پژمان جمشیدی حالا مرد هزارمیلیاردی سینمای ایران است. اولین فیلم او، «آتش‌بس ۲» ساخته تهمینه میلانی، در سال ۱۳۹۳ به روی پرده رفت. یک دهه بعد و در سال ۱۴۰۳ او «تگزاس ۳» ساخته مسعود اطیابی را روی پرده دارد که پرفروش‌ترین فیلم امسال و فعلا سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

همشهری آنلاین: نام پژمان جمشیدی مترادف با موفقیت در گیشه است. توده تماشاگر وقتی نام پژمان جمشیدی را می‌شنود، فقط یک تصویر از او دارد: مردی که در کمدی‌های گیشه‌ای با اداواطوارهایش می‌خنداندشان و در درام‌های اجتماعی، عواطف رقیقه‌شان را در چارچوب هنجارها تحریک می‌کند. برای عامه سینماروها فرقی نمی‌کند سقف استعداد و توانایی‌های جمشیدی، در قیاس با بازیگران طراز اول سینمای ایران و جهان، خیلی بالا نیست؛ همین که او مدام در فیلم‌ها و نقش‌هایی شبیه به هم حاضر می‌شود و تماشاگران هم همچنان مشتاقانه برای دیدارش بلیت می‌خرند، نشان از محبوبیت فراوان او در میان قشر سینمارو دارد. او حالا مرد هزارمیلیاردی سینمای ایران است. اولین فیلم جمشیدی، «آتش‌بس ۲» ساخته تهمینه میلانی در سال ۱۳۹۳ به روی پرده رفت. یک دهه بعد و در سال ۱۴۰۳ او «تگزاس ۳» ساخته مسعود اطیابی را روی پرده دارد که پرفروش‌ترین فیلم امسال و فعلا سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، «هتل» ساخته مسعود اطیابی، نیز باز به پژمان جمشیدی تعلق دارد. آمار و ارقام از رکوردی دست‌نیافتنی می‌گویند که جمشیدی فقط ظرف ۱۰ سال در سینمای تجاری از خود به جا گذاشته است.

کارنامه‌ای با یک‌چهارم فیلم پرفروش

جمشیدی در ۱۰ سال در ۳۳ فیلم سینمایی و ۲ مستند حضور داشته. اگر حضور افتخاری او را در «تمساح خونی» در نظر نگیریم، از این ۳۲ فیلم ۶ فیلم به نمایش درنیامده که یا در آینده اکران می‌شوند مثل «صبحانه با زرافه‌ها» یا کلا داستان اکران‌شان پیچیده شده است، مثل «شیشلیک». از ۲۶ فیلم اکران شده جمشیدی، ۷ فیلم او در میان ۲۰ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران قرار دارد، یعنی ۲۶.۹۲ درصد یا به عبارتی یک‌چهارم فیلم‌های جمشیدی جز ۲۰ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

کمدی به حساب جمشیدی

از میان ۲۶ فیلم اکران‌شده جمشیدی، ۱۶ فیلم کمدی است. مجموع فروش کمدی‌های جمشیدی به طور تقریبی ۸۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. «هتل» پرفروش‌ترین کمدی کارنامه جمشیدی است با ۲۷۷ میلیارد تومان و «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» کم‌فروش‌ترین کمدی اوست با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان. این فیلم در دوره کرونا اکران شد و فروش کم آن از بابت تعطیلی سینماها در آن دوران است. البته کمدی «من دیوانه نیستم» که در سال ۱۳۹۷ اکران شد، با ۳۹۴ میلیون تومان پایین‌ترین فروش در میان کمدی‌ها و حتی درام‌های جمشیدی را دارد، ولی چون جمشیدی در این فیلم نقش اصلی نیست، ‌ فروش پایین فیلم را نمی‌شود به پای او نوشت. سال ۱۴۰۲ سه فیلم «هتل»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» از جمشیدی اکران شد که مجموعا ۴۱۹ حدود میلیارد تومان فروختند. جالب است که کیفیت بازی جمشیدی حتی در «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری فرقی با سایر کمدی‌هایش ندارد و او همان تیپی را که در «هتل» و «شهر هرت» دارد، در «ویلای ساحلی» تکرار می‌کند، اما این مسئله‌ای نیست که باعث دلزدگی تماشاگر عام شده باشد. اتفاقا سینماروها از جمشیدی انتظار دارند که همیشه همان تصویر آشنا را برای‌شان تکرار کند.

درام به حساب جمشیدی

۱۰ فیلم از ۲۶ فیلم اکران‌شده جمشیدی غیرکمدی است که آنها را با عنوان کلی درام مشخص کرده‌ایم. مجموع فروش درام‌های جمشیدی حدودا ۱۲۴ میلیارد تومان است. پرفروش‌ترین درام جمشیدی «بیبدن» است که همین امسال اکران شد و ۴۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در گیشه فروخت. «علفزار»، دومین درام موفق او در گیشه، کمی بیش از ۲۲ میلیارد تومان فروش داشت. عنوان سومین درام پرفروش جمشیدی به «دوزیست» می‌رسد که فروشی ۲۰ میلیارد تومانی در گیشه داشت. کم فروش ترین درام های او هم «آذر» و «سوءتفاهم» هستند که به ترتیب یک میلیارد تومان و یک میلیارد و دویست میلیون توامن فروختند؛ هرچند جمشیدی در هر دو این فیلم‌ها نقش اصلی ندارد. «یادگار جنوب» که آخرین درام در حال اکران جمشیدی است فعلا کمی بیش از ۱۰ میلیارد در گیشه فروخته و با اینکه نقش جمشیدی در این فیلم شباهت های فراوانی به درام های پرفروشش همچون «بیبدن» و «علفزار» دارد، اما مورد استقبال قرار نگرفته است. شاید اکران همزمان یک کمدی از جمشیدی، یعنی «تگزاس ۳» که تا اینجا فروشی ۲۰۰ میلیارد تومانی در گیشه داشته، در بی‌میلی سینماروها به درام «یادگار جنوبِ» او بی‌ارتباط نباشد.

رقبای جمشیدی

اگر فقط فروش فیلم‌ها را در نظر بگیریم، شاید رضا عطاران می‌توانست رقیب جدی جمشیدی باشد. عطاران کمدی‌های پرفروشی مثل «انفرادی»، ‌ «ویلای ساحلی» و «هزارپا» را در کارنامه دارد و این آخری یکی از ۱۰ فیلم پرتماشاگر بعد از انقلاب است، اما اکران آخرین درام او یعنی «روشن» که سال گذشته به روی پرده رفت، با استقبال سرد سینماروها مواجه شد و تنها ۲ میلیارد و ۳۴۶ میلیون تومان در گیشه فروخت. درباره عطاران باید به این نکته اشاره کرد در سه سال اخیر که قیمت بلیت بالا رفته، فیلمی از او اکران نشده، اما در عوض جمشیدی مدام در این سال‌ها فیلم روی پرده داشته است. شاید اکران تازه‌ترین کمدی عطاران با عنوان «قیف» که خبرهایی مبنی بر اکران آن از ۱۵ شهریور امسال منتشر شده، بتواند تنور رقابت عطاران و جمشیدی در گیشه را داغ کند. البته جز عطاران، باید از بهرام افشاری هم به عنوان رقیب جمشیدی نام بُرد که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران یعنی «فسیل» را در جیب دارد و در «سال گربه» ۶۴ میلیارد تومانی و «سگ‌بند» ۴۲ میلیارد تومانی هم بازی کرده است. اکران کمدی «۷۰سی» با بازی افشاری و به کارگردانی خودش و همین‌طور کمدی «مرد عینکی» با بازی افشاری، عیار او را در رقابت با جمشیدی نشان خواهد داد.

منبع: همشهری آنلاین