گروه سیاسی: یک روز پس از آنکه علی لاریجانی در نشست خود با خبرنگاران این اطمینان را داد که مجلس و کمیته‌های ویژه آن به‌صورت جدی پیگیر اتفاقاتی خواهند بود که این روزها اخبار آن از بازداشتگاه‌ها شنیده می‌شود

حمیدرضا کاتوزیان عضوکمیته حقیقت یاب مجلس از تلاش عده‌ای برای بی‌اعتبار کردن فعالیت کمیته حقیقت یاب خبر داد.

سخن از وضعیت بازداشت شدگان اخیر همزمان هم در قوه قضاییه بود و هم در صحن علنی مجلس. از یک سو سخنگوی قوه قضاییه برای نخستین بار از رقم 4 هزار نفری بازداشت شدگان در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات خبر داد که 3700 نفر از آنان آزاد شده‌اند و از سوی دیگر نحوه فعالیت کمیته حقیقت‌یاب مجلس در صحن علنی محور قرار گرفت و خرده اعتراضی را هم به همراه داشت. 

وقتی حمیدرضا کاتوزیان از تریبون مجلس نسبت به گزارشی که درباره شایعات مربوط به بازداشتگاه‌ها از یکی از بخش‌های خبری سیمای جمهوری اسلامی پخش شده و مصاحبه‌ای را به وی نسبت داده بودند اعتراض کرد، حمید رسایی نماینده رایحه خوشی مجلس، کاتوزیان را تریبون جریانی خواند که مردم را به کف خیابان‌ها کشانده و خونریزی راه انداخته‌اند.

کاتوزیان در خلال جلسه علنی دیروز با اعتراض به آنچه خطای آشکار رسانه‌ای می‌نامید از نسبت دادن مصاحبه‌ای به‌خودش در یکی از بخش‌های خبری سیما، گفت: بنده درباره خانم ترانه موسوی هیچ اظهار نظری نداشته ام.

دیروز احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی درباره ترانه موسوی گفته بود: زمانی که موضوع خانم ترانه موسوی، کشته شدن وی و سپس تعرض به او و بعد هم سوزاندن جسد او عنوان شد، ما به‌عنوان پلیس این موضوع را پیگیری کرده و نتیجه‌ای نگرفتیم.

سپس به سایت جمعیت مراجعه کردیم و با 3 نفر به اسم ترانه موسوی مواجه شدیم که یکی از آنها یک دختر 2 ساله بود که اساسا با این خبر هماهنگی نداشت و دو تای دیگر هم با تحقیق و پیگیری مشخص شد که چندین سال است در خارج از کشور زندگی می‌کند. 

کاتوزیان در ادامه تذکرش به مواردی مانند کشته شدن محسن روح الامینی در بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اینگونه موارد را پیگیری خواهیم کرد.

انتقاد کاتوزیان از سیمای جمهوری اسلامی و این گفته وی که  عده‌ای برای تحت‌تأثیر قرار دادن فعالیت کمیته حقیقت یاب تلاش می‌کنند، تذکر رسایی را در پی داشت تا از تریبون مجلس، ملت ایران را خطاب قرار دهد و بگوید: ملت ایران بداند که تریبون مجلس در پایان هر جلسه در اختیار یک عده از دوستان قرار می‌گیرد و یک‌سری مشتری‌های ثابت هم دارد.

وی که پیش از این یک بار در زمانی که گزارش کمیته حقیقت‌یاب در یک جلسه غیرعلنی قرائت شد نسبت به این گزارش اعتراض کرده بود، رئیس جلسه را خطاب قرار داد و با طرح این پرسش که چه تعداد از نمایندگان در صحن و هنگام تذکرات حضور دارند گفت: از 290 نفر نماینده مجلس به اندازه انگشتان یک دست هم در صحن حضور ندارند، شما تریبون را در اختیارشان می‌گذارید تا یک سری از دوستان ما مواضع شخصی خود را ابراز کنند که هیچ ربطی هم به آیین‌نامه ندارد.

محمد حسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی دیروز را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر رسایی گفت: در مورد کاتوزیان بحث خلافی را فرمودید؛ این طور همکاران محترم را در حالی که در جلسه نیستند مورد اتهام قراردادن از تریبون مجلس کار درستی نیست.

وی افزود: با تذکر داده شده حق نماینده‌ای که در مورد خانم ترانه موسوی مصاحبه‌ای نداشته است، حفظ شده است.

ما افرادی بی‌منطق نیستیم

کاتوزیان در حاشیه‌ جلسه‌ علنی دیروز به جمع خبرنگاران آمد و با تاکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند فعالیت کمیته حقیقت یاب را بی‌تاثیر جلوه دهند، افزود: اینان می‌خواهند ما را افرادی تند و بی‌منطق که تحت‌تأثیر رسانه‌های بیگانه هستیم، نشان دهند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا احتمال می‌دهد که تصویرش به اشتباه از آن بخش خبری پخش شده است گفت: اگر اشتباه شده، چرا اشتباها تصویر رونالد ریگان را نشان ندادند؟! این عضو کمیته‌ حقیقت‌یاب مجلس، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا احتمال دارد بخش‌هایی از این گزارش حتی در جلسه‌ غیرعلنی قرائت نشود؟ گفت: رئیس مجلس تصمیم می‌گیرد که چه بخش‌هایی از آن قرائت شود و اگر چنین نشود حداکثر کاری که می‌کنیم رای‌گیری است.

کاتوزیان درخصوص نامه‌ای که اخیرا مهدی کروبی خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشته است نیز گفت: مندرجات این نامه را دیده‌ام و پیگیری آن در دستور کار است و مواردی که در این نامه ذکر شده نیاز به بررسی دارد.