فرانس پرس می‌گوید فضای ترس از انتقام ایران و حزب‌الله بر بندر حیفا حاکم است و احتمال می‌رود که پالایشگاه این شهر در حملات انتقامی ایران و حزب‌الله منهدم شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از کیهان، گزارشگر خبرگزاری فرانسه که در حیفا حضور دارد، می‌نویسد: حیفا که به مرز لبنان نزدیک است در نگرانی و اضطراب به سر می‌برد. از جمله تأسیسات نفتی که درصورت حملات می‌تواند به اهدافی کشنده و خطرناک برای اسرائیلی‌ها تبدیل شود. این‌جا در حیفا، نگرانی حاکم است چرا که شهر در تیررس موشک‌های حزب‌الله قرار دارد. بوی نفت و بنزینی که از مخازن به آپارتمان «دووی سونی» می‌رسد، مدت‌هاست او را عصبانی کرده، اما نگرانی او از هنگامی بیشتر شده که حزب‌الله اعلام کرد این تأسیسات در شمار اهداف حمله‌اش قرار دارند. او نمی‌داند اگر موشکی از طرف حزب‌الله به یکی از این مخازن در صد متری خانه‌اش بخورد، چه اتفاقی می‌افتد.

خطرات مربوط به تأسیسات نفتی به او به همانند دیگر ساکنان این شهر بندری اعلام نشده و همین باعث شده که او از بدترین گزینه ممکن بترسد. در تصاویری که به وسیله پهپاد ضبط شده‌اند و از سوی حزب‌الله لبنان منتشر شدند تصویر مخازن و ساختمانی که «سونی» در آن زندگی می‌کند قابل مشاهده‌اند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه در ۷ اکتبر، حزب‌الله لبنان در حمایت از فلسطین، به حمله به مراکز شمال اسرائیل ادامه می‌دهد. این روند به تبادل آتش روزانه میان حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائیل تبدیل شده است.
«سونی» در حالی که با مشت به سینه‌اش می‌کوبد تا افزایش ضربان قلبش را نشان دهد می‌گوید: «وقتی صدای آژیرها (هنگام پرتاب موشک) را می‌شنوم... وحشتناک است. در طول جنگ خلیج‌فارس، یک موشک، نه چندان دور از این‌جا سقوط کرد... این واقعا ترسناک است.» اشاره او به حمله موشکی عراق به اسرائیل هنگام حمله نظامی آمریکا به عراق (بعد از اشغال کویت) در سال ۱۹۹۱ میلادی است.
خیابان «کریات‌هاییم»، محل زندگی «سونی» تحت نظارت شهرداری حیفاست اما میان این منطقه و حیفا، محدوده صنعتی با مخازن بزرگ نفت و پالایشگاه نفت قرار دارد. «هیلا لوفر» مشاور سابق امور محیط زیست در شهرداری حیفا می‌گوید «ساکنان فعلاً تعداد مخازن پر و خالی نفت را نمی‌دانند».

او بابت کمبود اطلاعات در این باره اظهار تأسف می‌کند در حالی که وی نیز در محلی زندگی می‌کند که از پالایشگاه و مخازن نفت دور نیست.

مقامات اسرائیل اما می‌گویند این منطقه صنعتی، ایمن سازی شده و تعدادی از مخازن نفت، تخلیه شده‌اند. البته جزئیات بیشتری اعلام نمی‌کنند. قبل از این فعالان در شهر حیفا تلاش کردند پالایشگاه و مخازن نفت را از این منطقه دور کنند اما ناکام ماندند. «هیلا لوفر» گفت: از سال‌ها قبل، درباره این وضعیت هشدار دادیم. اگر روزی از شمال (حزب‌الله ) یا از طرف ایران یا از هر طرف، مورد حمله قرار بگیریم چه رخ خواهد داد؟
شرکت «تاشان» مسئول ذخیره‌سازی سوخت به سؤالات خبرگزاری فرانسه در این باره جواب نداد. اما شرکت «باسان»، شرکت اداره‌کننده پالایشگاه که در نزدیکی مرکز شهر حیفا قرار دارد بدون اینکه جزئیات بیشتری اعلام کند گفت دستورات ارتش را اجرا می‌کند.

مجموعه مستقل «میکومیت» در اسرائیل، از وجود فرهنگ «سرکوب و پنهان‌کاری» در منطقه صنعتی حیفا انتقاد کرد. این مجموعه گفته ممکن است آنچه در سال ۲۰۲۰ در انفجار بندر بیروت رخ داد این بار در حیفا تکرار شود. انفجار بندر بیروت به دلیل انفجار مواد خطرناک روی داد و منجر به ۲۲۰ کشته و ۶۵۰۰ زخمی شد. انفجار همچنین بخش‌های از شهر بیروت را تخریب کرد.

منبع: کیهان