یک عضو ارشد حماس اعلام کرد پیشنهاد جدید آمریکا در مذاکرات دوحه کاملا در تضاد با پیش‌نویس توافق پیشین است که در دوم ماه ژوئیه (۱۲ تیر) مورد موافقت طرف‌ها قرار گرفته بود.

به گزارش همشهری آنلاین، یک عضو ارشد در جنبش حماس به بیان جزئیات پیشنهادد جدید آمریکا در مذاکرات دوحه برای دستیابی به توافق تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه پرداخت.

به گفته این عضو حماس، پیشهاد آمریکا شامل کاهش حضور ارتش اشغالگر اسرائیل در محور فیلادلفیا و نه عقب‌نشینی کامل از آن است همچنین اداره گذرگاه مرزی رفح تحت نظارت اسرائیل که شکل آن مشخص نشده به تشکیلات خودگردان فلسطین سپرده خواهد شد.

بر اساس پیشنهاد آمریکا، آتش‌بس دائم در مرحله دوم و در چارچوب سقفی مشخص مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و اگر حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، ارتش این رژیم به جنگ بازگشته و عملیات نظامی را از سرخواهد گرفت.

بنا به اعلام این مسئول حماس در گفت‌وگو با شبکه الشرق، پیشنهاد جدید آمریکا همچنین بر نظارت اسرائیل بر آوارگانی که به مناطق شمالی در منطقه نتساریم بازمی‌گردند، اصرار دارد اما شکل این نظارت هنوز تعیین نشده است.

بر این اساس، اسرائیل حق دارد شمار زیادی از اسرای فلسطینی که در قالب توافق آزاد می‌شوند را به خارج از فلسطین تبعید کند، در کنار آن، می‌تواند با آزادسازی دستکم ۱۰۰ اسیر مخالفت کند.

طبق این پیشنهاد جدید آمریکا، امدادرسانی به مردم غزه مشروط به موافقت با بندهای ذکر شده است و مذاکرات درخصوص بازسازی غزه و رفع محاصره آن منوط به نتایج مذاکرات بعد از اجرای مرحله نخست است.

این مسئول حماس در ادامه گفت: پیشنهاد آمریکا که برای پر کردن شکاف میان مواضع طرف فلسطینی و اسرائیلی ارائه شده است، کاملا با پیشنهادی که دو طرف و میانجیگران در دوم ماه ژوئیه با آن موافقت کرده بودند، در تناقض است و دوباره به موضع اسرائیل که بر تداوم جنگ در غزه و استفاده از ابرازهای فشار علیه مقاومت به منظور تکمیل اجرای اهداف جنگ اصرار دارد، اولویت داده است.

انتظار می‌رود طرف آمریکایی طی روزهای آتی دیدارهایی با میانجیگران مصری و قطری برای تکمیل این پیشنهادات و ایده‌ها برگزار کند.

در مقابل، حماس ضمن اعلام مخالفت، تصریح کرده که این پیشنهادها همسو با شروط اشغالگران است.

منبع: فارس