حتما شما هم در مواجهه با تنوع بالای چادرهای طبیعت‌گردی، کوهنوردی و کمپینگ شگفت‌زده شده و با تعجب به اختلاف قیمت این چادرها نگاه کرده‌اید، شاید پس از آن هم در رابطه با تفاوت‌های این چادرها پرسیده‌اید.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اما باید بدانید برای سفر و سپری کردن شب در طبیعت به یک چادر مسافرتی نیاز دارید. انتخاب نامناسب چادر می‌تواند امنیت و آرامش شما را به خطر بیندازد. چادرهای مسافرتی به لحاظ ظاهر به ۵دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه هریک از آنها را معرفی می‌کنیم.

چادر گنبدی

چادر گنبدی یکی از محبوب‌ترین انواع چادرهای مسافرتی است که ظاهر آن به شکل گنبد است. این نوع چادر با استفاده از ۲ یا ۳ میله(تیرک) انعطاف‌پذیر که حالت کمانی شکل (نیم‌دایره) دارند به هم متصل شده و یک طاق در بالای چادر ایجاد می‌کنند که باعث شکل‌گیری سقف چادر به شکل گنبد می‌شود. برپا کردن این نوع چادرها آسان و به‌علت سبک بودن حمل آن نیز راحت است.

این نوع چادر به‌علت گنبدی شکل بودن بالای آن، فضای بیشتری از سرتان تا سقف دارند. این نوع چادر برای تعداد افراد زیاد ایده‌آل است. هرچه ارتفاع گنبد بیشتر باشد در مقابل باد آسیب‌پذیرتر است. این نوع چادر برای مناطقی که وضعیت آب و هوایی مناسبی ندارند و بادخیزند توصیه نمی‌شود، چون استقامت مناسبی نسبت به این نوع آب و هوا ندارند.

چادر گرده ماهی یا خط الراسی

این نوع چادر به شکل مثلثی بوده و با یک تیر افقی در طول چادر که توسط ۲ تیرک عمودی که در ابتدا و انتهای چادر قرار دارد حمایت می‌شود. این نوع چادرها برای اینکه بتوانند استقامت خود را در برابر باد حفظ کنند، به‌وسیله طناب‌های مخصوص چادر، به زمین متصل شده و محکم می‌شوند. برپاکردن چادر گرده ماهی بسیار آسان است. این نوع چادر در مقابل باد و باران پایداری قابل ملاحظه‌ای دارد. به‌دلیل مثلثی بودن شکل آن، فضای کمی از سرتان تا سقف دارد. در حالت بسته معمولا وزن بالایی دارد و حمل آن در مسافت‌های طولانی کمی سخت است.

چادر ژئودزیک

«ژئودزیک» یک عبارت ریاضی در توصیف کوتاه‌ترین مسیر بین ۲ نقطه روی زمین است. چادر ژئودزیک ساختاری مشابه چادرهای گنبدی دارد اما دارای میله‌های بزرگی است که به‌صورت ضربدری از روی هم عبور می‌کنند و با اتصال به یکدیگر در یک تقاطع باعث شکل‌گیری مثلث‌هایی می‌شوند. این نوع طراحی باعث می‌شود تا فشار وارده بر سازه این چادر تقسیم شود و در نتیجه چادر ژئودزیک را با ثبات‌ترین چادر سفری در اوضاع آب و هوایی طوفانی و باد شدید تبدیل می‌کند. چادر نیمه ژئودزیک شکل دیگری از چادر ژئودزیک است که از میله‌های کمتری تشکیل شده و با طراحی ساده‌تر، وزن کمتری نسبت به چادرهای ژئودزیک دارد.

چادر هرمی

چادرهای تک‌ستون که بر پایه مدل تپی یا همان چادر سرخپوستی ساخته شده‌اند، اغلب از مدل‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند. به همین دلیل اکثر تولیدکنندگان، در سال‌های اخیر به نوعی از این طرح در تولیدات خود استفاده کرده‌اند. چادر هرمی گرچه از بیرون بسیار زیبا و جذاب است، اما اکثر آنها تک لایه‌اند و برای استفاده در هوای مطلوب کاربرد دارند.

چادر تونلی

اگر با خانواده یا دوستان سفر می‌کنید و به‌دنبال فضای بیشتری هستید، چادر تونلی انتخاب مناسبی خواهد بود. در این نوع چادر معمولا یک یا چند تیرک به‌صورت حلقه‌ای در عرض چادر عبور می‌کند. وجود تیرک‌های دایره‌ای باعث می‌شود تا دیواره چادر به شکل تونل درآمده و فضای داخل آن نسبت به بسیاری از انواع چادر بیشتر باشد. البته معمولابرای نصب این نوع چادرها به بیش از یک نفر نیاز است.

بیشتر بخوانید:

ترفندهایی برای سفر ارزان | هر قدر بیشتر بدانید کمتر هزینه می‌کنید

اما طول بیشتر این نوع چادرها نسبت به مدل‌های دیگر موجب شده تا فضای بیشتری خصوصا در قسمت سر و شانه وجود داشته باشد. این چادرها در مقابل بادهای شدید و ناگهانی بسیار مقاومند. چادر تونلی به‌دلیل فضای بزرگ داخل آن، گزینه مناسبی برای گروه‌های بزرگ‌تر از قبیل خانواده‌ها و سفرهای کمپینگ گروهی است. در چادرهای تونلی که سایز بزرگ‌تری دارند به‌دلیل طول بیشتر، ممکن است برای تهویه هوا دچار مشکل شوید.

۵ ویژگی یک چادر کمپینگ خوب

هنگام انتخاب چادر باید به ویژگی‌های زیر دقت کنید:
وزن محصول
مقاومت در برابر باد و فشار
مقاومت در برابر آب
کیفیت و دوام محصول
کاربری دمایی چادر

کاربری دمایی چادر چیست؟

کاربری دمایی یعنی انتظار شما برای سرویس‌دهی از چادر در چه دمایی است. اکثر چادرهای موجود در بازار چادرهای ۳ فصل هستند که برای دماهای بالای ۵ درجه مناسبند. چادرهای زمستانه با ویژگی‌های متفاوت مانند تهویه‌های مخصوص در سقف و گتر برف (پوشش برف‌گیر) در پوش دوم از ورود جریان هوای سرد و میعان آب در داخل چادر جلوگیری می‌کنند. دقت به این موضوع که در چه دمایی قرار است چادر خود را استفاده کنید می‌تواند موجب انتخاب بهتر محصول برای شما شود.

تقسیم‌بندی چادرهای کمپینگ به لحاظ ساختار

چادرهای مسافرتی و مناسب برای طبیعت‌گردی و کمپینگ براساس ساختار سازه‌ در ۳ دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند.

چادر مسافرتی فنری

چادرهای فنری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که داخل پارچه آنها فنر دارد و معمولا باعث بسته‌بندی گرد این چادرها می‌شود. هنگام خروج چادر از بسته‌بندی و رهاکردن آن، خودبه‌خود و بدون نیاز به ساختار خاصی چادر باز می‌شود. پس از اینکه چادر باز شد تنها کافی است میخ‌های آن‌ را به زمین وصل کنید. همین سهولت موجب شده است که این نوع چادرها از محبوبیت خاصی بهره‌مند شوند.

این چادرها عموما برای ۲ یا ۳ نفر طراحی شده است. نصب آن بسیار آسان است. به همین دلیل برای افرادی که تجربه و مهارت کافی برای کمپینگ ندارند، انتخاب و خرید این چادرها توصیه می‌شود. چادرهای فنری سبک هستند و حملشان آسان است. اما در مقابل این چادرها به‌علت استقامت کم در شرایط آب و هوایی نامناسب، بیشتر مناسب کمپینگ‌های سبک و آب و هوای ملایم هستند.

چادر مسافرتی عصایی

چادر عصایی انتخاب اکثر کمپرهای حرفه‌ای و کوهنوردان است. در سازه این محصولات، ستون‌هایی از جنس فایبرگلاس خشک یا آلومینیوم به‌کار رفته است که همین امر موجب کاهش شدید وزن آن شده و چادر عصایی را به یکی از محبوب‌ترین محصولات در بین کوهنوردان تبدیل کرده است. برای نصب آن کافی است ستون‌های عصایی را به هم متصل و آن را به چادر وصل کنید. چادر سفری عصایی به‌دلیل موارد استفاده آن، معمولا مقاومت مناسبی نیز در برابر آب یا دمای بالا دارد.

این نوع چادر را می‌توانید در طبیعت‌نوردی و کمپینگ در کوهستان و جنگل استفاده کرده و شب را در راحتی کامل به صبح برسانید. به‌علت سبک بودن اتصالات، این مدل چادر گزینه مناسبی برای حمل در مسافت‌های طولانی است. جنس آلومینیوم آن با باز و بسته شدن مکرر صدمه نمی‌بیند و از این حیث کیفیت بالایی دارد.

چادر مسافرتی اتوماتیک

چادرهای اتوماتیک که ساختاری شبیه چتر دارند، برای افرادی که حوصله باز و بسته‌کردن چادر را ندارند مناسب است. در واقع چادرهای اتوماتیک از ترکیب ۲ ساختار فنری و عصایی به‌دست آمده‌اند. برای نصب آن کافی ‌است محصول را از بسته‌بندی آن خارج کرده و پایه‌های آن را باز کنید. سپس با کشیدن قسمت مرکزی به بالا، سازه آن شکل می‌گیرد. چادر اتوماتیک وزن نسبتا زیادی دارد و برای حمل‌ونقل با وسیله مناسب است. نصب بسیار سریع و آسان در مدت یک دقیقه، از ویژگی‌های بارز چادرهای اتوماتیک است.

منبع: روزنامه همشهری