علاوه بر اتوبوس، ۱۹ایستگاه مترو در این دوره به بهره‌برداری رسیده و ۳۹کیلومتر مسیر ناوگان ریلی ساخته شده‌است و با این حساب تعداد ایستگاه‌های فعال به ۱۵۹و طول مسیر به ۳۱۰کیلومتر رسیده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین، محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در روزنامه همشهری نوشت، حمل‌ونقل همواره از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده، هست و خواهد بود. اگر نقطه ایده‌آل و آرمان‌شهر ما یک شهر پایدار و هوشمند باشد، بدیهی است حمل‌ونقل نقش مهمی در تحقق آن شهر ایده‌آل در مقیاس پایتخت ام‌القرای جهان اسلام بازی می‌کند.

با همین رویکرد، حوزه حمل‌ونقل به‌ویژه در ۲سال اخیر مورد توجه جدی شورا و مدیریت شهری بوده و اقدامات بزرگی در این حوزه شکل گرفته است. ازجمله می‌توان به حوزه برقی‌سازی اشاره کرد که گام‌های بزرگی در این مسیر برداشته شده و شاهد سرآغاز ورق‌خوردن برگی جدید از تاریخ حوزه حمل‌ونقل شهر تهران هستیم. پایه‌گذاری برقی‌شدن حمل‌ونقل عمومی با توجه به مشکلات آلودگی و سوخت در کشور، هرچند سخت و دشوار، اما اقدامی مهم و ضروری بود که ازجمله دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی نیز به شمار می‌رفت و در نهایت هم این اتفاق بزرگ و تاریخی با حمایت‌های دولت به ثمر نشست. یکی از مهم‌ترین کارهای این دوره، عملیاتی‌کردن قرارداد با چین بود. درواقع این همت شهرداری تهران بود و دولت وقت هم کمک کرد.

از ابتدا می‌دانستیم و برایمان قابل پیش‌بینی بود که قرارداد بزرگ حمل‌ونقلی با طرف چینی برای مدیریت شهری با چه سختی‌ها و مشکلاتی همراه خواهد بود، اما از طرف دیگر هم آگاه بودیم که اگر پا در این راه دشوار نگذاریم و ریسک نکنیم، هرگز ۶۳۰دستگاه واگن برای متروی تهران که با ناوگان موجود به‌سختی درحال خدمات‌رسانی است، تهیه و تامین نمی‌شد. علاوه بر واگن مترو، شهرداری با کشور چین برای دریافت ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس، ۲۷۵۰۰دستگاه تاکسی و ۱۰هزار ون و موتورسیکلت برقی نیز قراردادهایی منعقد کرده است. در حوزه موتورسیکلت هم باتوجه به اینکه تولیدکننده داخلی داریم، مقرر شد شیوه دریافت این موتورها تغییر کند و با واردات قطعات، تولید آنها انجام شود.

هرچند تا رسیدن به سر منزل مقصود هنوز فاصله داریم، اما امروز بسیار خوشحال و خرسندیم که تلاش‌های شبانه‌روزی شهردار و مجموعه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک موجب حرکت و برکت در شهر تهران شده است. به اذعان افراد مختلف که درجریان کامل و ریزکارهای انجام شده و تحول صورت گرفته در حمل‌ونقل شهر تهران قرار دارند، دستاوردهای حاصل‌شده حوزه حمل‌ونقل پایتخت در این دوره از مدیریت شهری باتوجه به شرایط موجود، قابل مقایسه با هیچ دوره‌ دیگری نیست.

از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، روزانه یک دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی وارد و ماهانه ۱۴دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی و ۱۱دستگاه واگن مترو بهسازی می‌شود. بهمن‌ماه امسال نیز یک رام قطار ۷واگنی، به‌عنوان نخستین محموله از قرارداد شهرداری تهران با طرف چینی وارد کشور می‌شود و از سال آینده هم هرماه ۲رام قطار متروی ۷واگنی از محل قرارداد مذکور تحویل داده خواهد شد؛ درحالی‌که تولید انبوه ۱۱۳دستگاه واگن قطار ملی نیز آغاز شده و از طرفی ۲شرکت عقاب و اسنا تاکنون بیش از ۴۳۱دستگاه اتوبوس تحویل داده‌اند و تا پایان سال ۵۸۱دستگاه اتوبوس برای پایتخت تامین خواهند کرد.

علاوه بر اتوبوس، ۱۹ایستگاه مترو در این دوره به بهره‌برداری رسیده و ۳۹کیلومتر مسیر ناوگان ریلی ساخته شده‌است و با این حساب تعداد ایستگاه‌های فعال به ۱۵۹و طول مسیر به ۳۱۰کیلومتر رسیده‌است. در بخش تکمیل خطوط مترو، خطوط ۶ و ۷ تا پایان سال به اتمام می‌رسند، خطوط ۸، ۹ و ۱۰ کلنگ‌زنی شده و ایستگاه متروی پایانه شرق جدید هم درصورت تامین اعتبار، تا اواخر دوره ششم مدیریت شهری به بهره‌برداری خواهد رسید.

از نیمه دوم سال۱۴۰۰ همچنین ۸۷۴۰دستگاه تاکسی نوسازی و بهسازی شده‌است و در راستای برقی‌سازی ناوگان، ۱۵۳دستگاه تاکسی برقی در خیابان‌های تهران فعال است؛ ضمن اینکه از سوی شرکت کرمان‌موتور ۲۰۰دستگاه تاکسی برقی تحویل داده شده و ۸۰۰دستگاه دیگر نیز طبق قرارداد تحویل داده خواهد شد. در حال حاضر استفاده از وسایل نقلیه‌عمومی نیاز اصلی مردم است و اکنون ضمن قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی اعضای شورای اسلامی شهر، تمام تلاش مدیران و کارکنان این حوزه معطوف به آن است که با بهره‌برداری از ایستگاه‌های باقیمانده خطوط ۶ و ۷ مترو و تحویل ناوگان ریلی جدید از محل قراردادهای منعقد شده داخلی و خارجی، شرایطی را فراهم کنیم تا شهروندان تهرانی بتوانند سفر ارزان، امن و آسانی به نقاط مختلف پایتخت داشته باشند. توسعه حمل‌ونقل شهری در تهران به‌عنوان پایتخت و درواقع ویترین کشور، ازاین جهت نیز ارزش و اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که تهران الگویی برای دیگر کلانشهرهای کشور محسوب می‌شود و طرح‌ها و برنامه‌هایی که در اینجا اجرا می‌شود مانند طرحی پایلوت و نمونه است که به دیگر شهرهای کشور تسری پیدا می‌کند.

منبع: روزنامه همشهری