رضا مهاجری اعتقاد دارد فوتبال ایران باید یک‌سال تعطیل شود تا پس از آن با شرایط بهتری استارت بخورد

همشهری آنلاین -امیرحسین اعظمی| لیگ برتر با بهترین اتفاق ممکن برای ‌خرم‌آبادی‌ها شروع شد و شاگردان رضا مهاجری در نخستین بازی خیبر در تاریخ لیگ برتر، موفق شدند هوادار را شکست دهند. 4دهه از تاسیس این باشگاه می‌گذرد ولی خیبر هرگز حضور در سطح اول فوتبال ایران را تجربه نکرده بود، لرستانی‌ها اما فصل گذشته با قهرمانی در لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کردند و حالا در فصل جدید می‌خواهند تیم شگفتی‌ساز لیگ باشند. رضا مهاجری سرمربی خیبر هم تأکید می‌کند هدف آنها رسیدن به یک ثبات و انجام فوتبال تماشاگرپسند است. او در آستانه هفته دوم و بازی با سپاهان به سؤالات همشهری ورزشی پاسخ می‌دهد.

فصل را با پیروزی آغاز کردید. شکست دادن هوادار در نخستین بازی لیگ برتری بهترین اتفاق ممکن برای شما بود، درست است؟
به قول قدیمی‌ها با یک گل بهار نمی‌شود و مهم این است که این پیروزی‌ها ادامه‌دار باشد. بازی‌های اول برای همه تیم‌ها سخت است چون تغییرات بین 2فصل زیاد بوده یا اینکه تیم‌ها از لحاظ بدنی آماده نیستند و هنوز به هماهنگی نرسیده‌اند. ما سعی داشتیم با تمرکز بالا بازی کنیم و با توجه به اینکه تازه به لیگ برتر صعود کرده‌ایم، این برد برای ما باارزش است و برای ادامه کار انگیزه بیشتری به ما می‌دهد. امیدوارم این پیروزی اعتماد به نفس و شخصیت تیمی ما را بالاتر ببرد.

در هفته دوم با سپاهان روبه‌رو می‌شوید. جدایی بازیکنان تأثیرگذار این تیم به سود شما خواهد بود؟
تیم بزرگ همیشه بزرگ است و سپاهان هم تیم بزرگ و با شخصیت فوتبال ایران است. اگر آنها بازیکن از دست دادند، به جایش بازیکن گرفته‌اند، بازیکنان خوبی هم جذب کرده‌اند. سپاهان در بازی با شباب الاهلی هم گل اول را زد و اگر کیفیت بد زمین چمن نبود، شاید می‌توانست نتیجه هم بگیرد. آنها بازی اول خود در لیگ را هم برده‌اند و قطعا در این بازی هم دنبال نتیجه هستند.

چقدر احتمال می‌دهید از سپاهان امتیاز بگیرید؟
همه ما به امید زنده هستیم و اینکه تلاش کنیم و ثمره‌اش را ببینیم. ما برای خودمان رویاهایی داریم که دوست داریم به واقعیت تبدیل شود. نه‌تنها در این بازی بلکه می‌خواهیم در همه بازی‌های این فصل نتایج خوبی بگیریم و فوتبال تماشاگرپسندی را به نمایش بگذاریم. سپاهان هم تیم پرقدرتی است ولی تلاش می‌کنیم از این بازی امتیاز بگیریم.

هدف خیبر، فقط ماندن در لیگ برتر است؟
طبیعی است وقتی تیمی به لیگ برتر صعود می‌کند، در سال اول هدفش فقط ماندن در لیگ و ایجاد ثبات باشد. خیبر 4دهه در فوتبال ایران سابقه دارد ولی هرگز در سطح اول فوتبال حضور نداشته و این اتفاق امسال برای اولین‌بار رخ داده است. ما دنبال خیال‌بافی نیستیم ولی خودمان را هم دست‌کم نمی‌گیریم و قطعا تلاش می‌کنیم بهترین نتایج ممکن را کسب کنیم.

در لیگ ایران برخی مربیان دنبال فوتبال تدافعی هستند. ممکن است شما هم این سبک را برای تضمین آینده شغلی‌تان به‌کار بگیرید؟
در ایران به مربیان زمان نمی‌دهند و مربیان معمولا در خطر برکناری هستند ولی در اروپا یک مربی زمان کافی در اختیار دارد. نمونه‌اش آرتتاست، وقتی که او به آرسنال رفت، با چالش‌هایی مواجه شد ولی باشگاه زمان داد تا او یک تیم خوب بسازد. دفاع هم جزئی از فوتبال است ولی من فقط دفاع کردن را دوست ندارم و می‌خواهم تیمم موقعیت ایجاد کند. در همین بازی با هوادار هم درصد مالکیت 60به 40به سود ما بود و موقعیت‌های خوبی ایجاد کردیم.

لیگ ایران در حالی شروع شده که فوتبال ما با مشکل نداشتن استادیوم مواجه است. در این مورد چه صحبتی دارید؟
این فضا و شرایط اصلا خوب نیست. تمام تیم‌ها در تهران اردو می‌زنند ولی پایتخت یک استادیوم ندارد. چرا باید پرسپولیس به اراک یا استقلال به قزوین برود و تیم ملی نتواند یک استادیوم برای بازی‌های خودش انتخاب کند. با این شرایط یک سال فوتبال ایران را تعطیل کنید تا اول همه‌چیز درست شود و بعد بازی‌ها را برگزار کنید.

چرا ما var نداریم؟
درست است، چرا همه تیم‌ها نمی‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند؟ گاهی اوقات فدراسیون خیلی چیزها را سخت می‌گیرد و از برخی مسائل راحت می‌گذرد. باشگاه‌ها، بازیکنان، مربیان، مدیران و... این همه جریمه می‌شوند، خب از این درآمدها باید برای بهبود اوضاع فوتبال استفاده کنند. همه می‌بینند کشورهای عربی یا همین ترکیه، گرجستان، ارمنستان و... چه ورزشگاه‌هایی دارند، چرا ما نباید در این کشور 10یا 20ورزشگاه خوب و آبرومندانه داشته باشیم؟ قطر به اندازه یکی از استان‌های ایران وسعت دارد ولی جام‌جهانی برگزار می‌کند، می‌توانیم تعداد علاقه‌مندان به فوتبال در قطر را با ایران قیاس کنیم؟ 4سال است می‌خواهند ورزشگاه آزادی را درست کنند ولی هنوز تمام نشده است، این اتفاقات برای فوتبال ما خوب نیست. امیدوارم یک روز به همه استانداردهای لازم برسیم تا همه از فوتبال لذت ببریم.