هشتمین جلسه علنی مجلس در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان هم اکنون در حال برگزاری است.

به گزارش همشهری آنلاین، جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای ‌پیشنهادی کابینه چهارهم تشکیل شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفت؛ ابتدا خط‌ مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند.

در جلسه نوبت عصر امروز سه شنبه-۳۰ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرداختند.

مخالفت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی

در ابتدای این جلسه، احمد راستینه در جریان بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گزارش کمیسیون فرهنگی را به عنوان یکی از کمیسیون‌های اصلی وزارتخانه مذکور قرائت کرد و گفت که این کمیسیون با پیشنهاد تصدی سیدرضا صالحی امیری برای پست وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت نکرد.

موافقت کمیسیون صنایع و معادن با وزیر پیشنهادی

از طرف دیگر، زهرا سعیدی مبارکه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن از تایید صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سوی اعضای این کمیسیون خبر داد.

مخالفان وزیر پیشنهادی میراث

«صالحی‌امیری» برنامه مشخصی برای عشایر و گردشگری ندارد

حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی گردشگری برنامه مشخصی در حوزه عشایر و استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی ندارد، گفت: ما می‌خواهیم امانت حاصل از خون شهدا را به وزرا بدهیم و قطعا باید صلاحیت افراد را مشخص کرده و به کسانی رای بدهیم که برنامه عملیاتی دارند.

پرونده مربوط به فتنه ۸۸ صالحی امیری اجرا نشده است

علی خضریان گفت که صالحی امیری وزیر پیشنهادی گردشگری براساس فعالیت‌هایش در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد و حتی محکوم شده اما به دلایلی حکم او اجرا نشده است و باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند.

صالحی امیری به سوالات تخصصی ما پاسخ نداد

روح الله نجابت با اشاره به اینکه سوالات تخصصی که از آقای صالحی امیری در کمیسیون امنیت ملی پرسیدم پاسخی برای آن نگرفتمف افزود: ایشان صادقانه گفتند کمتر از یک هفته است که راهی این وزارتخانه شده‌ام و خیلی اطلاعی ندارم. برای میراث فرهنگی و به کار گیری ظرفیت های مردمی برای احیا میراث فرهنگی و ... سوالاتی از ایشان پرسیدم و پاسخی نگرفتم.

چطور ما باید به کسی که جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، اعتماد کنیم؟

ابراهیم رضایی با طرح این پرسش که «چگونه به کسی که در انتخابات ۸۸ جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، رای بدهیم؟» ادامه داد: فتنه‌گران به خاطر لطمه‌ای که اینها در سال ۸۸ به کشور وارد کردند اولاً ساختارهای این کشور را زیر سوال بردند، شورای نگهبان، دستگاه قضایی، مجلس و بخش‌های مختلفی را زیر سوال بردند و جلوی رای مردم و جلوی مشارکت ۸۵ میلیونی مردم و جلوی ۴۰ میلیون ایرانی که در انتخابات شرکت کردند ایستادند. اینها گناه نابخشودنی است. چطور ما باید به کسی که جلوی رای ۸۵ میلیون ایرانی ایستاد، اعتماد کنیم و مسئولیت مهم وزارتخانه را به او بسپاریم؟

موافقان وزیر پیشنهادی میراث

صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است

حمیدرضا کاظمی با بیان اینکه آقایی صالحی امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است، به سوابق وی اشاره کرد و گفت: او از حیث دانش، تجربه، علم و علم در جایگاه خطیری قرار دارد و همواره در متن انقلاب و ولایت بوده است و تجربه علمی ایشان در کمیته ملی المپیک در کنار تالیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.

صالحی امیری همواره به دنبال وفاق ملی بوده است

زهرا خدادادی گفت: دکتر صالحی امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است که این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شوند. او در هر مقامی که بوده تلاش کرده که با ایجاد وحدت وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران و اسلام هراسی مقابله کند.

اقدامات شایسته «صالحی‌امیری» را نباید زیر سوال برد

جهانبخش قلاوند تصریح کرد: آقای صالحی امیری در سال‌های مدیریتش در خوزستان اقدامات شایسته‌ای کرده که نباید آن را زیر سوال ببریم؛ دفاع از نیروها و اقداماتشان در مرزها موضوع ملی است.

آقای صالحی امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی است

عبدالوحید فیاضی با بیان اینکه آقای امیری یک مدیر سیاستمدار فرهنگی و یکی لیدر است، گفت: می‌توان اصول اندیشه‌های او را به عنوان یک مدیر راهبردی در آثارش مشاهده کرد چراکه سال‌های سال است که در جمهوری اسلامی نقش آفرینی کرده و تازه به میدان نیامده است.

_ درجریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس مجلس از توزیع برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس بدون داشتن مجوز از هیات رئیسه مجلس انتقاد کرد که گفته می‌شود محتوای این برگه مطالبی درباره صالحی‌امیری وزیر پیشنهادی گردشگری و میراث فرهنگی بوده است.

من که در کمیسیون سند ارائه دادم و شما قانع شدید

سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان دفاع از برنامه‌ها و صلاحیت‌های و برنامه‌های خود گفت: من مفتخرم که ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش و تدریس و پژوهش و امنیت سپری کرده‌ام و از این بابت خدای بزرگ را چاکرم؛ با آگاهی و شناخت این سازمان و با انگیزه حفظ تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران عزیز برای صیانت و حفاظت و پاسداشت از مفاخر و نیاکان پیشنهاد این مسئولیت را پذیرفتم.

وی اظهار کرد: در دولت وفاق ملی میراث فرهنگی ظرفیت غنی و گسترده‌ای برای تامین وفاق هویت فرهنگی ملی تمدنی و توسعه گردشگر داخلی و خارجی تعریف شده است. باور دارم ایران اسلامی با داشتن ۲۹۹ رشته صنایع دستی فعال که تمام ویژگی‌های هفتگانه اقتصاد و مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری را در بر دارد باید به عنوان الگوی حکمرانی تقویت شود چرا که در این فرایند همه ارکان حکمرانی دولت و بخش خصوصی فعال هستند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه اقتصاد گردشگری از فعال‌ترین اقتصادها در دنیاست، عنوان کرد: برای نخستین بار یک فصل مستقل در برنامه هفتم برای حمایت از سه قطب میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تدوین و ابلاغ شده است و من سیاست برنامه و خط مشی خودم را تحقق سیاست‌های کلی نظام و برنامه هفتم توسعه قرار دادم و می‌دانم برای اجرایی شدن آن نیازمند حمایت راهنمایی نظارت و پشتیبانی نمایندگان ارزشمند مجلس شورای اسلامی هستم. ایران اسلامی بالغ بر یک میلیون اثر تاریخی فرهنگی دارد که نیازمند یک برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و حمایت جدی است در حال حاضر ما توانسته‌ایم در چهار دهه گذشته ۳۵ هزار اثر تاریخی و فرهنگی و طبیعی را در فهرست آثار ملی و ۲۸ اثر را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم. همچنین ۵ اثر از کشورمان در فهرست آثار جهان اسلام ثبت شده هست.

صالحی امیری گفت: ما با تعریف ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های کلی خود را تنظیم کرده‌ایم؛ راهبرد اول ما توسعه گردشگری داخلی است. گردشگری داخلی در کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد و ما می‌توانیم با گسترش گردشگری به اشتغال زایی و محرومیت زدایی دست یابیم. توسعه گردشگری زیارت نقطه اصلی و مزیت ما در کشور است و باید سرمایه‌گذاری جامعی در این خصوص انجام دهیم. دومین راهبرد ما جبران محدودیت حریم‌های تاریخی است و قول می‌دهیم که حتماً یک بازنگری در حریم‌های تاریخی کشور داشته باشیم.

وی تقویت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی را سومین راهبرد خود برای مدیریت وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد و گفت: ما هم می‌توانیم منابع اقتصادی تولید کنیم و هم می‌توانیم افکار جهانیان را به سمت انقلاب اسلامی نزدیک کنیم و بزرگترین ظرفیت برای ایجاد یک باور مثبت در ذهن جهانیان از پدیده ایران هراسی دعوت آنها به ایران و آگاهی آنها از فرهنگ و میراث ماست. می‌دانیم که کشور به دو قدرت بزرگ سخت برای بازدارندگی با دشمنان و قدرت نرم برای ایجاد سرمایه اجتماعی و همراه سازی اغنای افکار عمومی جهانیان و وزارت میراث فرهنگی بزرگترین تولید کننده قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت

در ادامه جلسه نوبت عصر امروز سه شنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ نمایندگان مجلس به بررسی صلاحیت محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی کشور پرداختند.

در ابتدای این جلسه، جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نظر کمیسیون متبوع خود را درباره وزیر پیشنهادی نفت قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های محسن پاک‌نژاد خبر داد.

همچنین زهرا سعیدی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قرائت نظر کمیسیون متبوع خود، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نفت خبر داد.


مخالفان وزیر پیشنهادی نفت چه گفتند؟

پاک‌نژاد وزیر پزشکیان باشد نه گوش به فرمان افراد دیگری

اسماعیل حسینی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان مخالف محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌های مربوط به حوزه نفت گفت که آقای پاک نژاد انتظار می‌رود که شما در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس، وزیر دولت آقای پزشکیان باشید نه گوش به فرمان افرادی از بیرون.

وزیر نفت رابطه مالی شرکت‌های تابعه وزارت نفت با دولت را اصلاح کند

هادی محمدپور، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: آقای وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه دادید که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم انرژی‌های پاک و تجدید پذیر موجب آن شده است که امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبرو گردد. جناب آقای پاک نژاد هیچ سویه امیدی در این خصوص پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.


موافقان وزیر پیشنهادی نفت چه گفتند؟

پاک‌نژاد در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است

غلامرضا توکل شوریجه نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در سخنانی به عنوان موافق با تاکید بر اهمیت وزارت نفت در کابینه دولت گفت: وزارت نفت وزارتخانه‌ای کلیدی و حساس‌ترین وزارتخانه ایران عزیز محسوب می‌شود. وزارتخانه‌ای است که نبض ضربان اقتصاد ایران وابسته به آن است. مهندس پاک نژاد فردی مومن و مقید است و به عمل ثابت کرده که در طول ۲۷ ساله عمر مدیریتی خود در تمام سلسله مراتب صنعت نفت توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است.

پاک‌نژاد متعلق به خانواده صنعت نفت است

اسفندیار عبداللهی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت در اظهاراتی به عنوان موافق با بیان اینکه آقای پاک نژاد را شخصیتی شایسته برای وزارت نفت می‌دانم، اظهار کرد: آقای پاک نژاد شخصیتی برای همین زمانه است و تحصیلات ممتازی در دانشگاه تهران و امیرکبیر دارد؛ او متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت و غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است. مهندس پاک‌نژاد متعلق به خانواده نفت و بدنه نیروی متخصص این صنعت است و مسیر پیشرفت را غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است.

پاک‌نژاد از صنعت نفت شناخت کامل دارد

امید نصیبی نماینده ممسنی در مجلس شورای اسلام در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان موافق محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: امروز ۷۰ درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است و صنعت نفت به عنوان پشتیبان اقتصاد محسوب می‌شود؛ لذا باید فردی با شناخت کامل برای صنعت نفت انتخاب شود.

نماینده ممسنی در مجلس پاک‌نژاد را فردی با شناخت کامل از صنعت نفت دانست و گفت: پاک‌نژاد می‌تواند با مدیریتش ظرفیت تولید را ارتقا دهد و خسارات را جبران کند.

حضور پاک نژاد در وزارت نفت نگرانی‌ها را برطرف می‌کند

عزت الله حبیب زاده، نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: بنده با شناخت کاملی که از برادر عزیزمان دکتر پاک نژاد دارم در خصوص مدیریت این وزارتخانه راهبردی جای نگرانی نخواهد بود. دکتر پاک نژاد فردی است از دهه ۷۰ تمام روز و شب در وزارتخانه مهی همچون نفت در سطوح مختلف مدیریت به این کشور و مردم خدمت کرده است و در حادثه چاه ۱۴۷ رگ سفید فرمانده میدان بود و به گواه همکاران نفتی خود حدود دو ماه در کنار همکاران خود ماند.

صنعت نفت ما بالنده و استوار است

محسن پاک‌نژاد در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در دفاع از برنامه‌های خود گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان پذیر نمی شود.

وی با اشاره به وظایف وزارت نفت گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می شود؛ اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت آمال توطئه های دشمنان و تحریم‌ها باشد که با وجود توطئه ها و تحریم ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است.

پاک نژاد با اشاره به برنامه هایش بیان کرد: برنامه در چارچوب اسناد بالادستی و قانون برنامه هفتم تنظیم شده است. برنامه ام با هدف رفع چالش های صنعت نفت تهیه شده است.

وزیر پیشنهادی نفت با وعده تعامل با نمایندگان و اندیشکده ها و صاحبان اندیشه برای رفع مشکلات صنعت نفت و ارائه راه‌حل های مناسب گفت: ناترازی تولید و مصرف گاز از دغدغه های اصلی کشور مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله تامین گاز خانگی، کشاورزی، تجارتی، صنعتی و نیروگاهی ایجاد کرده و باعث آثار مخرب زیست محیطی و زیان‌های سنگین در تولید ناخالص ملی و بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی شده است.

وی افزود: اصل مساله فرابخشی و مربوط به ذی نفعان مختلفی‌ در کشور است لذا باید با عزم ملی و همکاری برنامه ریزی بین همه دی نفعان به موضوع ناترازی گاز رسیدگی شود؛ راهکارها هم باید هر دو بخش تولید و مصرف را در برگیرد.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: در بخش تولید برنامه های وزرات نفت در دو بازه زمانی کوتاه و بلند مدت تدوین شده که در بخش کوتاه مدت، اجرای مستمر پروژه‌های نگهداشت تولید میادین گازی به ویژه افزایش میدان گازی پارس جنوبی، تکمیل فاز ۱۱، اجرای طرح ضربتی توسعه میادین گازی مستقل در مرکز کشور و توسعه فاز اول میدان گازی کیش در دستور است.

پاک نژاد گفت: اقدامات بلند مدت شامل تسریع در اجرای طرح فشارافزایی پارس جنوبی می شود؛ اگر به این مشکل در اسرع زنان پرداخته نشود سالانه معادل یک فاز پارس جنونی یعنی ۲۸ میلیون متر مکعب تولید را از این مخزن استراتژیک مشترک از دست می دهیم.

وی انعقاد قراردادها و اجرای پروژه های ۱۶ میدان گازی و مخازن خامی و تکمیلی طرح های بلند مدت و تاسیسات جمع آوری گاز های مشعل را از دیگر برنامه هایش برشمرد و افزود: در بخش مصرف با ایجاد اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی مردم را برای اجرای سیاست های بهینه سازی مصرف گاز ترتیب کرده تا در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم نقش آفرینی کنیم.

پاک نژاد، تعیین و ‌اعمال دقیق استاندارهای مصرف برای صنایع و اصلاح و بهسازی شبکه مصرف برای جلوگیری از هدررفت گاز و استفاده از ابزارهای متنوع بازار را جمله گواهی‌های صرفه جویی برای افزایش سرمایه گذاری در این حوزه را از دیگر راهکارهای بخش مصرف دانست که تمامی این موارد در برنامه هفتم آمده و می توان آن را از طریق سازمان بهینه سازی و مدیریت انرژی پیگیری کرد.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه اظهار کرد: ترکیب سه گانه صندوق بهینه سازی انرژی، بازار بهینه سازی انرژی و انتشار گواهی های صرفه جویی راهکار دیگری برای اعمال مدیریت مصرف است.

وی افزود: ناترازی تولید و مصرف سوخت بخش دیگری از حوزه ناترازی به ویژه درباره بنزین و گازوییل است که هدرفت سرمایه های ملی را به دنبال داشته که حل مساله ناترازی بنزین ضروری است البته هر گونه تصمیم در این موضوع با رعایت حساسیت ها و جلب نظر و اعتماد مردم و با استفاده از ظرفیت های پیش بینی شده در قانون و همراهی همه دستگاه های ذی ربط باشد.

وی گفت: در بحث سیاسیت های مربوط به حامل ای انرژی به خصوص بنزین و گازوییل در هماهنگی کامل با مجلس اقدام می شود. البته در کوتاه مدت با توجه به ابزارهای قانونی برنامه هفتم و طرح های بهینه سازی مصرف و افزایش کیفیت بنزین و گازوئیل برای کاهش آلودگی هوا در اولویت است.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده بیشتر با افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و میعانات گازی از مهم‌ترین راه ها برای پاسخ به نیاز داخلی و پرهیز از خام فروشی است که با اهداف برنامه هفتم منطبق است و با استفاده از امکان موجود در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی و استفاده از سرمایه بخش خصوصی قابل اجرا است.

پاک نژاد بیان کرد: اولوبت دیگر افزایش هر چه سریعتر تولید نفت خام است لذا تمرکزم تکمیل و بهره برداری از چاه ها و رفع چاه های تولید، مرمت تاسیسات نفت با بسیج داخلی به نحوی است که ظرف یکسال آینده تولید نفت به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امروز افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: اولویت دیگر افزایش تولید نفت و خام متناسب با افزایش میزان ذخایر کشور است؛ مساله جهانی گذار از انرژی فسیلی جدی است. افرصت برای تبدیل منابع عظیم زیرزمینی به رو زمینی کوتاه تر می شود.عزم جدی برای شکوفایی حداکثری تولید و تجارت نفت و گاز ضرورت جدی است.

پاک نژاد گفت: ما متعهد به افزایش تولید نفت ‌و گاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم هستیم.

وزیر پیشنهادی نفت در ادامه تسریع و تسهیل در نهایی‌سازی قراردادهای توسعه بالادستی و استفاده از تمام سازوکارهای قانونی کشور برای واگذاری میادین به شرکت‌های اکتشاف و تولید را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: در برنامه ارائه شده بخش عمده کارها به شرکت‌های توانمند ایرانی ارجاع خواهد شد و در چنین حالتی تمام ظرفیت کارخانه‌های صنایع سنگین در کشور و پیمانکاران عمده به کار گرفته خواهند شد.

وی گفت: با توجه به سوال تعدادی از نمایندگان محترم در کمیسیون‌های مجلس در خصوص نحوه تامین مالی روش‌های مختلفی را در برنامه خود ارائه کرده‌ام؛ اولاً اولویت بندی دقیق طرح‌ها و انتخاب طرح‌های دارای بازدهی بالاتر و سریع‌تر ضروریست؛ در ثانیه استفاده همزمان از تمامی ظرفیت‌های مالی از جمله منابع مالی شرکت‌های تابعه بخش خصوصی بازار سرمایه شبکه بانکی صندوق توسعه ملی و جذب سرمایه‌گذای‌های خارجی با به کار انداختن ظرفیت‌های مالی طی یکی دو سال اول از محل عواید حاصل از طرح‌های زودبازده، گشایش‌های مالی آینده برای سرمایه‌گذاری‌های آتی فراهم خواهد شد.

پاک نژاد توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و اظهار کرد: رسیدن به ارزش‌های بالاتر در هر تن قطعاً شدنی و از اهداف مورد توجه در برنامه پیشنهادی است؛ برای دستیابی به این هدف مطابق برنامه هفتم به نحوی اقدام خواهیم کرد که اولویت تولید برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر باشد. همچنین استفاده از ظرفیت‌های قانونی تخفیف پلکانی خوراک برای هدایت تولیدات پتروشیمی به سمت محصولات پر ارزش در دستور کار است. ظرفیت‌های پترو پالایشگاهی در کشور با چشم انداز تولید محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد. برنامه من مطابق اهداف برنامه هفتم خواهد بود و این‌ها همه نیازمند برنامه‌ریزی متمرکز و البته مشارکت جدی بخش خصوصی و استفاده از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان و جوانان نخبه سرزمین است.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه «ظرفیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت پارک علم و فناوری نفت و صندوق پژوهش و نوآوری صنعت نفت که سه بازوی مهم برای جهش استارتاپی در این حوزه است را به کار خواهیم گرفت»، اظهار کرد: خود را متعهد به ایفای موثر نقش صنعت نفت در مسئولیت‌های اجتماعی بر اساس طرح و برنامه عادلانه و شفاف در کل کشور می‌دانم.

پاک‌نژاد استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی با کشورهای همسایه و تبدیل ایران به آب انرژی کشورهای منطقه را از دیگر اولویت‌های وزارت نفت دانست و تاکید کرد: ما می‌توانیم نقش کلیدی خود را در مجامع بین‌المللی انرژی به ویژه اپک و مجمع صادرکنندگان گاز بازیابیم؛ برای تبدیل شدن به آب انرژی منطقه اقداماتی در دولت شهید رئیسی در حوزه دیپلماسی انرژی به ویژه در زمین تجارت گاز با کشورهای منطقه شروع شده است که ما هم آن را با جدیت ادامه خواهیم داد و هیچ فرصتی را برای انتقال انرژی از مسیر ایران از دست نخواهیم داد و آنچه درباره تجارت گاز با کشورهای روسیه و ترکمنستان آغاز شده است را با جدیت دنبال خواهیم کرد. دستیابی به این اهداف نیازمند توسعه زیرساخت‌های ذخیره سازی گاز طبیعی و همچنین تاسیسات متنوع صادراتی از جمله انرژی است که از برنامه‌های ویژه ارائه شده است.

وی گفت: رفع نگرانی‌ها و انتظارات کارکنان صنعت نفت به ویژه در بخش‌های عملیاتی از دیگر اولویت‌هایی است که من در وزارت نفت دنبال خواهم کرد. من به دنبال جذب حداکثری نخبگان و پیشگیری از خروج سرمایه‌ها از کشور و همچنین جبران درست و شایسته خدمات همه کارکنان صنعت نفت خواهم بود و آن را وظیفه خود می‌دانم. آنچه صنعت نفت و پایدار نگه می‌دارد نه ذخایر نفت و گاز که سرمایه انسانی متخصص و توانمندی که در این کشور رشد و نمو پیدا کرده‌اند.

وزیر پیشنهادی نفت در پایان تصریح کرد: من محسن پاکی نژاد، رهرو ولایت و فرزند صنعت نفت با حدود سه دهه سابقه کاری و مدیریت در حوزه‌های مختلف این صنعت و سطوح میانی تا مدیریتی خدمت کردم و از پیچیدگی‌ها و زوایای پیدا و پنهان و حساسیت‌های این صنعت آگاهی کامل دارم برخی دوستان من را به افراد مختلفی منتصب کردند که قاطعانه و با صداقت و صراحت عرض می‌کنم که مشی مدیریتی مستقل و در چهارچوب سیاست‌های متعالی نظام و رئیس جمهور محترم و در هماهنگی و تعامل کامل با مجلس شورای اسلامی خواهد بود. در محضر ملت شریف ایران و مجلس محترم قول می‌دهم که در صورت کسب رای اعتماد برای مشکلات و موانع ذکر شده از هیچ کوششی دریغ نکنه و از هیچ ظرفیتی چشم نپوشم. من به صنعت نفت نگاه ملی و تخصصی دارم بنابراین متعهد می‌شوم که فصل جدیدی از تعامل با همه دلسوزان متعهد و صاحبان اندیشه و تجربه به ویژه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی را آغاز و از ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و مجموعه‌های وابسته به آن با هدف دستیابی به بیشترین منافع و دستاوردها برای جمهوری اسلامی ایران بهره ببرم.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که صبح شنبه - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم را بررسی کرده بودند، در جلسه نوبت عصر امروز سه شنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو پرداختند.

موافقت کمیسیون ها

در ابتدای جلسه، جلیل مختار سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ضمن قرائت نظر کمیسیون متبوع خود، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

همچنین سمیه رفیعی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با قرائت نظر کمیسیون متبوع خود از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

منبع: ایسنا