یک بطری یک لیتری، مقداری آذوقه اگر در فصل سرد به پیاده‌روی می‌روید، یک لباس گرم اضافه و پانچو و بادگیر، همه از وسایلی است که بسیار سبک است و به راحتی در یک پیاده‌روی با یک کوله کوچک قابل حمل است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، البته همین کوله کوچک نیز باید خاصیت ضدآب بودن را داشته باشد به‌خصوص اینکه در پاییز و زمستان قصد پیاده‌روی نسبتا طولانی یا یک سفر یک روزه به طبیعت داشته باشید. اما برای انتخاب کوله‌پشتی برای کمپینگ‌های طولانی‌تر، نیاز دارید حجم بزرگ‌تری انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کوله‌پشتی خوب این است که با وجود بزرگ بودن از لحاظ حجم و جاگیری لوازم و ابزار، وزن آن زیاد بالا نبوده و حمل آن آسان و راحت باشد.

کوله پشتی‌های بزرگ معمولا دارای طراحی خاصی هستند و مناسب آناتومی بدن طراحی شده‌اند.

کوله‌پشتی روزانه کوهنوردی

کوله‌پشتی‌های روزانه مناسب فعالیت‌های سبک کوهنوردی، طبیعت گردی و استفاده روزمره در شهر هستند. این کوله‌پشتی‌ها عموما حجمی بین ۱۰ تا ۲۵ لیتر داشته و برای حمل ابزار دم دستی و روزانه مناسب هستند. شما به راحتی خواهید توانست در کوله‌پشتی روزانه خود یک صبحانه، آب، اقلام ضروری مانند کمک‌های اولیه، دوربین و تجهیزات جانبی کوهپیمایی چندساعته خود را حمل کنید. این کوله‌ها ساختار بدنه محکمی نداشته و برای حمل ادوات و تجهیزات سنگین طراحی نشده‌اند، لذا استفاده از آنها به‌عنوان کوله حمل لوازم و تجهیزات سنگین خصوصا برای فعالیت‌های ورزشی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

یک کوله‌پشتی روزانه استاندارد، علاوه بر محفظه بار اصلی خود، محفظه‌ای برای نگهداری اشیای دم دستی، حداقل یک جیب جانبی برای حمل بطری و در بعضی موارد جیب داخلی برای حمل کیسه آب را در اختیار کاربر می‌گذارد. بعضا انواع کوله روزانه با حجم کمتر از ۲۰ لیتر که قابلیت جمع شدن دارند، کوله حمل کوهنوردی نامیده می‌شوند.

کوله‌پشتی کوهپیمایی و پیمایش

کوله‌پشتی کوهپیمایی برای حمل تجهیزات و ابزار مخصوص کوهنوردی یا فعالیت‌های طبیعت‌گردی در فواصل طولانی طراحی شده است. این کوله‌ها عموما حجمی بین ۳۰ الی ۵۵ لیتر داشته و نسبت به کوله‌های روزانه، از ساختار بدنه پیچیده‌تری برخوردار است.

کوله‌های با حجم کمتر، بین ۳۰ تا ۴۰ لیتر برای فعالیت‌های کوهنوردی استفاده می‌شود. عموما صعودهای فنی یا بلند که نیاز به تجهیزات خاص داشته یا کوهپیمایی در شرایط سخت مانند زمستان، نیاز به این نوع کوله خواهند داشت. در خرید کوله کوهنوردی باید دقت لازم را درخصوص انتخاب حجم مورد نیاز خود براساس نوع فعالیت و نیازها انجام دهید.

اگر شما کوله را برای سفرهای چندروزه و بلند می‌خواهید شاید کوله‌های با حجم بالاتر مورد استفاده شما باشد و این کوله‌ها نیاز شما را پاسخ ندهد. کوله‌پشتی‌های کوهنوردی را می‌توانید برای کمپینگ و طبیعت‌گردی استفاده کنید. این کوله‌پشتی‌ها عموما دارای محفظه‌های مختلف برای حمل تجهیزات کمپ و کوهنوردی هستند.

کوله‌پشتی یک‌روزه

معمولا کوله‌پشتی‌های حرفه‌ای کمپینگ و کوهنوردی که از ظرفیت بالای ۵۵ لیتر بهره می‌برند، یک کوله‌پشتی دیگر به‌صورت حمل یا داخل خود یا روی خود و یا در حالتی که بتوان از بدنه جدا کرد همراه دارند. این کوله‌پشتی خصوصا در سفرهای بلند شما که در حالت اسکان، ممکن است به یک کوله جانبی برای گشت وگذار میان روز نیاز داشته باشید به‌شدت کاربردی خواهد بود.

یکی دیگر از انواع کوله‌پشتی، کوله‌پشتی‌های چندروزه یا Multi Day هستند. این کوله‌پشتی‌ها همانطور که از اسمشان پیداست برای سفرهای بلند طراحی و عرضه شده‌اند. عموما حجم این کوله‌ها بین ۵۰ الی ۸۰ لیتر است. اگر قصد سفر چندروزه در طبیعت یا شهرها را دارید، این کوله‌ها برای حمل اثاثیه و لوازم شما مناسب هستند.

هیچ‌هایکرها، و افرادی که با کوله‌پشتی به سفر می‌روند ازجمله مخاطبین این نوع کوله‌ها هستند. فضاهای داخلی زیاد با تفکیک مناسب، شاسی کوله مقاوم با طراحی بهینه برای انتقال موزون وزن به بدن و همچنین مقاومت بالای بدنه کوله ازجمله ویژگی‌های اصلی این کوله است. باید اشاره کرد که حمل این کوله‌ها در برنامه‌های کوهنوردی، از جهت حجیم و سنگین بودن مناسب نیست.

بیشتر بخوانید:

برای کمپینگ چه چادری بخریم؟ | ۵ ویژگی یک چادر کمپینگ خوب

همچنین همیشه باید به یاد داشته باشید که استفاده از کوله‌پشتی‌های حجیم در برنامه‌ها، ما را به اثاثیه گرایی سوق می‌دهد. یعنی شما به مرور زمان خود را ملزم خواهید کرد از حداکثر ظرفیت کوله خود استفاده کنید. درصورتی که شاید نیمی از اثاثیه حمل شده توسط شما در طول فعالیت شما مورد استفاده قرار گیرد.

۴ امکانات مهم در کوله‌های طبیعت‌گردی

جیب‌ها و محل‌های دسترسی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کوله‌پشتی، فضاهای ساماندهی تعبیه شده و همچنین جیب‌های خارجی کوله‌پشتی برای نگهداری ابزار شماست. برای سفرهای کمپینگ و پیمایشی، دسترسی مناسب به تجهیزات داخل کوله از طریق زیپ‌های جانبی حیاتی خواهد بود.

سیستم پشتی و تهویه هوا در کوله‌پشتی: قطعا یکی از مواردمهم تهویه مناسب کوله‌پشتی در ناحیه پشتی متصل به بدن است. این ناحیه به‌دلیل تماس مداوم، تحت فشار بوده و نیاز به تهویه مناسب برای جلوگیری از تعریق بیش از حد و آسیب رسیدن به بدن شما درصورت برودت هوا دارد.

سیستم کمربند شناور: کمربند شناور، درواقع سیستمی است که در آن کوله‌پشتی به‌صورت مفصلی روی لگن شما می‌نشیند، در این حالت حرکت کاربر بسیار راحت‌تر خواهد بود.

کوله‌پشتی یک‌روزه: معمولا کوله‌پشتی‌های حرفه‌ای کمپینگ و کوهنوردی، یک کوله‌پشتی دیگر هم دارند. این کوله‌پشتی خصوصا در سفرهای بلندمدت شما که در حالت اسکان، ممکن است به یک کوله جانبی برای گشت وگذار میان روز نیاز داشته باشید به‌شدت کاربردی خواهد بود.

انتخاب کوله‌پشتی براساس کاربرد

انواع مختلف کوله‌پشتی وجود دارد و باید به این فکر کنید که کدام یک برای شما مناسب است.

اندازه مناسب کوله‌پشتی: اندازه کوله مهم‌ترین جنبه انتخاب این وسیله مهم برای سفر است. کوله‌پشتی‌ای انتخاب کنید که بتوانید راحت آن را حمل کنید. این مورد فقط برای بزرگ یا کوچک بودن کوله‌پشتی یا چند لیتری بودن آن نیست، بلکه در مورد اندازه، شکل و نحوه قرار گرفتن آن روی پشت شماست.

بندهای کوله‌پشتی: بند کوله‌پشتی نیز یکی از معیارهای بسیار مهم در انتخاب کوله‌پشتی‌ برای سفر است. بندهای کوله تعادل و تناسب بدن و حمل را راحت می‌کند. اگر بندهای کوله به خوبی طراحی نشده باشند، مهم نیست که کوله‌پشتی شما چه اندازه باشد، حمل کوله سخت و دردناک خواهد بود.

داشتن محفظه‌های مختلف: یکی‌دیگر از مهم‌ترین مشخصات یک کوله خوب این است که دارای محفظه‌های مختلفی باشد تا مجبور نباشید برای قرار دادن یا برداشتن یک وسیله، تمام کوله خود را زیرورو کنید. معمولا ۳ تا ۵ زیپ برای یک کوله بسیار مناسب است.

حجم مناسب

برای یک پیاده‌روی معمولی یا یک روز ماندن در طبیعت به کوله بزرگ نیاز ندارید. به‌طور مثال یک کوله با حجم ۲۰تا۵۰ لیتری می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. برای سفر ۲تا۳ روزه به یک کوله با حجم ۵۰تا۶۰ لیتر و برای ۳تا۵ روزه به کوله ۶۰تا۸۰ لیتری نیاز خواهید داشت. برای سفرهای بالای یک هفته و یا بیشتر به یک کوله ۸۰ لیتری به‌خصوص اگر با کوله در حال سفر هستید و وسیله نقلیه‌ای ندارید.

حتی اگر قرار است با قطار یا هواپیما سفر کنید می‌دانید که چمدان علاوه بر وزن زیاد، جای بسیار زیادی هم می‌گیرد و قطعا حمل آن به‌مراتب سخت‌تر از کوله است. سبکی وزن کوله‌ها نسبت به چمدان و پرداخت نکردن هزینه بار می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی شود.

حتی اگر قصد سفر با کودکان را دارید بهترین راه‌حل برای وسایل کودکان استفاده از کوله‌پشتی است. هر کدام از بچه‌ها می‌توانند.

به راحتی وسایل سبک خود را با کوله حمل کنند. تفاوت دیگر کوله‌ها و چمدان‌ها در این است که کوله‌ها هنگام حمل آسیبی نمی‌بینند اما چمدان‌ها در طول سفرها به‌خصوص سفرهای هوایی ممکن است دچار شکستگی و خرابی ‌شوند.

منبع: روزنامه همشهری