رئیس‌کل بانک مرکزی از تاسیس تالار مبادلات توافقی ارز در مرکز مبادله ارز و طلا از شهریورماه خبر داد.

به‌ گزارش همشهری آنلاین، ظرف ماه‌های گذشته اعتراض‌های زیادی از سوی فعالان اقتصادی و تولیدکننده‌ها به نرخ ارز صادرکننده‌ها که در قالب سامانه نیما فروخته می‌شود، انجام شده است. بحث اصلی صادرکننده‌های بخش خصوصی به‌ویژه صادرکننده‌های خرد، این است که هزینه‌های تولید به غیر از برخی اقلام خاص، با نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود، اما آنها مجبورند در نهایت ارز خود را به‌صورت تعهدی با نرخ‌های پایین‌تر در سامانه نیما عرضه کنند. حجم صادرات خرد بخش خصوصی به حدود 8 تا ۹ میلیارد دلار در سال می‌رسد که عمده مشکلات ارزی در زمینه رفع تعهد نیز به این گروه مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حالا در تازه‌ترین رویداد، قرار است با راه‌اندازی سامانه تبادل ارز اشخاص در مرکز مبادله، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی بتوانند ارز خود را با قیمت توافقی در این بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند.

بر همین اساس روز گذشته رئیس‌ کل بانک مرکزی گفت: نیمه اول شهریورماه، تالار مبادلات ارز توافقی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‌اندازی می‌شود.

محمدرضا فرزین با اشاره به ویژگی‌های تالار مبادلات ارز توافقی تأکید کرد: در این بازار، کشف قیمت به ‌صورت حراج و نقد صورت می‎‌گیرد و انتظار می‌‎رود با انتقال تدریجی و برنامه‌ریزی شده معاملات ارزی کشور به تالار مبادله ارز توافقی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی بازار ارز نیز توسعه یابد.

منبع: روزنامه همشهری