وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: منطقه و جهان نظم تک قطبی به رهبری آمریکا را پس زده است و به دنبال شکل گیری نظم نوین با ظهور قدرت‌های نوین همانند جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه ها و رویکردهای خود در وزارت دفاع افزود: از نمایندگان محترم و هیات رئیسه محترم، موافقان و مخالفان اینجانب و چه کسانی که در کمیسیون‌ها نظرات خود را اعلام کردند تشکر میکنم چرا که تمام نظرات برادران و خواهران به ارائه برنامه دقیق تر کمک می‌کند.

وزیر پیشنهادی دفاع افزود: عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران امروز نسبت به دو دهه گذشته تغیییر شگرفی کرده و مسیر نویدبخشی را برای تولید و بازتولید قدرت جهت ایفای نقش در منطقه و فرامنطقه پیش روی کشور قرار داده است

وی تاکید کرد: شرایط منطقه و جهان در حوزه‌های مختلف قدرت به ویژه حوزه امنیت و دفاع به گونه ای است که تغییرات محیطی به سرعت صورت می پذیرد، فناوری‌های نوین و غافلگیرکننده در حال بروز و ظهور است، معادلات امنیت منطقه ای پویا پیچیده و پر تلاطم است.

وی با بیان این که منطقه و جهان نظم تک‌قطبی به رهبری آمریکا را پس زده و به دنبال شکل‌گیری نظم نوین با ظهور قدرت های جدید همانند جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: در چنین وضعیتی فشارهای استکبار جهانی و اذناب آنان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و روانی و فرهنگی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است و تحریم های ظالمانه به ویژه در حوزه تجهیزات امنیتی و دفاعی علیه کشور ما با شدت اعمال کرده است.

وزیر پیشنهادی دفاع افزود: پس از عملیات غرورانگیز وعده صادق تلاش برای تقویت بازدارندگی تضعیف‌شده رژیم منحوس صهیونیستی توسط آمریکا آغاز شده است و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی بیش از گذشته ماهیت نامشروع، تنش‌زا، غیرانسانی و بی‌مسئولیتی خود در برابر همه قواعد بین‌المللی را با کمک آمریکا به نمایش گذاشته و با ارتکاب انواع جنایات جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین در غزه و ترورهای ناجوانمردانه از خطوط قرمز مخاصمه مستقیم عبور کرده است.

وی تاکید کرد: مجموعه این شرایط محیط راهبردی، جمهوری اسلامی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. در چنین فضایی جمهوری اسلامی ایران توانسته موقعیت ممتاز و مقتدرانه‌ای را در محیط بین‌الملل و به‌ویژه غرب آسیا و بنیان‌های جبهه مقاومت را فراتر از مرزهای خود مستحکم کند.

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده اظهار داشت: نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در بین ملل و جوامع مستضعف و مستقل که تشکیل‌دهنده بخش اعظم جامعه جهانی است روند افزایشی یافته است.

وی افزود: عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران امروز نسبت به دو دهه گذشته تغیییر شگرفی کرده و مسیر نویدبخشی را برای تولید و بازتولید قدرت جهت ایفای نقش در منطقه و فرامنطقه پیش روی کشور قرار داده است.

کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار، حداکثر سازی تولید قدرت است

وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: همانطور که دشمن تلاش می‌کند تا ائتلاف مختلف علیه کشورمان سامان دهد ایران نیز به ایجاد شبکه قدرتمند پرداخته و قابلیت انسانی و فناورانه خود را در جهت گسترش و تقویت جبهه مقاومت و در بعدی فراتر در جبهه انقلاب اسلامی و بلکه در جبهه انقلابی استکبار ستیزی سازماندهی کند.

وی ادامه داد: کسب قابلیت کاربردی، روزآمد سازی تجهیزات و زیرساخت‌ها و افزایش توانمندی جبهه مقاومت نیازمند ابتکار عمل، نوآوری و تحول است در این راستا شناخت محیط راهبردی و تحلیل وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح در قالب محیط داخلی و بیرونی از الزامات تنظیم برنامه این وزارتخانه با رویکرد تحول آفرینی و پیشرفت است.

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده اظهار داشت: این برنامه تابعی از ضرورت‌های ساختار داخلی و شکل‌بندی‌های امنیت منطقه‌ای و نیازهای ایفای نقش ایران در سیاست جهانی است که به فضل خداوند و تحت هدایت فرماندهی معظم کل قوا و حمایت‌های مجلس محترم و همراهی سایر دستگاه‌های کشور در جهت تامین منافع ملی به بار خواهد نشست.

وی تاکید کرد: کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار، حداکثرسازی تولید قدرت است.

پشتیبانی نیروهای مسلح ما از جبهه مقاومت جدا نیست

وی ادامه داد: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ۴ سال پیش روز در راستای تدابیر و منویات رهبر معظم کل قوا و تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام که همواره مورد تاکید رئیس جمهور بوده و هست و اسناد بالادستی دیگر همچون برنامه ۵ ساله هفتم ، برنامه های خود را با رویکرد جهشی و تحولی با هدف پشتیبانی کارآمد و موثر از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت (جبهه مقاومت تفکیک نیست و جدا از ما نیست، برادران سوال کردند، وقتی می‌گوییم نیروهای مسلح یعنی جبهه مقاومت هم درون آن هست)

وی گفت: ما تلاش خواهیم کرد تا با اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و پیگیری سیاست‌های تسلیحاتی بنیه دفاعی کشور را متناسب با تهدیدات که لازمه آن این است که ما به طور مستمر پایش و رصد داشته باشیم و براساس دانش روز ارتقا دهیم.

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده ادامه داد: به همین منظور جهت تامین نیازمندی‌های نیروهای مسلح و تحقق سیاست‌های رئیس جمهور ضمن انجام هماهنگی های لازم با ستاد کل و سازمان‌های تابعه در نیروهای مسلح از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه دانشگاهی و علمی کشور بهره خواهیم برد و از تجربیاتی که در جنگ‌های اخیر به‌ویژه وعده صادق به‌دست آوردیم بهره خواهیم برد اینها دانش ما است

وی تاکید کرد: در این راستا رویکرد این وزارتخانه در حوزه های مرتبط به ویژه دفاع ملی و توسعه داخلی براساس ماده ۱۰۲ قانون برنامه است و این برنامه معطوف به چندمنظوره‌سازی صنایع و امکانات موجود و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ملی و بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان است

وی افزود: ما در حال حاضر با هزار و ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هفت هزار شرکت خصوصی در تماس هستیم و همکار ما هستند ما به دنبال این هستیم که هم در وزارت دفاع و هم در ارتش پارک‌های فناوری را به درون نیروهای مسلح منتقل کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان بیایند و در همانجا مستقر شوند و با ما همکاری کنند ما برای آن برنامه داریم.

هدف نهایی ما بازدارندگی فعال است

وزیر پیشنهادی دفاع گفت: کارویژه اصلی وزارت دفاع به‌عنوان نماد قدرت و اقتدار و صیانت از حاکمیت ملی، حداکثر سازی تولید قدرت است. این مأموریت در ۲ رکن سخت و نرم متمرکز است که با بکارگیری هوشمندانه و هدفمند مؤلفه‌های مغزافزاری، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری محقق می‌شود.

وی تاکید کرد: هدف نهایی ما، بازدارندگی فعال است؛ اگر این بازدارندگی فعال را نداشتیم، دشمن به کشور ما حمله کرده بود. بازدارندگی و قدرت است که مانع جسارت دشمن شده است.

وی افزود: با توجه به سرعت زیاد تغییرات در محیط‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افزایش سطح تهدیدات از سوی استکبار جهانی و صهیونیسم، این وزارتخانه بنا دارد طی ۴ سال آینده کلیه برنامه‌های خود را بر بهره‌مندی از توانمندی داخلی متمرکز خواهد کرد و به‌طور همزمان با حفظ اقتدار و عزت ملی، از فرصت‌های خارجی بهره خواهیم برد.

برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان، از دانش و تخصص آنها در وزارت دفاع استفاده می کنیم

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده ادامه داد: از مهمترین رویکردهای من در وزارت دفاع با توجه به زمینه‌های ایجاد شده از جمله عضویت در شانگهای و بریکس، دیپلماسی دفاعی است در حال حاضر کمیسیون های متعددی زیرمجموعه این دو سازمان است و با آنها تبادل و مشارکت داریم.

وی افزود: به جرأت می گویم هر ماه سفر به کشورهای مختلف که عضو شانگهای و بریکس هستند، داریم؛ با حضور در این سازمان ها به دنبال تأمین پایدار منابع در قالب پشتیبانی فعال در ارتقای قدرت دفاعی و ایجاد قابلیت پاسخگویی به تهدیدات متنوع و مبتنی بر فناوری های جدید، روزآمدسازی فناوری های دانش بنیان با استفاده از الگوهای نوین همکاری و فرصت های کمتر استفاده شده در محیط ملی و بین المللی هستیم.

وی تصریح کرد: فرصت های زیادی هست که تاکنون استفاده نشده است چه در محیط ملی و چه بین المللی؛ نمی توانیم متکی بر منابع بنیه دفاعی باشیم، مطالبات بیش از اینهاست و بیش از این نیاز داریم.

وزیر پیشنهادی دفاع گفت: از ۸ حوزه مأموریتی، ۲ حوزه برای جبران کمبود منابع است و باید منابع جدید خلق کنیم؛ مطالبات ما زیاد است، تقویت ۸ حوزه رزمی شامل پدافند، موشکی، فضایی، هوایی دریایی، زمینی، الکترونیک و رزم نوین از دیگر برنامه های من است.

وی تصریح کرد: اگر به رزم نوین نپردازیم غافلگیر می شویم؛ به دنبال ساخت تجهیزاتی هستیم که دشمن را غافلگیر کنیم؛ مگر می شود از این دانش عقب بمانیم؟

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده ادامه داد: تأمین پایدار منابع با متنوع سازی آنها با برقراری سازوکارهای هوشمندانه برای توسعه، تأمین، و تخصیص و مراقبت از منابع یکی از ۸ حوزه مأموریتی من در وزارت دفاع است؛ انتقال منابع از بخش های با اولویت کمتر به اولویت بالاتر از دیگر راهکارهای ماست.

وی گفت: دستیابی به صنعت پیشرو و دانش بنیان در صنایع پیشرفته و ایجاد محیط جذاب برای نخبگان از دیگر برنامه های من در وزارت دفاع است برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان میزبان آنها در وزارت دفاع هستیم و از آنها استفاده می کنیم.

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده افزود: فناوری های ما پیچیده است و نیاز به نخبه داریم و برای دانشمندان و متخصصان برای تولید تجهیزات استفاده می کنیم.

بیرون کردن بیگانگان از منطقه جزو سیاست های ما است

وی ادامه داد: ارتقای جهشی تولید و تامین فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته و در رده فناوری‌های روز به‌ویژه تجهیزات و سامانه‌های بومی و هوشمند تکیه بر منابع داخلی و هوشمند، ارتقای بهره‌وری در سازمان‌های صنعتی و خدماتی وزارت دفاع با اصلاح مدیریت، کیفیت سرمایه انسانی، چابک‌سازی ساختارها ، بهبود نظامات و روش‌ها و استانداردسازی جزو برنامه های ماست.

وی تاکید کرد: ما دو بخش صنعت داریم یکی صنعت نظامی است که بسیار پویاست و دیگری صنعت غیرنظامی غیر دولتی است که صندوق بازنشستگان آن را سرمایه گذاری کرده ما در آنجا مشکل داریم و حتماً باید روش‌هایمان را عوض کنیم، حتماً باید انضباط بخشی را در آنجا نهادینه کنیم، حتماً باید شفاف سازی را در آنجا ایجاد کنیم که نگرانی خیلی از شما برادران عزیز بود.

امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده افزود: توسعه و تنوع‌بخشی به صادرات در زمینه‌های فناوری، کالا و خدمات و کسب سهم قابل‌توجه در بازارهای خارجی با رویکرد افزایش منابع مورد نیاز برای تقویت بنیادی دفاعی از دیگر برنامه های ماست.

وی تاکید کرد: دومنظوره‌سازی ظرفیت‌های تحقیقاتی تولیدی و خدماتی کشور و دفاع برای سرریز دانش و فناوری و پشتیبانی متقابل در مواقع لازم که ماده ۱۰۲ است آئین‌نامه ماده ۱۰۲ به وزارت دفاع سپرده شده، آئین نامه تنظیم شده و به زودی تقدیم دولت و مجلس خواهد شد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی جدید، تکمیل نیازمندی‌های آزمون تحقیقات و تولید، افزایش ضریب صیانت سامانه‌ها و محصولات دفاعی با هدف جلوگیری از خرابکاری‌های صنعتی که مورد نیاز ما است.

وی افزود: پایش مستمری تحولات فناورانه دفاعی در جهان و دستیابی به فناوری‌های محصولاتی که موجب غافلگیری دشمن شود، پشتیبانی پایدار و موثر از جبهه مقاومت و جبهه ضداستکبار به صورت آشکار و پنهان به خصوص در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، ایجاد ائتلاف‌های منطقه‌ای و جهانی با توجه به عوامل همگرایی، اشتراکات منابع و امنیت مشترک با کشورهای همسو و نفی حضور بیگانگان. با این کار ما می‌توانیم بیگانگان را از منطقه بیرون کنیم این جزو سیاست‌های ما است و در نیروهای مسلح دنبال می‌شود.

ما پیرو مکتب شهید سلیمانی هستیم؛ در هیچ وظیفه‌ای منتظر اعتبار نمی‌مانیم

وی ادامه داد: تقویت دیپلماسی دفاعی چندجانبه و کنش‌گری فعال در مجامع بین‌المللی خلع‌سلاح و کنترل تسحیلات ، ادامه فعالیت‌های خرسندساز و جلب رضایت کارکنان نیروهای مسلح با همکاری دولت و مجلس، بهبود معیشت نیروهای مسلح مطالبه ما است؛ ما در هیچ وظیفه‌ای منتظر اعتبار و حقوق و معیشت نمی‌مانیم، ما همه پیرو مکتب شهید سلیمانی هستیم، بدون اعتبار هم کارمان را انجام می‌دهیم.

وی گفت: تسریع در مولدسازی املاک و اراضی و اموال وزارت در جهت کمک به تأمین معیشت و رفاه کارکنان، شفافیت کامل، انضباط‌بخشی دقیق عدم تعارض با بخش خصوصی و انطباق کامل با سیاست‌های کلی از دیگر برنامه های ماست، ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم و بخشی از شرکت‌هایی که به صندوق‌ها تعلق دارند را به بورس خواهیم برد.

وزیر پیشنهادی دفاع ادامه داد: برای آمایش علمی سرزمینی و توسعه متعادل قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانش‌بنیان با ایجاد صنایع نوین برنامه داریم، همچنین ارتقای کرامت‌آمیز کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح از برنامه های ماست.

بخش دفاعی و امنیتی کشور، با دشمن مدارا نخواهد کرد

وی ادامه داد: برای کیفیت‌سازی نیروی انسانی ۲ بخش داریم؛ ارتقای منزلت نیروی انسانی و صیانت امنیتی کارکنان و سازمان مبتنی بر ارتقای ضریب خودحفاظتی با همکاری نهادهای مختلف است.

وزیر پیشنهادی دفاع افزود: بخش مهمی از این برنامه‌ها، در دوره ۴ ساله قابل دستیابی است؛ بخش دیگری که زمان زیادی نیاز دارد، حتماً در این دوره ۴ ساله، ریل گذاری و پایه‌ریزی خواهد شد.

وی گفت: به اقتضای شغلم، بر فراز بلندای آسمان پرافتخار کشور عزیزمان ایران، برای حراست از مراکز حساس و حیاتی، بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز انجام داده‌ام و همیشه با افتخار به این سرزمین چشم دوخته‌ام و تا پای جان برای سرافرازی آن ایستاده‌ام.

وزیر پیشنهادی دفاع افزود: هرگز در حین پرواز به این فکر نکرده‌ام که در جایی که من بر فراز آن پرواز می‌کنم، چه کسی با چه قومیتی، مذهبی و هویت سیاسی زندگی می‌کند. بلکه به وظیفه خود که دفاع از تمامیت ارضی و کیان و ناموس کل ملت ایران است، فکر کرده‌ام.

وی تاکید کرد: به شما نمایندگان ملت اعتماد دارم که هرتصمیمی گرفتید، درست و نفع ملی در آن مستتر است؛ بنابراین، اگر صلاح دانستید در سنگر وزارت دفاع به وظیفه خود ادامه خواهم داد. اگر صلاح ندانید، در سنگر دیگری به‌عنوان سرباز وطن به وظیفه خود ادامه خواهم داد.

وی گفت: پاسخ همه دوستان را در قالب برنامه ‌داده‌ام؛ اما ما ملت قهرمان ایران در ۸ سال دفاع مقدس و بعد از آن نشان دادیم که امنیتمان مهم‌ترین مسأله است و در آن خط قرمز وجود دارد و اگر کسی از آن عبور کند، نخواهیم بخشید؛ اما در این مسیر عقلانیت حاکم است، بخش دفاعی و امنیتی با دشمن مدارا نخواهد کرد.

نمایندگان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع چه گفتند؟

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر روز دوشنبه -۲۹ مرداد ماه- در مخالفت با برنامه‌های عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت چهاردهم به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

به مساله ترور اسماعیل هنیه پاسخ محکمی داده شود

یاسر سلیمانی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: برادر عزیز آقای نصیرزاده بنده مخالف شما نیستم و افتخار می‌کنم که در کابینه دکتر پزشکیان حضور دارید، وزرات دفاع نقش مهمی در مسائل امنیتی و دفاعی دارد، در طراحی، ساخت، خرید و تولید نیازهای نیروهای مسلح، افتخار می‌کنیم در کنار شما هستیم.

نماینده مردم کرمان اظهار داشت: چند نکته مهم وجود دارد که چرا باید آقای اسماعیل هنیه در تهران ترور شود، و اکنون خواهان این هستیم که نیروهای مسلح پاسخ محکمی دهند.

نماینده مردم کرمان بیان داشت: وزارت دفاع نقش مهمی در مسائل دفاعی و امنیتی دارد،می توانیم نقش مهمی در حوزه پیشگیرانه به‌ خصوص در حوزه فناوری های نوین داشته باشیم؛ البته ذات صهیونیست‌ها بر اساس ترس استوار است هر زمان ما محکم جواب آنها را دادیم آنها جرات نکردند که جواب ما را بدهند.

وی با اشاره به ویژگی های سردار سپهبد شهید سلیمانی اظهار کرد: افتخار می‌کنیم که در راه شهید سلیمانی باشیم چون همه دیدند که شهادت او و ابومهدی المهندس هیچ خللی در جبهه مقاومت ایجاد نکرد و همین اتفاق بعد از شهادت شهید هنیه رخ داد.

سلیمانی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت نیروهای مسلح گفت: باید همه توان به کار گرفته شود که نیروهای کارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه این‌که آنها به خاطر مسائل معیشتی به جاهای دیگر بروند این خیلی بد است که کسی که لب مرز ماموریت دارد حقوقی مساوی با فردی بگیرد که ماموریتی در تهران داشته و در هتل اسکان دارد.

وی در ادامه افزود: ما باید همه از نیروهای وزارت دفاع پشتیبانی کنیم و رای ما نیز با قاطعیت امیر نصیرزاده است.

استفاده از ظرفیت شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی بین‌المللی

علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: اینکه امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند البته لازم است که نکاتی بیان شود.

نماینده مردم ساری اضافه کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمندسازی و مردمی‌سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

بابایی کارنامی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار داشت: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

وی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه گفت: ترور اسماعیل هنیه این پیام را دارد که باید سپرهای دفاعی بازدارنده باشد تا رژیم صهیونیستی نتواند به خود جرات داده که حتی یک خطا در منطقه انجام دهد؛ اینها استراتژی ما است و باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه در این مسیر گام بردارد.

طراحی پالایشگاه پتروشیمی وظیفه وزارت دفاع نیست

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: هرچند برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارای ابعاد و نکات قوت است اما آنچه من بیان می کنم مربوط به حوزه اقتصادی و سیاسی این برنامه است؛ وزارت دفاع علاوه بر وظایف سازمانی در حوزه تولید و پشتیبانی از نیروهای مسلح، وظایفی نیز در حوزه صنعت دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه امیر نصیرزاده جزو نیروهای متدین، عالم و سرباز وطن است، تصریح کرد: در برنامه وی در حوزه صنعت و اقتصاد و صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح ایراداتی وجود دارد؛ اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور، با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر اینکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون وزارتخانه بازآرایی شود.

وی افزود: در وزارت دفاع سال‌ها است برنامه‌ای به نام هسته دانا و شبکه توانا شروع شده است که این برنامه برای ایجاد ارتباط بین مجموعه‌های تولیدی و فناوری داخل وزارتخانه و بیرون و شرکت‌های دانش بنیان به کار می‌رود اما از جهت سازمانی بعضا این برنامه جدی گرفته نمی‌شود.

طغیانی خاطر نشان کرد: برخی از مدیران همچنان قصد دارند این برنامه را در داخل وزارتخانه حبس کنند در حالی که رشد صنعت دفاعی در حوزه فناوری به اینکه سرریز دانش دفاعی تولید شده در وزارتخانه به بیرون منتقل شود و فناوری تولید شده در خارج از وزارتخانه به داخل منتقل شود منوط است. من برنامه مربوط به این موضوع را در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع ندیدم.

وی با اشاره به عملکرد ساتا افزود: صندوق سرمایه گذاری نیروهای مسلح و بازنشستگی نیروهای مسلح کار اقتصادی انجام می دهد و مانند سایر صندوق های ما ممکن است دچار آفت می شود که برای آن باید برنامه ویژه داشت، مهمترین برنامه برای این حوزه باید این باشد که تصدی گری این وزارتخانه کاهش یابد این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی آمده است تقویت دانش طراحی پالایشگاه پتروشیمی و پتروپالایشگاه و بومی سازی استانداردها، حال آن که این موضوع وظیفه وزارت دفاع نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع درباره افزایش سرمایه گذاری در حوزه معادن آمده است حال آنکه این موضوع وظیفه سایر دستگاه ها است. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی گری وارد این حوزه ها شود از سایر وظایف اساسی خود می ماند زیرا وقت وزیر به جای اینکه برای توسعه حوزه های دفاعی صرف شود صرف رفع و رجوع مشکلات اقتصادی داخل وزارتخانه و صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح می شود.

طغیانی تصریح کرد: نباید تجربه بانک های نیروهای مسلح که رهبر معظم انقلاب دستور ادغام دادند درباره وظایف اقتصادی صندوق های بازنشستگی نیز و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح نیز تذکر دهد.

وزیر دفاع برنامه تاب آوری زیرساخت‌های نظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری را تشریح کند

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از بازنشستگان و شاغلان با توجه به سختی ماموریتی که این بزرگواران در تامین امنیت و دفاع از کشور دارند مناسب نیست و این انتظار می‌رود که وزیر پیشنهادی به صورت شفاف مشخص کند که چگونه می‌خواهد دولت و سازمان برنامه و بودجه را سر کار بیاورد تا وضعیت معیشت این قشر بهبود پیدا کند.

نماینده مردم میببد در مجلس اضافه کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ایشان خیلی بر خودکفایی نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح در ابعاد دفاعی و امنیتی تاکید کرده‌اند. ایشان همچنین ترویج نهضت نرم‌افزاری، تولید و توسعه علوم فناوری و تحقیقات دفاعی و امنیتی را نیز بسیار مورد تاکید قرار دادند؛ در این زمینه درخواست داریم که وزیر پیشنهادی دفاع اهداف و راهبردهایی که می‌تواند فرمایشات و درخواست‌های رهبری را عملیاتی کند و به مجلس توضیح دهد.

وی افزود: مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند.

میرمحمدی میبدی تاکید کرد: از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: در بخش رزم نوین دو انتظار از وزارت دفاع وجود دارد؛ یکی افزایش تاب آوری زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری و دیگری توسعه تحقیقات و به کارگیری فناوری‌های نوین است؛ در این زمینه تقاضا داریم وزیر پیشنهادی توضیح دهد که چه برنامه و راهکارهایی دارد.

نماینده مردم میببد در مجلس گفت: رهبر انقلاب در کنار هوشمندسازی در حوزه مشارکت‌های دفاعی تاکید دارند که مردمی‌سازی نیز صورت بگیرد؛ از وزیر پیشنهادی می‌خواهم که برنامه‌های خود در این خصوص را ارائه دهد.

وی اظهار داشت: وزیر دفاع درباره زمان‌بندی برنامه‌های ارائه شده توسط توضیح دهد؛ امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

میرمحمدی تصریح کرد: اگر پاسخ‌های وزیر پیشنهادی به پرسش‌های مطرح شده قانع‌کننده بود مجلس به عنوان دفاع از مجموعه وزارت دفاع با رای بالایی به آقای نصیرزاده اعتماد خواهد کرد.

نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح چه گفتند؟

پیگیری و اجرای سیاست‌های برنامه توسعه هفتم در حوزه دفاعی، برنامه‌ریزی برای نوسازی صنایع دفاعی، اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی از جمله مواردی است که موافقان وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح به آن اشاره کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در جلسه نوبت عصر دوشنبه (۲۹ مردادماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، ادامه بررسی صلاحیت امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفت و موافقان وی نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رویکرد جهادی و تحولی، تلاش برای قدرت سازی و پیشرفت انقلاب اسلامی، پشتیبانی کارآمد و موثر از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت را از جمله دلایل موافقت خود از امیرنصیرزاده اعلام کردند.

همچنین پیگیری و اجرای سیاست‌های برنامه توسعه هفتم، برنامه‌ریزی برای نوسازی صنایع دفاعی، توسعه تعاون، اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی، تکریم کارکنان و متخصصان حوزه‌های صنایع و تحقیقات دفاعی، توجه ویژه به نقش و اهمیت حوزه بسیج، ارتقای بنیه دفاعی کشور از دیگر مواردی بود که موافقان امیرعزیز نصیرزاده به آن اشاره کردند.

امیرنصیرزاده کشور را به پیشرفت و ساحل آرامش می‌رساند

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: جهان حاضر با پیچیدگی، ابهام، نوسان و عدم قطعیت روبه رو است. دنیا به شدت رو به تغییر و پیشرفت است و این پیشرفت‌ها تحت تاثیر فناوری و تکنولوژی، به حدی است که امکان ترسیم پیشرفت در بُعد زمان غیرممکن است.

رحیم زارع افزود: باید وزیری در این عصر انتخاب کنیم که کشور را به ساحل آرامش برساند. از طرفی امنیت و دفاع همزاد تکنولوژی است و آموزش، سلامت و دفاع سه رکن مهم در پیشرفت محسوب می‌شود و حتما در وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی در ساختار دفاعی کشور حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه امیرنصیرزاده دومین وزیر خلبان پس از انقلاب است، یادآور شد: وی در اوج نظم، ساختارمندی و توان قرار دارد و در زمانی که در کمیسیون‌ها حضور داشت برای برخی از مسائل متعهد شد و حفظ نخبگان و اندیشمندان در دانشگاه‌های مهم در برنامه‌های وی قرار دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از تکنولوژی ترین وزارتخانه‌ها، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است، تصریح کرد: امیر نصیرزاده دوره‌های تحصیلی و تکمیلی را گام به گام تا سطح جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی کرد. همچنین معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی، جانشینی فرماندهی نیروی هوایی و فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مهمترین سوابق وی است که در هر سمت و مسئولیتی توانمندی‌های خود را نشان داده است.

زارع تاکید کرد: وی دارای تفکری راهبردی است و در سطوح علمی نیز عملکرد چشمگیری داشته‌ و راه اندازی صنعت قطعه سازی در نیروی هوایی نشان دهنده اعتقاد وزیر پیشنهادی دفاع و نیروهای مسلح به نخبگان و دانشمندان کشور است.

نماینده مردم آباده در مجلس خاطرنشان کرد: برنامه ارائه شده وی مطابق برنامه و اسناد بالادستی است. تامین پایدار منابع در ارتقای قدرت دفاعی، دستیابی به قدرت علمی، روزآمدسازی فناوری های دانش بنیان، ارتقای جهشی تجهیزات پیشرفته و اکتساب فناوری‌های نو ظهور از دیگر برنامه‌های امیرنصیرزاده است.

پیشرفت نصیرزاده از خلبانی تا فرماندهی نشانه ابعاد علمی و تخصصی اوست

نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به سابقه ۴۰ ساله وی در حوزه دفاعی و نظامی گفت: او به صورت پله به پله رشد در حوزه مدیریت نظامی را از خلبانی هواپیماهای شکاری تا فرماندهی نیروی هوایی و جانشینی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی کرده به این معنا که تجربه‌ای توأم با مطالعه، تحقیق و آموزش داشته است.

فرهاد طهماسبی با بیان اینکه شخصیت وی در ابعاد علمی و صلاحیت های عمومی، تخصصی و جهادی قابل توجه است، اظهار داشت: توان هماهنگ سازی وی در نقش آفرینی میان دولت و نیروهای مسلح و همچنین با مجلس و دارا بودن برنامه جامع، هماهنگ و هدفمند برای پشتیبانی از نیروهای مسلح و تقویت بنیه دفاعی و توجه به معیشت نیروهای مسلح نیز حائز اهمیت است.

وی با اشاره به بخشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع در حوزه توجه به معیشت کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح، عنوان کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، تصویب و اجرای نظام نوین تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد با خانواده‌های کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح، تقویت رویکرد سلامت محور از طریق پوشش بیمه‌های مرتبط با خدمات پیشگیرانه به کل جامعه هدف از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد، توسعه حمایتی از جامعه نیروهای مسلح شامل ارائه خدمات پایش سلامت، خدمات بالینی در منزل و پوشش خدمات نگهداری در منزل از جمله برنامه‌های او است.

طهماسبی ادامه داد: توسعه خدمات تأمین اجتماعی در بستر پایگاه اینترنتی و نرم افزارهای کاربردی، استقرار نظام جامع غربالگری در نیروهای مسلح که می‌تواند تجربه‌ای موفق در دوران فعالیت وی در وزارت دفاع باشد و کمک‌های بلاعوض معیشتی و درمانی برای رزمندگان و ایثارگران معسر و بیماران صعب العلاج نیز در برنامه‌های وی به چشم می‌خورد.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح در حوادث و وقایع ناگوار از جمله سیل و سایر بلایای طبیعی، با حضور به موقع، نقش مثبت خود را در حمایت از مردم ایفا کرده‌اند و فعالیت آنها صرفا در حوزه نظامی نیست از این رو حمایت و پشتیبانی از نیروهای مسلح خواست همه مردم بوده است تا دغدغه‌های آنها در حوزه معیشتی و رفاهی برطرف شود تا بتوانند مقتدرتر از گذشته ایفای نقش کنند.

منبع: ایرنا