شاید قبل از ورود به مجموعه سعدآباد و انتخاب موزه‌هایی که قصد دیدن آن‌ها را دارید، حتی نام موزه برادران امیدوار را نشنیده باشید. اما تماشای آن شما را به همسفر شدن و ماجراجویی با ۲ برادر می‌برد و خاطره یک گردش متفاوت را برایتان رقم می زند.

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: اگر با برادران امیدوار، نخستین جهانگردان ایرانی که با کمترین امکانات و شجاعتی مثال‌زدنی به دور دنیا سفر کردند آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم حتما سری به موزه برادران امیدوار در کاخ سعدآباد بزنید.

نام مقصد: موزه برادران امیدوار

نشانی: خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند، شمال‌غرب مجموعه سعدآباد

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سعدآباد

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

امکانات: نمازخانه، بوفه، سرویس بهداشتی، کافی‌شاپ

معرفی: ساختمان این موزه با قدمتی از دوره قاجار، در گذشته استراحتگاه بخشی از خدمه کاخ و سورچیان و محل نگهداری کالسکه‌های دربار بوده است.


سفرنامه ۲ برادر

برادران امیدوار (عیسی و عبدالله)، نخستین جهانگردان ایرانی، از سال ۱۳۳۳ سفر به دور دنیا را شروع کردند و دستاوردهای باارزش و تاریخی آنها در موزه نگهداری می‌شود. موزه برادران امیدوار سال ۱۳۸۲ در هفته جهانگردی افتتاح شد. این موزه دارای ۴ اتاق با نمای آجری قرمزرنگ و گچبری‌های زیباست و در گذشته کالسکه‌خانه و استراحتگاه سورچی‌ها بوده‌است. بازدید از اشیای موزه، از جمجمه میمون گرفته تا عاج و پای فیل، باعث شگفتی بازدیدکنندگان می‌شود. موزه برادران امیدوار ۳ نگارخانه دارد که در ۲ نگارخانه آن آثار اهدایی برادران امیدوار به معرض نمایش گذاشته شده‌ است. این آثار حاصل سفرهای این دو برادر و عکس‌های آنان است. این اشیا از قاره‌هایی چون آفریقا، آسیا، آمریکا و استرالیا جمع‌آوری شده‌ است. نگارخانه سوم اتاق نمایش فیلم است که در آن فیلم سفر و اسلاید گرفته‌ شده توسط این دو برادر به نمایش درمی‌آید.

منبع: روزنامه همشهری