بر اساس زمانبندی در نظر گرفته شده برای مشارکت عرضه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو که برای هر سه گروه متقاضیان عادی، مادران و دارندگان خودروهای فرسوده، از روز ۲۴ مرداد ماه فراهم شده بود، ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه امشب ( جمعه دوم شهریور ماه) به پایان می‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین، پس از وقفه‌ای یکساله و نیمه از آخرین طرح فروش محصولات، گروه صنعتی ایران‌خودرو پس از طرح فروش یکپارچه خودروهای داخلی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱، از ۱۰ روز پیش، طرح فروش بخشی از ظرفیت تولید سال خود را در قالب فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش محصولات برای هر سه گروه متقاضیان آغاز کرد.

در این طرح فروش محصولات، ایران‌خودرو به منظور تسهیل خرید مصرف‌کنندگان واقعی، بخشی از ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۳، تولید محصولات خود شامل ری‌را، پژو ۲۰۷ دستی، تارا، راناپلاس، سورن‌پلاس و محصولات خانواده هایما و دو خودروی برقی لونا GRE و FAW Bestune NAT را به صورت طرح پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده و طبق اولویت‌بندی و در چارچوب مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، عرضه کند.

در این طرح فروش متقاضیان جدید در هر سه گروه متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مادران) و مشمولان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده امکان ثبت‌نام فراهم شد.

متقاضیان عادی، برای ثبت‌نام نیاز به تعریف حساب وکالتی به‌نام گروه صنعتی ایران‌خودرو و مسدود کردن وجه ۲۳۰ میلیون تومانی در این حساب در بازه زمانی ۲۱ مرداد ماه تا ۲۹ مرداد ماه داشتند.

البته قابل ذکر است که برای ثبت درخواست دو خودروی برقی، هیچ کدام از سه گروه متقاضیان نیاز به تعریف حساب وکالتی و مسدود کردن وجه نداشتند.

طبق زمانبندی تعریف شده مهلت ثبت درخواست خودرویی متقاضیان از روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه آغاز شد و امشب (جمعه دوم شهریور ماه) نیز به پایان خواهد رسید.

با توجه به اینکه تاکنون بالغ بر ۲.۵ میلیون نفر ثبت درخواست کرده‌ و میزان ظرفیت در نظر گرفته شده برای این دوره‌ عرضه، حدود ۱۲۰ هزار دستگاه است، تخصیص بر اساس فرآیند قرعه‌کشی و اولویت‌بندی متقاضیان خواهد بود؛ بدین منظور، ۴۸ ساعت پس از پایان مهلت ثبت‌نام، فرآیند قرعه‌کشی برای تعیین منتخبان و نوبت‌دهی ثبت‌نام کنندگان در حضور نهادهای نظارتی انجام خواهد شد. نتایج آن نیز از طریق پیامک و سایت گروه صنعتی ایران‌خودرو اطلاع رسانی می‌شود.

پس از اعلام نتایج و تعیین اولویت‌ها و مشخص شدن متقاضیان واجد شرایط این مرحله، فراخوان توسط شرکت ایران‌خودرو جهت انعقاد قرارداد و واریز وجه برای متقاضیان دارای اولویت ارسال می‌شود.

بدیهی است که تمامی ثبت‌ درخواست‌ها منجر به ایجاد تعهد برای شرکت ایران‌خودرو نخواهد شد و صرفاً متقاضیانی مشمول دریافت خودرو می‌شوند که بر اساس ظرفیت فروش، موفق به دریافت اولویت‌های نخست این مرحله از ثبت تقاضا شده‌ و درحقیقت در قرعه‌کشی اولویت‌بندی نوبت کسب می‌کنند و الباقی حذف خواهند شد.

تاکید می‌شود که اولویت‌های خارج از ظرفیت تعیین شده فروش، بلافاصله پس از قرعه‌کشی حذف خواهند شد؛ اما امکان ثبت مجدد درخواست خرید برای آن‌ها در طرحی که برای پایان سال جاری مجدد پیش‌بینی شده، فراهم خواهد بود.

همچنین شایان ذکر است که پس از اعلام اولویت‌بندی، وجه مسدودی بدون مراجعه به بانک، رفع و مبلغ توسط متقاضی قابل برداشت خواهد بود.