ظروف مسافرتی یکی از نخستین اقلامی است که باید در سفرهای خود همراه داشته باشید. در انتخاب ظروف سفری مناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید نوع سفرتان است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، چراکه باتوجه به آن باید ظروف سفری خود را مشخص کنید. ظرف‌های سفری در انواع مختلفی تولید می‌شوند. جنس هر یک با توجه به کارایی آنها متفاوت است. البته همیشه بحث کارایی نیست و در بعضی مواقع این کار برای پایین آوردن قیمت صورت می‌گیرد.

ظروف سیلیکونی

یکی از جالب‌ترین ظرف‌های سفری که در چند سال اخیر تولید شده و طرفدارهای بسیاری نیز دارد، ظروف سیلیکونی است. این ظرف‌ها در نگاه اول پلاستیکی به‌نظر می‌رسند ولی در عمل تفاوت بسیاری دارند. به‌دلیل جنس سیلیکونی خود انعطاف‌پذیر بوده و به راحتی جمع می‌شوند. این اتفاق سبب می‌شود تا هم سبک‌تر باشند و هم جای کمتری بگیرند. نکته جالب ماجرا، ظروف آشپزی سیلیکونی هستند. این ظروف سفری مجهز به کفه آلومینیومی است که می‌توانید آن را روی شعله بگذارید و غذا درست کنید.

ظروف نچسب

اگر در خانه بودید بی‌برو برگرد پیشنهاد ما ظروف نچسب بود. به‌دلیل جنس این ظرف‌ها هیچ غذایی به کفشان نمی‌چسبد و همه‌چیز به راحتی سر می‌خورد. اما نباید از این‌نکته غافل شد که ظروف نچسب به‌شدت آسیب‌پذیر است و به راحتی خط و خش را جذب می‌کنند. نکته بعدی حمل کردن آن است. اگر با ماشین سفر نمی‌کنید، به همراه داشتن ظروف آشپزی نچسب کار چندان عاقلانه‌ای نیست چراکه می‌تواند دست و پا گیر باشد و یک‌بار اضافی در کوله محسوب شود. فراموش نکنید که اگر این ظرف را انتخاب کردید از قاشق چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید.

ظروف پلاستیکی

مورد بعدی از سری ظروف سفری، ظرف‌های پلاستیکی هستند. از مزایای این ظروف می‌توان به سبک بودن، قیمت پایین و مقاومت در برابر خط و خش اشاره کرد. اما توجه کنید که این ظروف مقاومتی در برابر گرما نداشته و مناسب آشپزی نیستند. همچنین ممکن است بوی محتویات خود را بگیرند. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم از این ظرف‌ها بیشتر برای جا به جایی تنقلات خود، آشامیدن آب و … استفاده کنید.

ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظروف سفری یعنی سبک بودن را دارند. همچنین به راحتی گرما را به غذا منتقل می‌کنند، اما به‌دلیل جنس خود با بعضی مواد (اسیدی) سازگار نبوده و کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین این ظروف مستعد جذب خط و خش هستند که البته این مشکل در ظروف آلومینوم سخت، تا حدودی برطرف شده است.

ظروف استیل

ازجمله ظروف سفری که محبوبیت نسبتا بالایی نیز دارند، می‌توان به ظروف استیل اشاره کرد چراکه دوام بالایی دارند و خط و خش به‌خود جذب نمی‌کنند. در بسیاری از فلاسک‌ها و قمقمه‌ها نیز استیل استفاده شده است. ازجمله نکات منفی ظروف سفری استیل می‌توان به عدم‌انتقال یکنواخت گرما اشاره کرد. این موضوع سبب می‌شود تا گاهی غذا ته بگیرد. البته که با کمی دقت می‌توان از اتفاقات این‌چنینی جلوگیری کرد.

ظروف چدنی

ظروف چدنی بهترین انتخاب برای پخت‌وپز هستند. زیرا گرما به خوبی پخش و محبوس می‌شود، مقاوم هستند و حس یک غذای خانگی را منتقل می‌کنند. اما متأسفانه بسیار سنگین هستند. به همراه داشتن ظروف چدنی درصورتی منطقی است که با خودرو باشید.

ظروف گرانیتی

اگر از بحث حمل کردن آن بگذریم، ساج‌های گرانیتی از بهترین‌های دسته ظروف سفری هستند. پخت‌وپز با این ظروف سفری (سفرهای ماشینی و تور ترجیحا) حس و حال به‌شدت خوبی دارد. ظروف گرانیتی و چدنی به خوبی عطر و طعم غذا را منتقل می‌کنند.

منبع: روزنامه همشهری