برخلاف فضای مجازی که متأسفانه برخی لحن و ادبیات رئیس‌جمهور محترم را به تمسخر گرفتند، مجلس در نهایت ادب و اخلاق با این مسئله برخورد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، محسن مهدیان؛ مدیرمسئول روزنامه همشهری نوشت،‌جلسه اول رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برگزار شد و چند نکته قابل اعتنا و البته خرسندساز داشت که برخلاف پیش‌بینی بدخواهان‌ دولت - مجلس رقم خورد و می‌تواند شروع مناسبی برای تعامل قوا باشد. مرور می‌کنیم.

یکم؛ رفتار اخلاقی

برخلاف فضای مجازی که متأسفانه برخی لحن و ادبیات رئیس‌جمهور محترم را به تمسخر گرفتند، مجلس در نهایت ادب و اخلاق با این مسئله برخورد کرد. سهو لسان امری طبیعی است و برای هرکسی ممکن است اتفاق بیفتد. طبیعی است که اگر نقدی هم به عملکرد دولت‌ یا مجلس باشد، در این نقاط نیست. رعایت نظم جلسه و عنایت به سخنان رئیس‌جمهور نیز از نکات برجسته جلسه عصر بود که برخی بی‌نظمی‌های جلسه صبح را هم جبران کرد.

دوم؛ برخورد غیرجناحی

نوع واکنش مجلس به نامزدهای پیشنهادی دولت فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و جناحی بود و این در تمام نطق‌ها چه موافق و چه مخالف مشهود بود. اگر نماینده‌ای نیز خارج از این منطق عمل می‌کرد، با واکنش دیگر نمایندگان مواجه می‌شد.

سوم؛ نقدهای غیرحیثیتی

نقدهای مخالفان به کابینه صرفا از منظر شاخص‌هایی بود که پیش‌تر خود دولت محترم بدان اشاره کرده بود؛ مثل تناسب فرد با برنامه یا ترکیب سازنده نامزدها و غیره. نقد مخالفان اغلب از همین منظر و البته از جهت کارآمدی بود و اینطور وانمود نشد که بین مجلس و دولت تقابل راهبردی یا جبهه‌بندی ایدئولوژیک وجود دارد.

چهارم؛ حمایت از کلیات

ویژگی دیگر جلسه رأی اعتماد مجلس این بود که کلیات کابینه پیشنهادی مورد احترام و اعتنا بود. حتی برخی از مخالف‌ترین‌های سیاسی دولت نیز به‌عنوان موافق کابینه ثبت‌نام کرده بودند. این ویژگی نیز نشانه خوبی برای همدلی مجلس با دولت است. برخی نماینده‌ها نیز از اینکه تندروهای سیاسی در فهرست کابینه قرار نگرفتند، از رئیس‌جمهور بابت کابینه وفاق تشکر کردند.

پنجم؛ برخورد صادقانه

رئیس‌جمهور خیلی صادقانه با نماینده‌ها سخن گفت؛ بدون طعنه ‌یا خدای‌ناکرده از موضع بالا و متکبرانه. پزشکیان تأکید کرد وزرای پیشنهادی را دوست و همراه خود بدانید و آنکه ایراد بیشتری دارد را بیشتر کمک کنید تا نقص‌های خود را برطرف سازد.

منبع: روزنامه همشهری