گروه سیاسی: دیدار محمود احمدی‌نژاد با اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی به بهانه رایزنی برای تشکیل کابینه برگزار شد

اما نمایندگان ملت هنگام بیرون آمدن از جلسه «مشورت» تا‌کنون مانند پیش از آن  از گزینه‌های مورد نظر احمدی‌نژاد برای وزارت بی‌خبرند؛ تا جایی که برخی نمایندگان، جلسه را ناموفق دانستند یا اظهارات رئیس‌جمهوری در این نشست را تعارف سیاسی دانستند.

محروم از نخبگان

علی مطهری، عضو فراکسیون اصولگرایان، جلسه مجمع عمومی این فراکسیون با رئیس‌جمهور درباره انتخاب کابینه دهم را موفق ندانست و به مهر گفت: به‌نظر می‌رسد احمدی‌نژاد بر معیارهای قبلی خود مبنی بر انتخاب وزیران از یک گروه خاص همچنان تاکید می‌ورزد و نیروهای صالح دولت‌های قبلی و گروه‌ها و افراد منتقد را به بهانه اشرافیگری و لزوم همگرا بودن اعضای کابینه رد می‌کند که به این ترتیب کشور را از مشارکت نخبگان بی‌شماری محروم خواهد کرد.

مطهری با تاکید بر اینکه احمدی‌نژاد باید به این موضوع توجه داشته باشد که وی صرفا مجری سیاست‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نظام است که در شوراهای عالی مصوب می‌شود، عنوان کرد: انتخاب یک رئیس‌جمهور به این معنا نیست که افکار و اندیشه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی وی اجرا شود و وزرا تابع و مطیع احمدی‌نژاد یا به تعبیر وی همگرا باشند.

احمدی‌نژاد در این جلسه گفته بود: کابینه مجمع‌الجزایر نیست که از افراد مختلف در آن استفاده کنیم.

4 راهکار نمایندگان

در همین حال سید رضا اکرمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و نماینده تهران در مجلس هشتم به جلسه اعضای فراکسیون اصولگرایان با رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: مشاوره، تعامل، تفاهم و نظرسنجی از کمیسیون‌ها و افراد از جمله راهکارهای این نمایندگان به رئیس‌جمهور در انتخاب وزیران و تعامل با مجلس در این زمینه بود.

کابینه؛‌موضوع آخر

اکرمی تصریح کرد: در ادامه این جلسه رئیس‌جمهور سخنان خود را آغاز کرد؛ اما به جای پرداختن به مسئله انتخاب وزیران و کابینه دهم که موضوع اصلی این جلسه بود به مسائل مختلفی درخصوص وقایع 4 سال گذشته و اینکه کشور در این مدت چه شرایطی داشته، پرداخت و درباره خدمات دولت نهم و آسیب‌ها و چالش‌هایی که در داخل و خارج با آن مواجه بوده پرداخت و در نهایت به موضوع کابینه اشاره کرد.

باید منتظر باشیم

نماینده اصولگرای مجلس هشتم با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در جلسه با نمایندگان اصولگرا اعلام کرده است که لیست وزیران کابینه دهم همچنان باز است تاکید کرد: باید منتظر ارائه لیست وزیران کابینه دهم که اوایل هفته آینده به مجلس ارائه می‌شود باشیم و ببینیم که گفت‌وگوی نمایندگان با رئیس‌جمهور نتیجه‌ای داشته است یا خیر؟

تعارف سیاسی است

اما سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: اساسا اظهارات رئیس‌جمهور در جلسه با نمایندگان تعارف سیاسی بود و نمایندگان نسبت به این تعارفات آگاهی دارند.

این رایزنی نیست

حسین رحیمی ادامه داد: رئیس‌جمهور در نظر ندارد قبل از معرفی رسمی وزیران به مجلس درباره افراد مد نظر با کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان رایزنی کند. روز گذشته نیز در جلسه با فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد که  اگر کسی پیشنهادی دارد اعلام کند و این به معنی رایزنی نیست.

رحیمی گفت: قطعا این روش بی‌اثر خواهد بود، اگر لیست وزیران به مجلس معرفی می‌شد برای جلسه رای اعتماد وضعیت بهتری پیش می‌آمد. رحیمی همچنین درباره مشورت دولت با کمیسیون حقوقی قضایی مجلس درخصوص انتخاب وزیر دادگستری به مهر گفت: درباره انتخاب هیچ وزیری با کمیسیون حقوقی قضایی رایزنی نشده و ظاهرا بنای دولت این است که در انتخاب کابینه صرفا از اختیارات قانونی خود استفاده کند و وزیران مدنظر خود را معرفی کند.

هیچ تماسی

علی عباسپورتهرانی‌فرد رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ارائه نظرات نمایندگان مجلس به احمدی‌نژاد برای تعیین کابینه، تعامل و همفکری محسوب نمی‌شود، گفت: هیچ تماسی تا‌کنون از سوی دولت با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای تعامل در انتخاب وزرا صورت نگرفته است. 

به کدورت ختم می‌شود

تنها سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس و رئیس کمیسیون آموزش، در این بی‌اطلاعی از وزیر مربوط به کمیسیون‌شان بی‌خبر نیستند. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز درباره آغاز رایزنی‌های اولیه دولت با این کمیسیون درباره وزیر خارجه دولت دهم گفت: تاکنون هیچ مشورت و نظرسنجی و نظرخواهی در مورد وزیران با مجلس و کمیسیون‌ها انجام نشده است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، در ادامه به مهر گفت: فضای ایجاد شده فعلی به نفع کشور و نظام نیست و باعث ایجاد کدورت میان 2 قوه مقننه و مجریه می‌شود.

اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حالی است که مصطفی کواکبیان دیگر عضو این کمیسیون نیز دیروز از بی‌اطلاع ماندن اعضای کمیسیون از وزیران پیشنهادی مرتبط گلایه کرد، با این حال چندی پیش علاءالدین بروجردی رئیس این کمیسیون گفته بود از سوی دولت رایزنی‌های اولیه درباره وزیر خارجه دولت دهم با این کمیسیون آغاز شده است.

اعلام آمادگی حدادعادل

در این میان غلامعلی حدادعادل در نامه‌ای به احمدی‌نژاد، آمادگی کمیسیون فرهنگی را برای کمک به رئیس‌جمهور درانتخاب وزیری شایسته برای حوزه فرهنگ اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، حدادعادل که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس است، در این نامه همچنین دیدگاه‌ها و دغدغه‌های اعضای کمیسیون فرهنگی را نسبت به انتخاب وزیری شایسته برای حوزه فرهنگ برای رئیس‌جمهوری نوشت.

نامه محسن‌رضایی

اما محسن رضایی نیز نامه‌ای نوشت. رضایی در نامه‌اش به رئیس مجلس، از او خواسته است که از رئیس‌جمهور بخواهد در جریان تغییرات اخیر و آینده در وزارتخانه‌ها پرسنل باتجربه و قدیمی وزارتخانه‌های اطلاعات، امورخارجه و دفاع را حفظ کند.

احمدی‌نژاد تشکیل کمیته مشترک در مورد کابینه را نپذیرفت

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان از عدم‌استقبال احمدی‌نژاد از کمیته مشترک با مجلس برای بررسی کابینه خبر داد و گفت: بهتر بود لیست مد نظر رئیس‌جمهور غیررسمی به مجلس ارائه می‌شد و بازخورد آن را مشاهده می‌کرد اما رئیس‌جمهور از ارائه این لیست به مجلس خودداری می‌کند.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس در این جلسه مورد قبول واقع نشد، به مهر گفت: این پیشنهاد مورد استقبال رئیس‌جمهور قرار نگرفت بنابراین چرایی آن را از آقای احمدی‌نژاد جویا شوید.