دولت چهاردهم در حالی فعالیت خود را از ابتدای شهریور۱۴۰۳ شروع کرده که شاخص تورم ماهانه در پایان مرداد سال‌جاری به ۲درصد، تورم نقطه به نقطه به ۳۱.۶درصد و نرخ تورم سالانه به ۳۴.۸درصد رسیده و هر ۳شاخص تورمی نسبت به ‌ماه قبل، روند کاهشی را تجربه کرده است. حال دولت مسعود پزشکیان با نرخ تورم چه خواهد کرد؟

به ‌گزارش همشهری آنلاین، مرکز آمار ایران می‌گوید: روند رشد قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی در مرداد ماه نسبت به تیر ماه امسال ۰.۴درصد، نسبت به تیرماه سال گذشته ۰.۶درصد و نسبت به یک سال منتهی به پایان مرداد ماه ۰.۷درصد کم شده است.

دولت چهاردهم فعالیت رسمی خود را با رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی کلید زده است. کاهش انتظارات تورمی و ثبات نرخ ارز باعث شده تا در یک سال اخیر، نرخ تورم نزولی شود.

نبض تورم در استان‌ها

این نهاد آماری می‌گوید: نرخ تورم در ۱۱ استان کمتر از نرخ تورم سالانه کل کشور بوده که شامل استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، زنجان، تهران، خوزستان، خراسان شمالی، مازندران، همدان، هرمزگان، قم و گلستان می‌شود. ۲۰ استان تورم بالاتر از میانگین کشور را تجربه کرده‌اند که این بار استان اصفهان رکورددار بوده است.

مقایسه تب تورم در پایان دولت‌ها

یکی از شاخص‌های مهم در زمان تغییر دولت‌ها، نرخ تورم است. مقایسه تورم همه کالاهای مصرفی و همین‌طور تورم مواد غذایی در پایان ۳دولت اخیر نشان می‌دهد دولت شهید رئیسی توانست نرخ تورم را نسبت به دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی در سطح پایین‌تری به دولت بعد از خود تحویل دهد.

منبع: روزنامه همشهری