یکی از رسوم بوشهری‌ها در نیم قرن اخیر در سینه زنی محرم و صفر با نوحه «لیلا بگفتا ای شه لب‌تشنه‌ کامان» است که روایت جالبی هم دارد.

به گزارش همشهری ‌آنلاین نوحه «لیلا بگفتا ای شه لب‌تشنه‌ کامان» با صدای مرحوم جهانبخش کردی‌زاد مشهور به بخشو است که ۵۰ سال پیش در بوشهر خوانده شد. شعر و آهنگ از خود اوست. پس از آزادی خرمشهر جواد عزیزی شعری در فراق محمد جهان‌آرا سرود؛ حسین فخری هم با ملودی بخشو شعر را بر سر مزار جهان‌آرا خواند. برای همین «ممد نبودی ببینی» به جای «لیلا بگفتا ای شه لب تشنه کامان» مشهور شد. پس از حسین فخری، غلام کویتی‌پور «ممد نبودی ببینی» را بازخوانی کرد و هر دو روی آن ملودی هم گذاشتند و ضبط ملودیک آن هم خیلی مشهور شد. همین باعث شد کم‌کم خاطره صدای بخشو از این ملودی منحصر به فرد فراموش شد.
نوحه معروف بخشو این‌طور آغاز می‌شود: «لیلا بگفتا ای شه لب تشنه کامان/ دستم به دامان، آقا اَلاَمان/ رودم به میدان می‌رود، در چنگ گرگان/ از هجر اکبر، مشکل برم جان/ آه و واویلا، کو اکبر من/ نور دو چشمان تر من... »

سرگذشت بخشو

بخشو یا همان جهانبخش کردی‌زاد در بوشهر به دنیا آمد و از کودکی نوحه می‌شنید. او به تشویق استاد علی مهیمنیان به نوحه خوانی رو آورد. خیلی زود او سبک جدیدی در نوحه‌خوانی بوشهر و جنوب ایران به وجود آورد. صدای او کم‌کم در محله‌های و تکیه‌های بوشهر پیچید و خیلی زود طرفداران زیادی جذب او شدند.
بخشو را نابغه‌ای در اجرای نوحه و شعر و آهنگ مداحی می‌دانند. شعر و آهنگ همه کارهایش ساخت خود او بوده‌است.

تنها تصویر بخشو

صدای دلنشین بخشو باعث شد ناصر تقوایی ضبط خوبی از او در فیلم اربعین داشته باشد. این فیلم مستند که درباره اجرای مراسم محرم در بوشهر است در سال ۱۳۴۹ ساخته شد و تنها تصویر ضبط شده از بخشو است. بخشو در سال ۱۳۵۶ اجرای بی‌نظیری در حرم امام رضا (ع) داشت. اجرایی که مشهدی‌ها را بهت زده کرده بود. او در راه بوشهر در شهر شیراز ایست قلبی کرد و در بیماستان نمازی جان سپرد. اما تشییع جنازه او در بوشهر یکی از بزرگترین عزاداری‌ها شد. بوشهری‌ها به یاد او سینه‌زنی کردند و بخشو را در صحن امامزاده محمد باقر بوشهر به خاک سپردند.


فیلم این نوحه خوانی را اینجا تماشا کنید: