خاص‌ترین و خوش نقش و نگارترین مساجد جهان، نه‌تنها مرکز عبادت مسلمانان و کانون برادری آن‌ها، بلکه تصویری از تبلور ذوق، هنر و چیره دستی معمارهایی است که عمری را برای به یادگار گذاشتن اثری بی‌بدیل در این راه صرف کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، حالا این بناهای منحصربه‌فرد جزو ارزشمندترین آثار معماری و هنر اسلامی در صنعت گردشگری جهان محسوب می‌شوند. اغلب این مساجد در کشورهای اسلامی قرار دارند و ازجمله آثار تاریخی مهم این کشورها به شمار می‌روند. در طراحی زیباترین مساجد دنیا از هنر معماری همان کشور به‌صورت ویژه و توسط بهترین استادکاران استفاده شده و به همین دلیل بخشی از فرهنگ و تاریخ معماری آن کشور محسوب می‌شوند. اگرچه اکنون تقریبا در هر کشوری می‌توان مسجد یافت اما زیباترین و خاص‌ترین آنها در قاره آسیا و در کشورهای عربی و سایر کشورهای منطقه خاورمیانه همچون ایران قرار دارند. امروز ۳۱مرداد، مصادف است با روز جهانی مساجد. به همین بهانه به سراغ زیباترین و خاص‌ترین مساجد جهان رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

مسجدالحرام، عربستان

مسجدالحرام که در شهر مقدس مکه در عربستان واقع‌ شده است، نه‌تنها بزرگ‌ترین مسجد جهان است، بلکه مقدس‌ترین مسجد جهان نیز به‌حساب می‌آید. این مسجد می‌تواند ۴میلیون نفر را طی مراسم حج، در خود جای دهد.

مسجدالاقصی، فلسطین

مسجدالاقصی یک سازه خیره‌کننده است که چندین بار در طول تاریخ به‌علت وقوع مکرر زلزله خراب شده و از نو ساخته ‌شده است. این مسجد، سومین مکان مقدس در اسلام است.

مسجد حسن دوم، مراکش

مسجد حسن دوم، بزرگ‌ترین مسجد مراکش و هفتمین مسجد بزرگ جهان است که از سال ۱۹۹۳ در ساحل آتلانتیک در کازابلانکا وجود دارد. مناره‌های آن، بلندترین مناره‌های جهان است که ۲۱۰متر ارتفاع و در بالای آن لیزری قرار دارد که نوری را به‌سوی مکه می‌تاباند. در داخل این مسجد، دیوارها از مرمر صیقلی ساخته ‌شده‌اند و کف شیشه‌ای آن حس راه رفتن روی دریا را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند.

مسجد آبی، ترکیه

مسجد آبی که بخش اساسی از افق استانبول را تشکیل می‌دهد، ۶مناره دارد و باید هرکسی که در حال بازدید از این شهر باشکوه است از آن دیدن کند. این بنا زیرنظر سلطان عثمانی، سلطان احمد اول بین سال ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ میلادی ساخته شد. مسجد آبی استانبول در شب نیز زیبایی مخصوص به‌خودش را دارد.

مسجد شیخ زائد، امارات

پایتخت امارات متحده عربی موطن یک مسجد درخشان سفید است که بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان را زیر پای نمازگزارانش پهن کرده است و مجهز به یک لوستر کریستال ۱۲ تنی نیز هست. مسجد شیخ زائد با مجموع ۸۲گنبد و بیش از ۱۰۰۰ستون، زیبایی بی‌نظیری دارد که توسط استخرهایی که اطراف آن را احاطه کرده‌اند، چشم‌نوازتر هم می‌شود.

مسجد کریستال، مالزی

مسجد کریستال که در جزیره «وان من» واقع شده است، یکی از مساجد بزرگ و شگفت‌انگیز در مالزی است. این مسجد با معماری مدرن و استفاده از شیشه، کریستال و فلز، به شکلی نورپردازی شده است که در روز با نور خورشید و در شب با نور مصنوعی به طراحی خاصی دست یافته است.

مسجد پوترا، مالزی

مسجد پوترا به واقع یکی از زیباترین مساجد جهان است که تماشای آن برای هر توریستی دلپذیر و جذاب است. انعکاس رنگ صورتی که در نمای مسجد به‌کار رفته در آب‌های دریاچه پوتر اجایا سبب ایجاد منظره‌ای حیرت انگیز می‌شود که گردشگران تور کوالالامپور را به وجد می‌آورد.