به طور کلی، یکی از فاکتورهای کلیدی و بسیار مهم در کیفیت نهایی محصول و بهینه‌سازی فرآیند تولید، انتخاب و خرید درست و مناسب مواد اولیه است.

فولاد نیز به عنوان یکی از آلیاژهای فلزی پرکاربرد در صنایع مختلف گرید و انواع مختلفی دارد، که از میان آن‌ها، فولاد آلیاژی به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد، در اغلب پروژه‌های حساس و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو در این مطلب، به معرفی فولاد آلیاژی و انواع آن، ویژگی‌ها و موارد کاربرد این نوع فولاد و مراحل و نکات مهم در زمان خرید آن می‌پردازیم.

معرفی فولاد آلیاژی

همان طور که گفته شد، امروزه فولاد به عنوان نوعی فلز پرکاربرد در صنایع مختلف است که شامل یک آلیاژ با ترکیب آهن و کربن است، که با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی مانند مقرون به صرفه بودن، در دسترس بودن، راحتی استخراج و غیره، در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. در این میان، امکان ترکیب فولاد با سایر آلیاژها و فلزات دیگر نیز وجود دارد که منجر به تولید فولاد آلیاژی می‌گردد. برای انجام این کار، در زمان تولید فولاد و در مرحله ذوب، آلیاژهای دیگری را نیز به آن اضافه می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کربن است. کربن، به نوعی تعیین‌کننده میزان سختی و نرمی فولاد است و هر چه قدر میزان آن بیشتر باشد، به همان اندازه حالت سختی، شکنندگی و جوش ناپذیری آن نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل، استفاده از کربن در فولاد آلیاژی، به شکل متعادل به کار می‌رود تا علاوه بر سخت شدن فولاد، خاصیت جوش‌پذیری مناسبی نیز پیدا کند. لازم است بدانید علاوه بر کربن، از عناصر و فلزات دیگری مانند منگنز، وانادیم، کروم، تنگستن و غیره نیز در ساخت فولاد آلیاژی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها، نوع خاصی از فولاد آلیاژی را تشکیل می‌دهند.

انواع فولاد آلیاژی

از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع فولاد آلیاژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فولاد آلیاژی کروم دار

این نوع فولاد آلیاژی، علاوه بر کربن دارای مقادیر زیادی کروم نیز است که به آن خاصیت ضد زنگ زدگی می‌دهد. هر چه قدر میزان کروم در این نوع فولاد آلیاژی بیشتر باشد، خاصیت ضد زنگ و ضد خورندگی آن نیز افزایش می‌یابد. به این ترتیب، در صورتی که این نوع فولاد در مجاورت اکسیژن قرار بگیرد، کروم موجود در آن اکسید می‌شود و در نهایت، موجب تولید لایه‌ای ضد خورندگی و زنگ زدگی در فولاد آلیاژی خواهد شد.

فولاد آلیاژی وانادیوم دار

این نوع فولاد آلیاژی نیز با داشتن عنصر وانادیوم، دارای بافتی ظریف و ریز دانه است که شکل‌پذیری خوبی نیز دارد و موجب سختی و استحکام فولاد نیز خواهد شد. به دلیل داشتن این ویژگی‌ها، از این نوع فولاد، در ساخت انواع میل لنگ، قطعات لوکوموتیو و غیره استفاده می‌شود.

فولاد آلیاژی تنگستن دار

موردی که باید در راهنمای خرید فولاد آلیاژی مد نظر داشته باشید این است که نوع دیگری از فولاد آلیاژی، از ترکیب فولاد کربن دار ساده با تنگستن تشکیل می‌شود که سختی بالا و برندگی زیادی نیز دارد. از این رو از فولاد آلیاژی تنگستن دار، در ساخت انواع تیغه و مته، ابزار برنده، قلم تراش و غیره استفاده می‌شود. علاوه بر این، از آن جایی که تنگستن موجب ثبات ترکیب شیمیایی فولاد کربن دار می‌شود، از آن برای ساخت آهن ربا نیز استفاده می‌شود که این نوع آهن رباها، هرگز ویژگی آهن ربایی خود را از دست نخواهند داد.

فولاد آلیاژی منگنز دار

این نوع فولاد آلیاژی نیز با افزودن عنصر منگنز به فولاد ساده تشکیل می‌شود که در این صورت، خاصیت شکل‌پذیری فولاد افزایش می‌یابد. علاوه بر این، افزودن منگنز به فولاد کربن دار، فرآیند کوئنچ کردن را نیز در مدت کوتاهی انجام می‌دهد و علاوه بر فرم‌پذیری بالا، فولاد را دارای استحکام و مقاومت بیشتری نیز می‌کند.

کاربرد فولاد آلیاژی

همان طور که اشاره شد، فولاد آلیاژی به دلیل افزودن عناصر و فلزات دیگر به آن، دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های فراوانی است که به همین دلیل، در بسیاری از صنایع نیز کاربردهای مختلفی دارد. برخی از نمونه‌های کاربرد فولاد آلیاژی که باید در راهنمای خرید فولاد آلیاژی باید به آنها دقت کنید، عبارتند از:

  • صنایع خودروسازی و ساخت قطعات خودرو مانند فرمان، چرخ‌ها و بدنه، به دلیل ویژگی‌های مکانیکی مانند مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • ساخت ابزارهای دقیق مانند ابزارهای پزشکی و هوا فضا، به دلیل دقت و قابلیت تحمل‌پذیری بالا در مقابل حرارت و فشار
  • صنایع نفت و گاز و ساخت لوله‌ها و تجهیزات پالایشگاهی، به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • صنایع ساختمانی و ساخت سازه‌های بزرگ مانند پل، تونل و غیره
  • صنایع هوایی و ساخت قسمت‌های مختلف هواپیما مانند سازه، جعبه دنده و غیره

نکات مهم در زمان خرید فولاد آلیاژی

لازم است در زمینه انتخاب و راهنمای خرید فولاد آلیاژی، به موارد و فاکتورهای مختلفی دقت شود که برخی از مهم‌ترین آن‌ها، شامل موارد زیر هستند:

  • میزان مقاومت در برابر سایش که یکی از موارد بسیار مهم در زمان خرید فولاد آلیاژی است.
  • قابلیت سخت‌پذیری که با افزایش میزان کربن و عناصر آلیاژی افزایش می‌یابد.
  • قابلیت ماشین کاری که هر چه قدر میزان سختی فولاد آلیاژی بیشتر باشد، قابلیت ماشین کاری آن کمتر است.
  • میزان استحکام تسلیم که نشان دهنده میزان تحمل فولاد آلیاژی بدون تغییر شکل است.
  • میزان فرم‌پذیری که به مقدار مقاومت فولاد آلیاژی در برابر شکست ناشی از تنش‌ها گفته می‌شود.
  • قابلیت جوشکاری که لازم است مقدار کربن و سایر عناصر آلیاژی در فولاد، از حد مجاز تجاوز نکند.
  • مقاومت در برابر خوردگی با استفاده از نوع مناسب فولاد آلیاژی

ویژگی‌های شرکت میهن فولاد

شرکت میهن فولاد، با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه ساخت انواع فولاد و قالب‌سازی آن‌ها، سهم بزرگی از بازار مصرف را در اختیار دارد و به پشتوانه محصولات باکیفیت خود، در حال تلاش برای گسترش و تکمیل انواع محصولات صنعتی، ساختمانی، آلیاژی و غیره است. برخی از ویژگی‌ها و خصوصیات این شرکت، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه محصولات، به دلیل عرضه مستقیم از تولیدکننده به مصرف‌کننده
  • امکان فروش و استعلام آنلاین قیمت انواع محصولات در سایت رسمی شرکت
  • سرعت بالای پاسخگویی در استعلام تلفنی توسط کارشناسان فروش
  • داشتن تجهیزات و ماشین آلات مدرن صنعتی، به منظور تحویل کالا و محصولات به مشتری در کمترین زمان ممکن
  • انجام مراحل برشکاری با دقت و حساسیت بالا و با توجه به ابعاد و اندازه‌های درخواستی مشتری
  • انجام مشاوره تخصصی در زمینه خرید انواع فولاد از طریق مدیران مجرب و ماهر
  • ارائه محصولات تولیدی با تخفیفات و امتیازات ویژه به مشتریان دائمی

مراحل خرید فولاد آلیاژی از شرکت میهن فولاد

لازم است بدانید، انتخاب و راهنمای خرید فولاد آلیاژی مناسب برای هر پروژه صنعتی یا ساختمانی، نیازمند داشتن اطلاعات و دانش کافی خواهد بود. بر این اساس، مراحل و نحوه خرید فولاد آلیاژی از شرکت میهن فولاد شامل موارد زیر است:

تعیین نوع نیاز مصرفی

اولین گام در زمینه خرید فولاد آلیاژی، دقت در نوع کاربرد آن است که به فرد در انتخاب گرید و نوع مناسب فولاد آلیاژی کمک فراوانی خواهد کرد. لازم است برای انجام این کار، شرایط محیطی مانند دما، فشار، خوردگی و سایش موجود در محیط نیز در نظر گرفته شود. علاوه بر این، دقت در مواردی مانند استحکام، سختی و غیره نیز به منظور عملکرد درست قطعه نهایی، بسیار مهم است.

انتخاب گرید مناسب

گام دوم در زمینه راهنمای خرید فولاد آلیاژی، انتخاب نوع و گرید مناسب آن بر اساس نیاز مصرفی است. امروزه انواع مختلف فولاد آلیاژی، با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی مانند استحکام و جوشکاری دقیق، مقاومت بالا، قابلیت سخت کاری، مقاومت در برابر سایش و غیره وجود دارند، که لازم است با توجه به نیاز مصرفی و موارد کاربرد، یکی از انواع مناسب فولاد آلیاژی را انتخاب و خریداری کرد.

انتخاب تأمین‌کننده

یکی از مراحل بسیار مهم در زمینه خرید فولاد آلیاژی، انتخاب یک تأمین‌کننده معتبر است که دارای سابقه طولانی در تولید انواع محصولات فولادی باکیفیت باشد. لازم است تأمین‌کننده موردنظر، دارای گواهینامه‌ها و استانداردهای لازم در زمینه تولید فولادهای آلیاژی باشد، که نشان دهنده تعهد او به تولید و ارائه محصولات باکیفیت است. هم چنین، دقت در مواردی مانند خدمات پس از فروش تأمین‌کننده نیز بسیار کمک‌کننده است و به افراد، امکان استفاده از راهنمایی و حمایت تأمین‌کننده را خواهد داد.

دقت و بررسی کیفیت فولاد آلیاژی

گام بعدی در زمینه خرید فولاد آلیاژی، دقت در کیفیت محصول است که شامل برخی مشخصات ظاهری مانند ترک، شکاف، سوراخ، ناهمواری و غیره می‌شود. برای انجام این کار، می‌توان از آزمایشات و تست‌های مختلفی مانند تست کشش، تست سختی، تست التراسونیک و غیره استفاده کرد، تا اطلاعات دقیقی در مورد خواص فیزیکی و مکانیکی فولاد به دست بیاید.

انجام ملاحظات قیمتی

آخرین مرحله در زمینه راهنمای خرید فولاد آلیاژی، بررسی‌های مرتبط با قیمت محصول است که به عوامل مختلفی مانند نوع گرید، کیفیت، نوسانات بازار، میزان سفارش و غیره بستگی دارد. لازم است پس از انجام این بررسی‌ها، قیمت تأمین‌کنندگان و شرکت‌های مختلف ارائه فولاد آلیاژی را با یکدیگر مقایسه نمایید تا در نهایت، محصول متناسب با نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید. هم چنین باید بدانید، مراحل ذخیره و حمل و نقل فولاد آلیاژی، باید به صورت کاملاً مناسب و اصولی صورت گیرد، تا از هر گونه آسیب و کاهش کیفیت محصول جلوگیری شود. در این شرایط، تأمین‌کننده نیز موظف به ارائه اطلاعات لازم در مورد نحوه ذخیره‌سازی و حمل و نقل فولاد آلیاژی خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب تلاش کردیم، تا شما را با انواع فولادهای آلیاژی، موارد کاربرد و نکات بسیار مهم در زمان خرید آن آشنا کنیم. اهمیت و کاربردهای فراوان فولادهای آلیاژی، لزوم رعایت نکات و موارد گفته شده را چندین برابر کرده است تا افراد بتوانند در نهایت، خرید مناسب و بر اساس نوع نیاز مصرفی خود داشته باشند.

برچسب‌ها