، سستی در دفاع از حرمت دانشگاه و دانشگاهیان را می‌توان از جمله کاستی‌های وزارت علوم در دولت نهم مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه این نامه آورده است: وجود این معضلات در آموزش و تحقیقات کشور از یک سو و اهمیت پیشرفت علمی کشور از سوی دیگر می‌طلبد تا افرادی هدایت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به‌عهده گیرند تا از کلیه امکانات کشور و شرایطی که دولت می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد حداکثر استفاده را کرده و آموزش و پرورش پویا که بتواند نسل جوان و آینده ساز کشور را با هویت ملی، دینی خود آگاه کرده و به زیور دانش بیاراید و آموزش عالی که در آن دانشجو ضمن حفظ نشاط سیاسی، خود را به‌عنوان یک متخصص که در خدمت جامعه اسلامی قرار خواهد گرفت، تربیت کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه نامه آورده است: اکنون که جنابعالی در آستانه تشکیل دولت دهم و معرفی اعضای کابینه خود هستید، امید می‌رود که افراد متدین، پایبند به انقلاب، کارآمد، شایسته و صالح را که توان مدیریت در زمینه‌های مهم آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری کشور را داشته باشند و بتوانند اهداف علمی کشور را تحقق بخشند به مجلس شورای اسلامی معرفی کنید.

وی در انتهای این نامه یادآورده شده است: در انتها لازم می‌دانم به تاکید مقام معظم رهبری در تعامل بین مجلس و دولت اشاره کنم و امیدوار باشیم در سایه این تعامل که همفکری دولت و مجلس است افرادی به مجلس معرفی شوند که بتوانند رای اعتماد لازم را اخذ کنند.