رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران جزئیات نحوه خدمات‌رسانی به زائرین اربعین را تشریح کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به اینکه امسال در خصوص خدمات رسانی به زائران اربعین، دو مرز خسروی و منذریه در اختیار منطقه۲۲ قرار دارند، مطرح کرد: روزانه به صورت ۲۴ ساعته تقریبا ۵۰ هزار بسته پذیرایی توزیع می‌شود. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، غرفه‌های پذیرایی در تمام ساعات شبانه‌روز فعال هستند و در مسیر رفت و برگشت به زائران سرویس می‌دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه فعلا حجمه در مسیر رفت به سمت عراق است، عمده توان خود را در مسیر رفت گذاشتیم. از روز جمعه توان خود را به مسیر برگشت زائران انتقال می‌دهیم تا از زائرانی که به سمت ایران می‌آیند، پذیرایی بهتری انجام دهیم.

قاسمی با اشاره به دایر کردن پذیرایی آشپزخانه بیان کرد: این آشپزخانه به صورت مرکزی تمام غرفه‌ها را پوشش می‌دهد. در غرفه‌ها مواد غذایی و اقلام خوراکی به صورت وعده ناهار و شام در بین زائران پخش می‌شود.

وی در خصوص وعده صبحانه اظهار کرد: برای وعده صبحانه به صورت یک روز در میان نیمرو و عدسی در نظر گرفته شده است. تقریبا روزانه ۵ هزار پرس تخم‌مرغ و عدسی در دو موکبی که ر دو طرف برپا هستند، توزیع می‌کنیم.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه موضوعات خدمات فرهنگی نیز در دو مرز خسروی و منذریه مطرح است، گفت: برای پخش صوت‌ و تصاویر مختلف، تلویزیون شهری نصب شده است. راهنمای زائر نیز انجام می‌شود. اقلامی از جمله چفیه، پیکسل، کلاه، پیراهن و تیشرت‌های که آرم اربعین دارند را نیز در بین زائرین توزیع می‌کنیم.

توزیع نقشه گردشگری برای اولین بار

وی با تاکید به اینکه امسال برای اولین بار توزیع نقشه راهنمای گردشگری در مرزهای زمینی خروجی کشور در دستور کار قرار دارد، مطرح کرد: در نقشه عکس پویش‌ها، لشکر حسین(ع) و لشکر قدس، اطلاعاتی که زائران باید داشته باشند، مسافت بین شهرها در کشور عراق با مرزها و مواکب مهمی که در مسیر نجف به کربلا است، نقشه تمام این راه‌ها طراحی و درج شده است.

قاسمی افزود: با توجه به اینکه امسال "کربلا طریق‌القدس" شعار بوده، از مسیر کربلا تا قدس را نیز در تصاویر نقشه پیش‌بینی کردیم. این نقشه‌ها در حال توزیع است و تاکید کردیم که به هر خانواده یک نقشه بدهند.

وی با اشاره به اینکه در پشت نقشه، نقشه گردشگری شهر تهران درج شده است، گفت: از هر فضایی در راستای توسعه گردگشری شهر تهران استفاده می‌کنیم.

رئیس ستاد گردشگری با تاکید به اینکه با توجه به گرمای هوا، چند سیاه چادر نیز برپا کردیم، بیان کرد: این سیاه چادرها محل استراحت و نمازخانه هستند. اتاق مادر و کودک نیز طراحی شده که در آن لوازم بهداشتی مناسب را در اختیار مادران قرار می‌دهیم.

برپایی سیاه چادرهایی با نمادهایی از قومیت‌های ایرانی

قاسمی با اشاره به اینکه تاکنون ۵ سیاه چادر برپا شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه زیر سیاه‌ چادرها خنک است، بهترین و خنک ترین مکان برای زائران پس از برگزاری نماز مغرب وعشاء است. این سیاه‌چادرها با استفاده از نمادهایی از قومیت‌های مختلف ایران تزئین شده‌اند. در سیاه‌چادرها دوغ محلی که از عشایر کرمانشاه دریافت می‌شود در بین مردم توزیع می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تمام مواکب در قالب هیئت محبان الرضا پیاده شده و مردم ما را به عنوان موکب محبان الرضا می‌شناسند. کولر، پنکه و مه‌باش‌ها را هم جهت رفاه حال زائران در این محدوده مستقر کردیم.

قاسمی در پایان با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی از روز ۲۴ مرداد شروع شده است، خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که خدمات‌رسانی تا ۲ روز پس از اربعین یعنی تا ۶ شهریور و چه بسا بیشتر ادامه داشته باشد. فراخور اینکه مداوم باشد، آمادگی داریم که مواکب را ادامه دهیم.

منبع: خبرگزاری شهر