به تازگی تصاویری جدید از ناو پهپادبر شهید باقری سپاه پاسداران منتشر شده است. ناوی که در حال تکمیل است و متخصصان ایرانی توانسته‌اند آن را از یک کشتی کانتینر بر به ناو پهپادپر تبدیل کنند.

همشهری آنلاین: به تازگی تصاویری جدید از ناو پهپادبر شهید باقری سپاه پاسداران منتشر شده است. ناوی که در حال تکمیل است و متخصصان ایرانی توانسته‌اند آن را از یک کشتی کانتینر بر به ناو پهپادپر تبدیل کنند. این ناو به رمپ پرتاب مجهز شده و علاوه بر داشتن یک ناوگروه در داخل خود، باند پرواز هم دارد و پهپاد می‌تواند از روی آن حرکت کرده و به پرواز درآید. پهپاد در بازگشت هم می‌تواند بر روی آن بنشیند. رسانه‌های خارجی با انتشار تصاویر این ناو گفته‌اند که ایرانی‌ها با راه‌حل‌های ساده و تاکتیک های جدید توانسته‌‍اند سلاح های جدید خود را راهی دریا کنند. در عین حال کارشناسان خارجی بر روی توان تسلیحاتی ایران اتفاق نظر دارند:

«فابیان هینز»، کارشناس نظامی در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک برلین: «سطح پشتیبانی و انواع سیستم هایی که ایران برای بازیگران غیردولتی در منطقه ارائه کرده است، از نظر پهپادها، موشک های بالستیک و موشک های کروز بی سابقه است. آنها بخشی از توان نظامی ایران هستند و باعث تقویت توان نظامی و قدرت ایران در منطقه شده‌اند.»

گزارش نیویورک تایمز: «ایران امروز مقدار زیادی موشک و پهپاد در داخل کشور تولید می کند و تولیدات دفاعی خود را در اولویت قرار داده است. تلاش های این کشور برای ساخت خودروهای زرهی و کشتی های بزرگ نیروی دریایی با نتایج خوبی روبرو شده است.»

بیل گرتز، کارشناس مجله نیروی هوافضای آمریکا: «در زمینه قدرت متعارف، برنامه ریزان نظامی ایران در حال انجام اقداماتی برای تقویت نیروهای دریایی خود، به ویژه با ساخت و خرید موشک های کروز پیشرفته هستند. علاوه بر این، تهران کشتی‌های جنگی سطحی جدید و ارتقا یافته از جمله ۵ فروند کشتی جدید تندرو را در اختیار گرفته است.»

گزارش اسکای نیوز: «ایران دارای برنامه موشکی بالستیک پیشرفته است که کارشناسان معتقدند بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه است. همچنین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دارای قابلیت های زمینی، هوایی و دریایی است و بر برنامه موشک های بالستیک ایران نظارت دارد.»

منبع: روزنامه همشهری