تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰

اگر آقای رئیس‌جمهور و همه قوا موفق شوند تا منافع وفاق را متوجه مردم کنند، حتی آنهایی هم که گلایه‌هایی داشته و در انتخابات شرکت نکرده اند، به آینده امیدوارتر خواهند شد.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: حمیدرضا دهقانی، سفیر سابق ایران در قطر در یادداشتی برای همشهری نوشت:

رأی اعتماد حداکثری مجلس شورای اسلامی به کابینه دولت آقای پزشکیان، پیام مثبتی برای ملت ایران داشت. فضای سیاسی کشور شاهد فصل جدیدی در روابط قوه مجریه و مقننه ذیل چتر مقام معظم رهبری خواهد بود. رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، سایر نمایندگان، رسانه‌ها و سایر نهادهای حاکمیتی کشور به این نتیجه رسیده اند که مشکلات کشور فراتر از آن است که یک مجموعه، یک دیدگاه، یک قوه یا یک جناح به‌تنهایی بتواند از عهده آنها برآید و این ضرورت وجود دارد که با یکدیگر همدل و هماهنگ باشند.

این وفاق برای همفکری در حل مشکلات اساسی مردم شکل گرفته و اعتبار خود را نیز از آن وام گرفته است؛ ضمانت تحقق آن نیز رعایت صداقت و خلوص در ارتباط با مردم است. برخی نقاط اختلاف و دیدگاه به‌علت مصلحتی که نیازهای مردم اقتضا می‌کند باید نادیده گرفته شوند. با چنین دیدگاهی اگر آقای رئیس‌جمهور و همه قوا موفق شوند تا منافع وفاق را متوجه مردم کنند، حتی آنهایی هم که گلایه‌هایی داشته و در انتخابات شرکت نکرده اند، به آینده امیدوارتر خواهند شد.

در جمع ۱۹عضو کابینه دولت آقای پزشکیان، رأی اعتماد بالای مجلس به آقای عباس عراقچی، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد داخلی و خارجی پیام قابل ملاحظه و پراهمیتی دارد. پیام این انتخاب به خارج از ایران این بود که به‌رغم برخی اختلاف‌نظرهای داخلی، در مسائل اساسی کشور اتفاق‌نظر وجود دارد و سیاست خارجی کشور به‌دنبال حل مسائل روابط خارجی است.

انتخاب آقای عراقچی یک پیام به کشورهای طرف مقابل ایران در برجام دارد که از نظر جمهوری اسلامی ایران، موضوع هسته‌ای می‌تواند در همان چارچوب توافق ۲۰۱۵تحت عنوان برجام تا نهایت پیش رود و همچنان که جمهوری اسلامی زیاده‌خواهی در این موضوع را نمی‌پذیرد، دنبال زیاده‌خواهی نیز نیست و تنها بر حق ملت ایران پافشاری می‌کند.

پیام دیگر این است که اگر سوءتفاهمی نیز در روابط خارجی ایران با غرب وجود دارد، این آمادگی وجود دارد که در مسیر برجام برطرف شود. جمهوری اسلامی این پیام را متذکر شده که بر همان نهج دولت شهید رئیسی و دوره وزارت امورخارجه شهید حسین امیرعبداللهیان و مذاکرات آقای علی باقری برای رفع سوءتفاهم‌ها آمادگی دارد.

جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود به‌دنبال رفع تحریم‌هاست؛ وقتی از قابل احیا نبودن برجام سخن گفته می‌شود، این برداشتی است که از برخی زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل به‌دست آمده است. در عین حال این بدان معنا نیست که برجام از طرف ایران منتفی است. نظام سیاسی ایران به‌دنبال تداوم برجام است؛ کما اینکه در دولت‌های با دیدگاه‌های متفاوت آقای روحانی و آقای رئیسی، بر این موضع مشترک پافشاری می‌شد.

از طرفی، تعابیر تحقق کامل برجام یا رفع تحریم‌ها از تریبون‌های رسمی کشورمفهوم تقریبا یکسانی دارد. برای جمهوری اسلامی آنچه اصالت دارد رفع تحریم است و نه چیز دیگر؛ رفع تحریم اگر با برجام قابل تحقق باشد، مورد استقبال است و اگر در چارچوب‌های دیگر هم باشد پذیرش دارد. جمهوری اسلامی ایران تحریم را یک ظلم به ملت ایران می‌داند و معتقد است این ظلم باید برطرف شود.

در داخل نیز بهتر است با رأی اعتماد مجلس به همه اعضای کابینه دولت آقای پزشکیان، چشم بر مخالفت‌های صورت گرفته بسته شود. هم آقای عراقچی به‌عنوان گزینه تحت فشار این روزهای بررسی صلاحیت‌ها وزیر امورخارجه ایران است و هم نمایندگان مخالف، نمایندگان کل ملت ایران هستند. دشمنان از این تصور که با ریاست‌جمهوری آقای پزشکیان، جمهوری اسلامی ایران دچار یک تنش داخلی می‌شود، مأیوس شده اند؛ «الیوم یاس الذین کفروا.»