فرش دستباف ایرانی که در سال‌های نه چندان دور یکی از مطرح‌ترین برندهای فرش باکیفیت و اصیل در جهان محسوب می‌ شد، چند سالی است که سهم بسیار ناچیزی از بازار جهانی دارد و صادرات آن به چند درصد سالهای قبل رسیده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف با اشاره به افول شدید صادرات فرش دستباف کشور، گفت: فرش دستباف تا دو دهه قبل میزان صادرات فرش دستباف بیش از ۲ میلیارد دلار بود ولی از سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌های خارجی و برخی سیاست‌گذاری‌ها ازجمله پیمان‌سپاری ارزی، صادرات فرش دستباف به ۵۰ میلیون دلار در سال کاهش یافت.

عبدالله بهرامی، با اشاره به اینکه تولید فرش ۷۰ درصد ارزش‌افزوده دارد و یکی از منابع ارزآوری و اشتغال است، افزود: اگر مصوبه تعهد ارزی از فرش دستباف برداشته شود، میزان صادرات فرش افزایش می‌یابد.

البته این نکته در مورد صادرت فرش قابل‌توجه است که بر اساس شواهد و اظهارنظرهای کارشناسی، بخشی از صادرات بیش از ۲ میلیارد دلاری صادرات در دهه ۷۰ ناشی از بیش اظهاری صادرکنندگان بوده‌اند باوجوداین، شکی نیست که ارزش صادرات فرش ایران در آن دوران چند ده برابر ارزش صادرات فعلی بوده است.

۵۳ درصد مخازن سدها پر است

بر اساس آخرین آمارها، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور ۲۷.۸ میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. امسال ورودی آب سدها ۶ درصد و خروجی آب ۷ درصد رشد داشته است.

طبق آمارهای حوزه آب، میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه ۱۴۰۲) تا ۲۷ مردادماه معادل ۴۰.۵ میلیارد مترمکعب بوده هم‌زمان خروجی آب از سدها به ۳۴.۸ میلیارد مترمکعب رسیده است.

گفتنی است در سال آبی جاری، میانگین بارندگی‌های کشور به ۲۴۸.۴ میلی‌متر رسیده که نسبت به میانگین ۵۵ ساله ۲ درصد و نسبت به سال آبی قبل ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

۱۲۱ طلافروش در تور مالیاتی

شاهین مستوفی، رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور از شناسایی ۱۲۱ فعال اقتصادی فاقد پرونده مالیاتی در صنف طلای تهران و صدور اوراق تشخیص مالیات سال ۹۷ آنها خبر داد.

مستوفی اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های مردمی دریافت شده توسط سازمان امور مالیاتی و پس از بازدید میدانی از فعالان صنف طلا در منطقه سنگلج تهران مشخص شد تعداد قابل‌توجهی از کسبه صنف مذکور در واحدهای مسکونی دارای تغییر کاربری در حال فعالیت هستند.

وی افزود: درنتیجه بررسی‌ها و تحقیقات به‌عمل‌آمده، ۱۲۱ فعال اقتصادی فاقد پرونده مالیاتی شناسایی شدند که ضمن تشکیل پرونده مالیاتی برای آنها اوراق تشخیص مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۹۷ ایشان صادر و به ایشان ابلاغ شد و پرونده مالیاتی عملکرد سنوات آتی این افراد نیز در دست رسیدگی است.

تعلیق سه ایرلاین گران‌فروش بلیت اربعین

جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از تعلیق سه شرکت خدمات مسافرت هوایی آرتیمان ایده کیش، سپید پرواز توس و بال پرواز سپاهان به مدت یک ماه تقویمی در پی گران‌فروشی بلیت توسط سازمان هواپیمایی خبر داد.

یازرلو گفت: پروانه فعالیت این شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی، در راستای اعمال اختیارات قانونی مندرج در ماده ۵ قانون هواپیمایی کشوری مصوب ۱۳۲۸ و نظارت بر فعالیت‌های هواپیمایی کشوری به‌منظور حفظ مصالح عمومی و با استناد به مفاد مصرح در ماده ۱۶ قانون هواپیمایی کشوری و به دلیل عدم رعایت ماده ۳۰ آئین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی و با استناد به ماده ۳۱ این آئین‌نامه از تاریخ ۲۸ مرداد به دلیل عرضه بلیت هواپیما در بازه زمانی اربعین بالاتر از نرخ‌های تعیین شده به مدت یک ماه تقویمی تعلیق شد.

وام ۲۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه برای توسعه دیمزارها

صادق مردانی، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه دیمزارها در کشور اعلام کرد: ۱۰۰۰ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ۲۰۰ میلیون تومانی برای متقاضیان خرید تجهیزات طرح توسعه اراضی دیمزارها تأمین شده است.

مردانی با اشاره به زمان ۳ ساله بازپرداخت این وام، گفت: طبق توافقنامه با بانک قرض‌الحسنه طرف قرارداد، معرف متقاضیان دریافت تسهیلات، صندوق حمایت از توسعه دیمزارها است و هم‌اکنون در ۲۵ استان کشور ثبت‌نام از متقاضیان آغاز شده است.

واردات گوشت یارانه‌ای تا پایان سال ادامه دارد

علیرضا پیمان پاک، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کمبود حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی گوشت قرمز در کشور، گفت: سالانه ۱۷۰ هزار تن گوشت منجمد و گرم وارد کشور می‌شود و با توجه به نیاز بازار، واردات تا پایان سال ادامه دارد.

صادرات فولاد ۱۴ درصد کاهش یافت

بررسی وضعیت صادرات فولاد نشان می‌دهد: مجموع صادرات آهن و فولاد در ۴ ماهه امسال به دلایل نظیر محدودیت‌های انرژی ۶۰۰ هزار تن به ارزش حدود ۲۷۰ میلیون دلار معادل ۱۴ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این آمار صادرات تیرآهن در ۴ ماهه امسال نسبت به ۴ ماهه سال گذشته ۷.۶ درصد افت داشته و از ۶۶.۱ هزار تن به ۶۱ هزار تن یافته است.

همچنین صادرات میلگرد از ۷۹۶ هزار تن در ۴ ماهه سال ۱۴۰۲ به ۹۶۹ هزار تن در ۴ ماهه سال ۱۴۰۳ رسیده که بیانگر رشد ۲۱.۷ درصدی است. صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع هم افزایش ۲۰.۱ درصدی یافته است. ‌

صادرات کل مقاطع طویل فولادی با رشد ۱۹.۵ درصدی از ۹۲۵ هزار تن در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۲ به یک‌میلیون و ۱۰۵ هزار تن در ۴ ماهه اول امسال افزایش یافته است.

منبع: روزنامه همشهری