تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۹

برای نخستین بار دستگاه خودپرداز میوه در کلانشهر اصفهان راه‌اندازی شد. این دستگاه قابلیت این را دارد که با وارد کردن پول یا کارت بانکی، محصولات میوه را به مشتریان ارائه دهد. پیش از این، دستگاه خودپرداز میوه در ایران ساخته نشده بود و اکنون دو دستگاه نصب شده و آماده ارائه محصول به مشتریان است.

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین دستگاه خودپرداز میوه در میدان آزادی و در نزدیکی ایستگاه مترو به بهره‌برداری رسید و قرار است دومین دستگاه خودپرداز به زودی در یکی از پارک‌های اصفهان راه‌اندازی خواهد شد. به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان، تا پایان سال حداقل 15 خودپرداز میوه در شهر نصب می‌شود یعنی در هر منطقه حداقل یک خودپرداز میوه.

مهدی بقایی به همشهری می‌گوید: «محصولاتی غیر از میوه برای فروش یک سیستم منظم و مویرگی خاص پخش وجود دارد. مثلا کارخانه‌ای چیپس تولید می‌کند و این محصول به هر شهری در کشور با یک سیستم پخش‌کننده مشخصی توزیع می‌شود به طوری که هر فردی از سوپرمارکت نزدیک خانه خود می‌تواند چنین محصولاتی را تهیه کند.»

او ادامه می دهد: «درباره میوه چنین سیستم منظمی برای پخش و توزیع وجود ندارد یعنی میوه‌فروش‌ها مجبور هستند هر روز صبح زود یک یا چند میوه‌فروشی مسیر شهر تا میدان‌های میوه و تره بار را طی کند تا میوه خوب و ارزان قیمت را خریداری و آن را در مراکز میوه و تره بار عرضه کند.»

قیمت مناسب

یکی از فعالیت‌های سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی اصفهان، راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز میوه است. بقایی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «یکی از کارهایی که سازمان مشاغل شهرداری اصفهان باید انجام دهد، ایجاد شرکت پخش میوه و یکی از راهکارهای آن تعبیه دستگاه های خودپرداز میوه است. دستگاه خودپرداز میوه نیاز به فروشنده ندارد و تمامی میوه‌ها به صورت بسته‌بندی با قیمت مناسبی عرضه می‌شود. در عین حال، خودپرداز میوه در تمامی ساعات شبانه‌روز به مردم خدمات‌رسانی می‌کند و این ویژگی خوبی است.»

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان عنوان می‌کند: «این یکی از مشکلات عرضه میوه و سبزی است و یکی دیگر مشکلات دیگر بسته‌بندی نبودن میوه‌هاست. همین سبب می‌شود که یک میوه در مغازه‌ای با یک قیمت به فروش برسد و در مغازه‌ای دیگر با یک قیمت دیگر.»‌

او یادآور می‌شود: «نکته بعدی اینکه ما خیلی وقت‌ها ممکن است در هنگام شب نیاز به میوه داشته باشیم و جایی نباشد که بتوانیم آن را تهیه کنیم. بنابراین، پخش میوه در سطح شهر اصفهان ضروری به نظر می‌رسد.»

شرکت دانش‌بنیان

«شهرداری اصفهان پیشتر درخواستی را مبنی بر ساماندهی نوع عرضه و تقاضای میوه در سطح شهر اطلاع‌رسانی کرد. یک شرکت دانش بنیان با شهرداری وارد مذاکره شد و پیشنهاد راه‌اندازی دستگاه خودپرداز میوه را به ما ارائه داد.» معاون خدمات شهری اصفهان با اعلام این خبر، می‌گوید: «در حال حاضر دستگاه خودپرداز میوه، محصولات را در وزن‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف به مردم عرضه می‌کند. این دستگاه مکانیزه است. نخستین دستگاه خودپرداز میوه در نزدیکی ایستگاه مترو راه‌اندازی شده است.»

بقایی ادامه می‌دهد: «دومین دستگاه خودپرداز میوه قرار است در یکی از پارک‌های شهر نصب شود. دلیل اینکه یک دستگاه در ایستگاه مترو و دیگری در پارک نصب می‌شود به پایلوت بودن اجرای این طرح برمی‌گردد. چنانکه ما بتوانیم هم بازخورد مردم را ببینیم و هم سیستم شرکت پخش دستگاه خودپرداز میوه دستگاه های جدیدی را بسازد. طوری که دستگاه‌های خودپرداز میوه به صورت زنجیره‌ای در اصفهان در بیاید.»

بسته‌بندی‌های مختلف

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان می‌گوید: «در کشورهای دیگر چنین سیستم پخش و توزیع میوه انجام می‌شود، ولی در ایران برای نخستین بار است که دستگاه خودپرداز میوه راه‌اندازی می‌شود. البته در دنیا میوه‌ها به صورت تکی در دستگاه خودپرداز عرضه می‌شود، در حالی ما با بسته‌بندی‌های مختلف میوه‌ها را عرضه می‌کنیم.»

بقایی عنوان می‌کند: «امیدوار هستم استقبال مردم را از دستگاه خودپرداز میوه را به همراه داشته باشیم تا یک حرکت رو به جلو در این زمینه اتفاق بیفتد. هر دستگاه خودپرداز میوه 2 میلیاردتومان هزینه داشته است.»

منبع: روزنامه همشهری