تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۷

گروه ورزشی: تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقه‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا در چین دیروز پنجمین پیروزی خود را جشن گرفت.

تیم کشورمان در مرحله دوم این رقابت‌ها برابر تیم فیلیپین صاحب برتری 88 بر 78 شد تا شانس بیشتری برای حضور در جمع هشت تیم حاضر در مرحله بعدی داشته باشد. پیش از این در مرحله  دوم این مسابقات تیم ایران برابر تیم ژاپن به پیروزی 101 بر 71 رسیده بود.

طبق برنامه،‌ تیم ملی بسکتبال ایران، امروز آخرین مسابقه در مرحله دوم را برابر تیم قدرتمند کره‌جنوبی برگزار می‌کند. تیم ما چندی قبل در مسابقه‌های بین‌المللی جام ویلیام‌جونز در چین‌تایپه مقابل این تیم شکست خورده بود و به همین دلیل بازی امروز برابر این تیم می‌تواند برای بسکتبالیست‌های ایرانی جنبه انتقامی داشته باشد.

از شروع مسابقه‌های قهرمانی آسیا در چین، تیم ایران با بهره‌گیری از نفراتی همچون حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی تاکنون در 5 مسابقه‌ای که برابر تیم‌های چین‌تایپه، ازبکستان، کویت، ژاپن و فیلیپین برگزار کرد، از آمادگی و توانایی بالایی برخوردار بود و یقینا در بازی برابر کره‌جنوبی نیز شرایطی به مراتب بهتر از مسابقه‌های جام ویلیام‌جونز خواهد داشت.

بازی دیروز تیم‌های ایران و فیلیپین در حقیقت رویارویی مربیان قدیم و جدید تیم‌ ملی بسکتبال ایران بود که درنهایت با برتری شاگردان واسلین ماتیچ سرمربی فعلی تیم ایران به پایان رسید. رایکو ترومن، سرمربی سابق ایران چندی است به عنوان مربی در تیم ملی بسکتبال فیلیپین فعالیت می‌کند. 2 سال پیش بسکتبال ایران با هدایت ترومن قهرمان آسیا شد و به بازی‌های المپیک نیز راه یافت.

نیکخواه بهرامی‌ و حدادی امتیازآورترین‌ها

در بازی ایران - فیلیپین همه بازیکنان تیم بسیار آماده و پر تلاش ظاهر شدند. صمد نیکخواه بهرامی در این بازی 25 امتیاز کسب کرد. این درحالی بود که او درکوارتر اول، موفق به کسب 9 امتیاز شده بود. حامد حدادی نیز کوارتر اول را با کسب 6 امتیاز آغاز کرد. اما در نیمه دوم بازی موفق به کسب 11 امتیاز دیگر شد.

این مسئله باعث شد تیم ایران از حریف خود پیش بیفتد و در ادامه بازی فقط به پیروزی فکر کند. حدادی با کسب 21 امتیاز و 16 ریباند به کارش در این دیدار پایان داد،‌ ضمن اینکه مهدی کامرانی هم 14 امتیاز برای تیم ایران کسب کرد. در پایان این دیدار ماتیچ سرمربی تیم ملی ایران گفت: « هر چه جلوتر می‌‌رویم روند بازی‌مان  بهتر می‌شود. ما در نیمه دوم در لحظات حساس به ویژه در دفاع موفق عمل نکردیم و موقعیت‌های زیادی را از دست دادیم، اما این موضوع اشکالی ندارد چرا‌که ما هر چه جلوتر برویم بهتر خواهیم شد.»

در 5 دقیقه اول، تیم ایران 12 بر صفر از فیلیپین پیش بود و باعث شد ایران فرصت کنترل بازی را به دست بیاورد. وقتی این اختلاف به 16 امتیاز رسید، تیم حریف دیگر شانسی برای بازسازی و کسب پیروزی ند اشت. این تاکتیک عمده‌ای بود که ماتیچ آن را از شاگردانش در این بازی خواسته بود. مهدی کامرانی به عنوان یکی از بازیکنان موفق ایران از چهار پرتاب 3 امتیازی خود 2 پرتاب را در سبد انداخت. 

ضمن اینکه اوشین ساهاکیان که در نیمه اول نقش دفاعی‌تری داشت، موفق به انجام 7 ریباند شد. او هم در نیمه دوم به جمع بازیکنان امتیازآور ایران اضافه شد. از میان بازیکنان تیم فیلیپین، میلر 9 ریباند و 14 امتیاز برای تیمش به ارمغان آورد و جیمز باب هم دیگر بازیکن 14 امتیازی فیلیپین لقب گرفت. گابریل نودر هم بازیکن 13 امتیازی فیلیپینی‌ها در این مسابقه بود. گیانو، مربی تیم بسکتبال فیلیپین به گفتن تنها یک جمله درباره این دیدار اکتفا کرد: «فکر می‌کنم ضربات آزاد نقش کلیدی ای در معرفی تیم برتر این دیدار ایفا کرد.»

در مجموع نیز تیم ایران در وقت‌های اول و دوم با نتایج 24 بر 20 و 27 بر 14 برابر حریف
 به برتری دست یافت. ضمن اینکه تیم فیلیپین هم در وقت‌های سوم و چهارم به ترتیب با نتایج 24 بر 23 و 20 بر 14 مقابل ایران به پیروزی رسید.