عشق به امام‌حسین(ع) همچون مغناطیسی هرساله در موسم اربعین، آزادگان جهان را به دور خودش جمع می‌کند؛ مهمان‌های این مسیر فقط شیعیان ایران و عراق و خاورمیانه و آسیا نبوده و زائرانی با گرایش‌های دینی مختلف و یا حتی آنهایی که دینی ندارند از کشورهای مختلف حضور دارند.

همشهری آنلاین: عشق به امام‌حسین(ع) همچون مغناطیسی هرساله در موسم اربعین، آزادگان جهان را به دور خودش جمع می‌کند؛ مهمان‌های این مسیر فقط شیعیان ایران و عراق و خاورمیانه و آسیا نبوده و زائرانی با گرایش‌های دینی مختلف و یا حتی آنهایی که دینی ندارند از کشورهایی چون اتریش، فنلاند، استرالیا، سوئد، دانمارک، آمریکا، انگلستان، آرژانتین، کلمبیا، روسیه و… در پیاده‌روی اربعین حضور دارند. این جویندگان حقیقت از هر دین و آیینی خود را به مسیر راهپیمایی اربعین می رسانند تا با نمادی از یک عشق واقعی از نزدیک آشنا شوند. با هم خاطراتی از چند دعوت شده خارجی را مرور می‌کنیم.

حضور نوه نلسون ماندلا و گاندی در اربعین

اربعین نماد مبارزه علیه ظلم و بی‌عدالتی

یکی از کسانی که در راهپیمایی بزرگ اربعین در سال 1402 شرکت کرده، نوه نلسون ماندلا رهبر مقاومت داخلی علیه آپارتاید و نخستین رئیس جمهور آفریقای جنوبی است، او درباره حضورش در این مراسم گفت: حضور در کربلا و عراق برای ما مایه افتخار است؛ جایی که امام حسین(ع) و مردم عراق علیه ظلم و سرکوب ایستادگی کردند. ما به عنوان مردم آفریقای جنوبی فرزندان همان رنج‌ها و گذشته پر از ظلم و بی عدالتی هستیم.

او گفت: ما به عنوان مردم آفریقای جنوبی اگر بخواهیم آفریقایی خالی از استعمار ببینیم، باید در هر تریبونی درباره پایان استعمار غرب در صحرای بزرگ آفریقا سخن بگوییم. به همین خاطر حضور ما اینجا در کربلا برای تداعی کردن نقش امام حسین(ع) در مبارزه خود بسیار مهم است تا بتوانیم الهام بخش مبارزات فلسطینیان باشیم.

او این راهپیمایی را اینگونه توصیف کرده است: زیبا و شگفت انگیز است که شاهد این رویدادی(اربعین) باشیم که مردمی نه فقط از داخل یا همجوار عراق به سوی امام حسین(ع) پیاده روی می کنند بلکه زائرانی از کشورهای دور نیز برای زیارت امام حسین(ع) می آیند که به نماد مبارزه علیه ظلم و سرکوب و بی عدالتی تبدیل شده است.

جان شاک، کشیش آمریکایی

این پیاده روی ارزش‌های انسانیت را احیا می‌کند

«جان شاک» کشیش و رئیس یکی از کلیساهای آمریکا تصمیم گرفت با سفر به کربلا، از نزدیک و با چشم خود راهپیمایی بزرگ اربعین را مشاهده کند. او برای اینکه این حادثه بزرگ و رسانه‌ای را مستند سازی کند، «جان شتانزلی» از بارزترین روزنامه نگاران آمریکایی را نیز در این سفر به همراه خود برد. او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی الغدیر عراق می‌گوید: «آمریکایی‌ها درمورد اسلام اشتباه فکر می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند اسلام دینی نادرست است، اما من هم زمان با پیاده روی، همه مراسم‌های دینی و مذهبی را که مسلمانان در این پیاده روی برگزار می‌کنند، با سند و مدرک و تصویر مستند سازی کرده‌ام. این مراسم ارزش‌های انسانیت را احیا می‌کند. من در کلیسا هر هفته سخنرانی می‌کنم. این بار آنچه را با چشم خود دیده‌ام، در سخنرانی خود در روز یکشنبه برای ملت آمریکا بیان خواهم کرد. من همچنین تاکید می‌کنم که ملت عراق یک ملت دوست داشتنی و مهمان نواز است». نکته دیگر از این سفر این بود که این کشیش آمریکایی در صفحه شخصی خود در فیسبوک به پذیرایی از زائران پرداخته بود. او نوشته شده بود: «شما در طول زیارت اربعین در عراق گرسنه نمی‌مانید.»

آلکساندر دوگین، پرفسور اهل روسیه

یک حادثه آخرالزمانی

در کتاب «جاده ای به سوی ظهور» نوشته ناصرکاوه به نقل از «آلکساندر دوگین» دانشمند علوم سیاسی اهل روسیه درباره انگیزه‌ شرکت در پیاده روی اربعین آمده است: «من چند سال اخیر اخبار مربوط به این رویداد مهم و عظیم را دنبال می کردم و مایل بودم فرصتی برای مشاهده از نزدیک آن برایم فراهم شود که خوشبختانه با اقدام آقای طالب زاده این آرزو بر آورده شد. علاوه بر من برخی از دوستان ترک من هم به شدت مایل به حضور در این مراسم بودند که آنها هم امروز به من ملحق شدند. از نظر من حادثه پیاده روی اربعین که هر روز ابعاد بین المللی گسترده‌تری پیدا می کند و از همه ملیت‌ها و ادیان از جمله مسیحیان در آن شرکت می کنند، مقدمه یک تحول اساسی در مقیاس جهانی است.» دوگین با تشبیه کردن پیاده روی اربعین به یک حرکت آخرالزمانی می گوید: «این پیاده روی نشانه ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده گر برای ظهور مسیح و مهدی می داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم.»

علی سلام، خبرنگار آمریکایی

صهیونیست‌ها دوست ندارند این راهپیمایی در جهان شناخته شود

«علی سلام» خبرنگار آمریکایی است که سه بار تجربه حضور در مراسم پیاده روی اربعین را داشته و از این سفر خود اینگونه می‌گوید: «رژیم صهیونیستی بیش از ۵۰۰ سلاح هسته‌ای در اختیار دارد و هرگز به فکرش هم خطور نکرده که از آن‌ها برای حمله به اروپا استفاده کند بلکه آن‌ها را برای حمله به همین منطقه در نظر گرفته است و شاید روزی آن را برای کشورهای آفریقایی هم استفاده کند؛ و جالب است غرب هرگز در این مورد نگران هم نشده تنها چیزی که غرب به آن توجه می‌کند این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد ایران به انرژی هسته‌ای دست نیابد تا اینکه نتواند اقتصاد خود را قوی‌تر کند. به نظر من نگرانی اصلی در جهان صهیونیست‌ها هستند. صهیونیست‌ها اصلا دوست ندارند این راهپیمایی اربعین در جهان شناخته شود. مردم غرب امروز تشنه دریافت شناخت از چنین حرکت‌هایی هستند، چون قلب‌های آن‌ها این روزها نیاز دارد که درباره حرکت‌های راستینی مانند پیاده روی اربعین و معنای واقعی آن بدانند؛ بنابراین این حرکت عطش جهان را می‌تواند سیراب کند ولی غربی‌ها اصلاً نمی‌خواهند اربعین به عنوان یک فرهنگ شناخته شود. آن‌ها نمی‌خواهند مردم از چهار گوشه جهان به این حرکت بپیوندند.»

امیلی گارث‌ویت، عکاس و مستند ساز انگلیسی

این پیاده روی باید در گینس ثبت شود

«امیلی گرت وایت» زنی است که نخستین بار نه به خاطر عکس‌های اربعین او، که برای اشک‌های بی اختیارش بر ایوان حرم سیدالشهدا(ع) در فضای مجازی دیده شد. این عکاس و مستندساز انگلیسی، مسلمان نیست، اما تجربه حضور در ایام اربعین در عراق را داشته است. مسیر نجف تا کربلا را پیاده روی کرده و از تمامی این لحظات عکس گرفته است، این عکاس هنوز عکس‌ها و تجربیات خود را از این سفر در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام باز نشر می‌دهد و یا با شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مصاحبه می‌کند. امیلی می‌گوید: «من مسیحی هستم اما هرگز یک فرد مذهبی نبودم، ایمان هرگز در زندگی‌ام جایی نداشته است تا اربعین که اولین سفرم به عراق اتفاق افتاد، اربعین شبیه زندگی خیلی از مردم جهان است اما من هرگز آن را بدرستی درک نکردم.» او از حس و حال حضورش در حرم امام حسین(ع) این طور می گوید: «وقتی برای اولین بار در پشت بام حرم امام حسین نزدیک گنبد قرار گرفتم، بی‌اختیار زانو زدم، یک احساس بین شادمانی و غم داشتم، وقتی بعدها با خیلی‌ها حرف زدم آنها هم همین حس را داشته‌اند و بعدها فهمیدم این احساس «آرامش» است.» امیلی اعتقاد دارد وقتی هر سال یک رویداد بزرگ اتفاق می‌افتد باید در کتاب گینس چاپ شود.

سانتیاگو پاز، روحانی آرژانتینی

پیاده روی اربعین دنیا را متحیر کرده

«سانتیاگو پاز» با نام اسلامی «شیخ عبدالکریم» روحانی جست‌وجوگر آرژانتینی است که ابتدا مسلمان شد و از سال‌ها قبل با هدف تکمیل تحصیلات علوم دینی به‌همراه خانواده در شهر قم ساکن شده و حالا دیگر می‌توان گفت ایران برای او، کشور و خانه دوم است. این روحانی، محرم و اربعین و رمضان را ضامن سرپا ماندن شیعیان و مسلمانان کشورش می‌داند. این روحانی آرژانتینی می‌گوید: «بعد از به هلاکت رسیدن صدام اربعین همان سال، همه را متحیر کرد؛ حتی آمریکایی‌ها را. کسی انتظار نداشت حتی از کشورهای دوری چون آرژانتین کاروانی به این مراسم بیاید؛ چون یک‌روز تمام با هواپیما طول این مسیر است. در یکی از سفرها، در مرز ایران مادر و دختری را دیدم که از قم آمده بودند؛ نه پول داشتند، نه پاسپورت و نه چیز دیگری که برای این سفر لازم است. فکر کردم که آنها از مرز بازخواهند گشت؛ چون زائران باید از مرز شلمچه بعد از چند مرحله بازرسی و دیدن مدارک شناسایی و… عبور می‌کردند. اما این مادر و دختر می‌گفتند که می‌خواهیم برویم اباعبدالله را ببینیم. این مادر و دختر، همه مراحل را بدون هیچ مشکلی عبور کردند و من فقط حیرت‌زده این اتفاق بودم. حتی وقتی که به قم بازگشتم خبر رسید که آنها به کربلا هم رفته و زیارت کرده و به سلامت بازگشته‌اند.»

سمیرا کامر یک شهروند آمریکایی

بایکوت خبری اربعین در جهان

«سمیرا کامر» یک شهروند آمریکایی است که در خانواده‌ای مسیحی به دنیا آمده اما بعدها مسلمان شده است. خودش می‌گوید از نوجوانی علاقه زیادی به کتاب خواندن داشته است؛ از همان ابتدا همیشه دنبال مطالعات دینی بوده و می‌خواسته برای سؤالات خودش جواب درستی پیدا کند. کامر درباره سفر اربعین می‌گوید: «رسیدن به این جاده سختی‌های بسیاری برایم داشت تا اینکه به نجف رسیدیم اما وقتی حرکت خود را از سمت نجف اشرف به کربلای معلا آغاز کردیم چیزی جز زیبایی ندیدم. متأسفانه این جریان عظیم اربعین که میلیون‌ها نفر از شیعیان در آن حضور دارند از سوی شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی در بایکوت خبری است؛ چرا که آنها می‌دانند اگر این عشق و ارادت به سیدالشهدا(ع) را به تصویر بکشند قطعاً در اذهان سایر ادیان سؤالات فراوانی درخصوص واقعه اربعین و عاشورا پدید می‌آید و عشق امام‌حسین(ع) بسیاری از دل‌ها را فتح خواهد کرد.» با تمام تلاش ها برای بایکوت خبری این حرکت عظیم مذهبی در دنیا، پیاده روی اربعین هر ساله به جهانیان مخابره می شود و به تعداد افراد غیرمسلمان و غیر شیعی حاضر در پیاده روی افروده می شود. در این میان کاربران شبکه های اجتماعی در انعکاس خبری پیاده روی نقش مهمی ایفا می کنند.