کار کارگران ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیست؛ اما بسیاری از آنها در حرفه‌هایی فعالیت می کنند که در سنین بالا امکان انجام آنها وجود ندارد و بر همین اساس عضو کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است با اصلاح برنامه هفتم باید این کارگران از افزایش سن بازنشستگی مستثنا شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کارگران ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور نیستند؛ اما آنها در سنین بالا توان انجام این کار سخت را ندارند و باید از افزایش سن بازنشستگی مستثنا شوند.

گودرزی تأکید کرد: نباید شرایط آن کارگر ساختمانی که سروکارش دائم با بیل و کلنگ و کار سخت است، با دیگر کارگران و کارمندان یکسان دیده شود، دولت باید تدبیر کند و در قالب اصلاحیه قانون برنامه هفتم توسعه این موارد را اعمال و تسلیم مجلس شورای اسلامی کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برای توسعه بیمه کارگران ساختمانی، ضرورت دارد دولت حتماً یک لایحه برای اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی تسلیم مجلس شورای اسلامی کند.

رضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور خبر داد و گفت: با ارائه بسته‌های تشویقی به پروازهایی که مسیر آنها از ایران می‌گذرد، به‌طور متوسط تعداد پروازهای عبوری کشور سه درصد افزایش داشته و به‌عنوان نمونه پروازهای عبوری لوفتهانزا ۱۰ درصد و الاتحاد ۱۲ درصد بیشتر شده است.

افزایش عبور پروازهای بین المللی از آسمان ایران

رضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور خبر داد و گفت: با ارائه بسته‌های تشویقی به پروازهایی که مسیر آنها از ایران می‌گذرد، به‌طور متوسط تعداد پروازهای عبوری کشور سه درصد افزایش داشته و به‌عنوان نمونه پروازهای عبوری لوفتهانزا ۱۰ درصد و الاتحاد ۱۲ درصد بیشتر شده است.

بازگشایی سامانه خودروی جانبازان به مدت ۱۰ روز

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: سامانه خودروی جانبازان از هفته ابتدایی شهریور به مدت ۱۰ روز بازگشایی می‌شود و جانبازانی که در مرحله قبلی انصراف داده و دوباره قصد واردات خودرو دارند، می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

بر اساس اعلام وزارت صمت، عملیات اجرای واردات خودرو از طریق شرکت‌های واردکننده خودرو پس از عقد قرارداد بین شرکت و جانبازان صورت می‌پذیرد.

افزایش ۲۹.۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالای اساسی در بنادر

بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی در تیرماه تخلیه و بارگیری کالای اساسی در بنادر شمالی و جنوبی کشور نسبت به تیر سال گذشته ۲۹.۴ درصد افزایش یافته و به یک‌میلیون و ۸۵۵ هزار تن رسیده است.

بررسی آمار سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد در تیرماه امسال، در ماه مورد اشاره ۴ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۱۲ تن فرآورده‌های نفتی نیز در بنادر شمالی و جنوبی کشور تخلیه شده که نسبت به تیر سال قبل ۱.۸ درصد کاهش یافته است.

در مجموع در ماه گذشته ۱۲ میلیون و ۲۹ هزار و ۹۲۲ تن انواع کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده که ۰.۱ درصد بیشتر از تیرماه سال ۱۴۰۲ است.

رشد ۱۰ درصدی تأمین سوخت مناطق مرزی

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به از افزایش ۱۰ درصدی تأمین سوخت در مناطق مرزی، گفت: برای مدیریت سفرهای اربعین، کارت سوخت آزاد برای اتوبوس‌ها در مرزهای باشماق و ریمدان تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تأمین سوخت مورد نیاز موکب‌های اربعین حسینی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۲۰ جایگاه سیار عرضه سوخت در پایانه‌های مرزی مهران، چذابه و شلمچه و ۱۷ دستگاه سوخت‌رسان سیار عرضه بنزین در مرزهای استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و کردستان مستقر شده است.

رشد ۳۱ درصدی صادرات به افغانستان

محمود سیادت، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به رشد ۳۱ درصدی صادرات به افغانستان در بهار امسال گفت: برای حفظ بازار افغانستان باید به سمت سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در این کشور حرکت کنیم.

سیادت ادامه داد: در ۳ ماهه ۱۴۰۳، صادرات ایران به افغانستان ۵۱۷ میلیون دلار بود و میانگین صادرات سالانه ایران به این کشور نزدیک به ۲ میلیارد دلار است؛ اما درصورتی‌که تبادلات تجاری دو کشور طبق برنامه‌ها به نتیجه برسد، ظرفیت افزایش صادرات تا ۱۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد.

او اظهار کرد: وی افزود: درگذشته، ایران کالای نهایی و ساخته شده به افغانستان صادر می‌کرد اما در حال حاضر با تعرفه‌هایی که طالبان بر کالاهای مشابه ساخت داخل اعمال کرده احتمال حذف یا کمرنگ شدن کالاهای ایرانی از بازار افغانستان وجود دارد و با توجه به شرایط موجود، حفظ بازار و تداوم تجارت با این کشور منوط به سرمایه‌گذاری مشترک است.

منبع: روزنامه همشهری