«قلب رقه» در نخستین هفته از اکران خود یک میلیارد تومان فروخت. فیلمی که به خاطر موضوعش در اینستاگرام هم با محدودیت پخش تیرز روبرو شده.

همشهری آنلاین: خیرالله تقیانی‌پور از کارگردانان شناخته‌شده تئاتر است که این‌روزها دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را بر عهده دارد. نخستین فیلم بلند سینمایی این کارگردان تئاتر (قلب رقه) این‌روزها روی پرده سینماست؛ فیلمی که عنوان شده در میان فیلم‌های کمدی و طنز توانسته مخاطب قابل توجهی داشته باشد. تقیانی‌پور در نخستین فیلم خود به‌سراغ یک داستان عاشقانه در یک جغرافیای خاص رفته؛ جغرافیایی که به‌گفته خودش در آن داعش وجود دارد. تقیانی‌پور پیش از این ۲ سریال «نجلا» و «ترور» را برای تلویزیون کارگردانی کرده و ساخت چند تله‌فیلم را هم در کارنامه کاری خود دارد. تقیانی‌پور چه در تئاتر و چه در تلویزیون و حالا در سینما همیشه قصه عاشقانه‌ای را دنبال کرده که شاید بتوان گفت این قصه عاشقانه در موقعیت‌هایی چون جنگ اتفاق افتاده است.

چه شد که برای نخستین فیلم بلند سینمایی به سراغ موضوع داعش رفتید و البته در میان همین جنگ یک داستان عاشقانه را رقم زدید؟
همیشه، چه آن‌زمان که تئاتر کار می‌کردم و چه در تلویزیون و سینما، یک خط اصلی در همه آثارم دیده می‌شد و آن داستانی بود که در یک بستر عاشقانه رخ می‌داد. در این فیلم هم داستان عاشقانه در جغرافیایی اتفاق می‌افتد که در آن داعش وجود دارد و در اصل پایتخت داعش است.

در این فیلم نیز با وجود نشان‌دادن داعش سعی کردید کار به فضای کارهای دیگرتان نزدیک باشد؟
اساسا از موقعیت‌های متناقض استقبال می‌کنم. در دل یک جنگ، جنایت و خشونت عاشقانه‌ای رخ می‌دهد و همین سوژه نظر مرا برای نوشتن طرح اولیه «قلب رقه» جلب کرد؛ شمه‌ای که در سریال‌ها و کارهای قبلی هم درنظر می‌گرفتم.

این که دست روی قصه‌ها و فضاهایی می‌گذارید که در آن یا جنگ است یا داعش و... را به تصویر می‌کشد، شائبه کار سفارشی را به‌وجود می‌آورد. «قلب رقه» به سفارش نهادی تولید شده است؟
این فیلم اصلا سفارشی نبود و خودم مشتاق به ساختش بودم. فیلمنامه را نوشتم و تصویربرداری را شروع کردیم. همانطور که گفتم علاوه بر فضا و موقعیتی که در فیلم هست، همیشه چه در نمایش‌هایی چون «کلنل» ‌ و «بوقلمون» و چه در سریال‌ها، اتفاقاتی را که موقعیت عشقی در آنها شکل می‌گیرد دوست دارم. همیشه درام عشقی همراه من بوده و در «قلب رقه» هم وجود دارد.

«قلب رقه» و تماشای آن تاریخ‌مصرف دارد؟
به‌نظرم این موضوع هیچ‌وقت تاریخ‌مصرف ندارد. حضور داعش همچنان حس می‌شود. نمونه بارزش را اخیرا دیدیم و به‌تازگی اتفاق تلخ کرمان را حس کردیم. داعش و طالبان همچنان وجود دارند و باید به آنها پرداخت.

با توجه به پروسه تولید و اکران، انتخاب بازیگران سخت شده‌است. بازیگران «قلب رقه» چطور انتخاب شدند؟
همان موقع که ایده اصلی فیلم شکل گرفت، نخستین نفری که با او ایده را در میان گذاشتم، شهرام حقیقت‌دوست بود. سابقه‌ همکاری‌ام با حقیقت‌دوست از تئاتر شروع شد و سال ۹۶ یک نمایش را در سالن اصلی تئاترشهر شروع کردیم که از آن همکاری لذت بردم. از همان ابتدا انتخاب من شهرام بود و او نیز پذیرفت. با انتخاب بازیگران قهرمان و ضدقهرمان فیلم شکل گرفت.

با توجه به فروش فیلم در گیشه، چرا سراغ بازیگرانی نرفتید که گیشه را تضمین کنند؟
به‌نظرم بازیگران این فیلم علاوه بر توانمندی فوق‌العاده، چهره‌هایی شناخته‌شده هستند. موافق این نظر نیستم که بازیگر شناخته‌شده می‌تواند ناجی گیشه باشد؛ چراکه خیلی از فیلم‌های سینمایی با وجود چهره در گیشه شکست خورده‌اند. این موضوع نسبی است.

با توجه به موضوع داعش برای اکران بین‌الملل هم برنامه‌ریزی صورت گرفته‌است؟
در حال حاضر اکران داخلی داریم؛ اما اکران بین‌المللی را هم مدنظر قرار داده‌ایم. مگر در کشورهای همسایه چقدر بازیگران ما را می‌شناسند؟ به‌نظرم قصه در یک فیلم خیلی مهم است؛ قصه خوب مخاطب خود را پیدا می‌کند. ذائقه مردم به‌سمت قصه رفته است. قصه خوب چه در سریال و چه در فیلم جواب داده و تجربه نشان داده که وقتی به سمت قصه‌گویی رفته‌ایم، توانسته‌ایم کار قابل‌قبول بسازیم.

چه شد که «قلب رقه» را به سوریه بردید و بخش اعظم فیلم در کجا فیلمبرداری شد؟
کل ایران را گشتیم و چند لوکیشن مدنظر داشتیم؛ اما فکر نمی‌کنم حجم خرابی‌ای را که در فیلم لازم داشتم می‌شد در هیچ کشور دیگری جز عراق و سوریه پیدا کرد؛ بنابراین ترجیح دادیم به سوریه سفر کنیم که بخش اعظم فیلم در این کشور فیلمبرداری شد.


منبع: همشهری آنلاین