عفت‌السادات نوربخش و امیرخسرو توسلی دو معلمی هستند که تا چند سال پیش به‌عنوان یک مدیر مدرسه و معلم فیزیک در شهرشان شناخته می‌شدند، اما این روزها، همه، آنها را به‌عنوان یک زوج فرهنگی می‌شناسند که پرچم المپیاد علمی را در یک شهرستان کوچک در خراسان جنوبی بالا برده‌اند.

همشهری آنلاین-لیلا شریف: این زن و شوهر از سال ۹۲ کار خود را برای رونق فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان به‌خصوص در حوزه نانو کلید زدند تا جایی که آوازه شهرستان قائن را از زعفران به علم فیزیک و نانو تغییر داده‌اند. با تلاش آنها از میان ۴۰نفر برگزیده المپیاد نانوی دانش‌آموزی ایران در سال۱۴۰۳، ۸نفر از یک شهرستان محروم در خراسان جنوبی مدال می‌گیرند؛ شهرستان قائن که شاید زیاد کسی اسمی از آن نشنیده باشد. همچنین دانش‌آموزان این شهرستان با ۱۵۰ شرکت‌کننده در المپیاد توانستند مقام سوم از نظر شرکت‌کننده در این المپیاد علمی را به نام خود ثبت کنند.

می‌خواستیم عشق به وطن را یاد بدهیم

عفت‌السادات نوربخش که متولد دهه۵۰ است و چند سالی می‌شود به‌عنوان مدیر دبیرستان فرزانگان فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با همشهری گفت: از سال۱۳۹۲ که بحث پژوهش را در قائن کلید زدیم، می‌خواستیم اعتماد به نفس این بچه‌ها و عشق به وطن را در آنها بیدار نگه داریم. این معلم تأکید دارد که با همسرش دنبال به‌دست آوردن جایگاه خاصی نیست و رسیدن به این مسیر با همت چهره‌های علمی شهرستان همچون «مهندس خسرونژاد، نصراللهی مدیر دبیرستان شهید بهشتی، مدیران مدرسه نمونه فدک و خیامی، مدیران پژوهش‌سرای شهرستان قائن و...» میسر شده است. این دو معلم در بسیاری از مواقع برای رساندن دانش‌آموزان به سطح علمی موردنظر مجبور شده‌اندکه‌بخشی از هزینه‌های تردد و کلاس‌های المپیاد را خودشان پرداخت کنند.

۶ پسر و ۲ دختر برگزیده شدند

نوربخش با مدرک فوق‌لیسانس ریاضی محض و همسرش با مدرک فوق‌لیسانس فیزیک، در شهرستان قائن به‌عنوان نمادهای علمی شناخته می‌شوند و در این سال‌ها توانسته‌اند از جذب ۵۰دانش‌آموز به بیش از ۳۰۰دانش‌آموز برسند. نوربخش با بیان این روند پیشرفت، توضیح داد: «از زمانی که با المپیاد نانو آشنا شدیم، تصمیم گرفتیم که بچه‌ها را در این زمینه تقویت کنیم. در حال حاضر دانش‌آموزان از شهرهای اطراف هم برای کار با ما ابراز علاقه کرده‌اند». به‌گفته این معلم «دخترها و پسرها به یک اندازه به این رشته علاقه دارند و از میان ۸ برگزیده المپیاد نانوی امسال، ۶ پسر از مدرسه شهید بهشتی و ۲ دختر هم از مدرسه فرزانگان قائن بودند.»

پیروزی چندساله دانش‌آموزان قائن در المپیاد

توسلی با وجود گذشت ۲۹سال از نخستین سال‌های تدریس در قامت معلم فیزیک، هنوز هم با عشق و علاقه از فعالیت‌هایش حرف می‌زند: «خدا می‌داند که من از روز اول به‌دنبال این بودم که فرزندانم اعتماد به نفس کافی داشته باشند و به جایگاه مناسبی برسند.» به‌گفته توسلی «امسال نخستین سالی نبود که شهرستان قائن به رتبه بالایی در المپیاد نانو رسید و سال گذشته نیز ۸نفر از ۴۰شرکت‌کننده المپیاد از این شهرستان بودند. پدر و مادرها خیلی از حضور فرزندانشان در این فعالیت‌های پژوهشی استقبال می‌کنند.»

در این شهر همه علاقه‌مند به علم نانو هستند

او در رابطه با اینکه چطور پای علم نانو به این شهرستان باز شد، توضیح داد: سال۸۶ که در مشهد نزد پروفسور شاه طهماسبی درس می‌خواندم، استاد من را تشویق کردند که حتما علم نانو را به دانش‌آموزان یاد بدهم. پس از آنکه به قائن برگشتم، فعالیت در حوزه نانو را با کمک آقای بلالی، مدیر پژوهش‌سرا آغاز کردم.» توسلی در رابطه با کسب مدال‌های متعدد از سوی دانش‌آموزان این شهر گفت: «سال۱۳۹۳ نخستین مدال نقره را به‌دست آوردیم. از سال۱۴۰۰ هم توانستیم مدال کسب کنیم و پس از آن به شکل مستمر در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌ترتیب ۵ و ۸ مدال کسب کردیم. امسال هم ۸نفر از دانش‌آموزان ما برگزیده شده‌اند.»

منبع: روزنامه همشهری