انتظارات برای کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا تقویت شده و بازارهای جهانی از جمله طلا و رمزارز، منتشر وقوع این اتفاق برای حمله به سقف‌های قیمتی خود هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، گزارش آخرین جلسه فدرال رزرو ایالات‌متحده، انتظارات کاهش نرخ بهره در سپتامبر را تقویت کرده و معامله گران جهانی طلا در نزدیکی بالاترین رقم تاریخی این بازار، منتظر سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره هستند.

صورت‌جلسه نشست ۳۱ جولای فدرال رزرو نشان داد که مقامات به کاهش نرخ بهره در ماه آینده تمایل زیادی دارند و ازآنجایی‌که محیط نرخ بهره پایین، باعث افزایش جذابیت شمش‌های بدون بازده می‌شود معامله گران به‌شدت برای جهش قیمت طلای جهانی امیدوار هستند.

دومینوی انتظار در بازار رمزارزها

بیت کوین در حال تثبیت موقعیت خود در محدوده ۶۱ هزار دلار است و مانند بازار جهانی طلا، منتظر اعلام مواضع فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره خواهد بود. در صورت کاهش نرخ بهره، صعودی بیت کوین نیز تقویت خواهد شد.

نوسانات بیت کوین از سطوح ماه مارس، یعنی بالاترین میزان خود، عبور کرده و همچنان در حال افزایش است و معامله‌گران معتقدند این مورد می‌تواند کاتالیزور لازم برای خروج بیت کوین از مرحله تثبیت کنونی باشد.

حال بد دلار آمریکا

پس از انتشار داده‌های ضعیف از وضعیت اشتغال غیرکشاورزی در ایالات‌متحده، ارزش جهانی دلار در مقابل سایر ارزهای مطرح سقوط کرد؛ زیرا طبق این آمار، اقتصاد آمریکا، بزرگ‌ترین نزولی اشتغال‌زایی از سال ۲۰۹۹ را تجربه کرده است.

داده‌های غیرکشاورزی اقتصاد آمریکا بین مارس ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ نشان داد که در ایالات‌متحده ۸۱۸ هزار شغل کمتر ایجاد شده و همین کافی بود تا ارزش دلار در برابر یورو و پوند به پایین‌ترین میزان یک سال اخیر سقوط کند.

برگشت آرام اقتصاد ژاپن

یک نظرسنجی تجاری نشان داد که فعالیت کارخانه ژاپن در ماه آگوست با توجه به نزول تقاضا کاهش یافت، اگرچه سرعت کاهش پایین بود، درحالی‌که بخش خدمات گسترش یافت و شرایط خوبی را در برخی صنایع نشان داد.

بر اساس گزارش شاخص مدیران خرید اقتصاد ژاپن، افزایش فشار قیمت‌ها و محدودیت‌های نیروی کار همچنان برای شرکت‌های ژاپنی به‌ویژه در بخش خدمات نگران‌کننده است. شاخص مدیران خرید تولیدی ژاپن از ۴۹.۱ در ماه جولای به ۴۹.۵ در ماه آگوست افزایش یافت. این شاخص برای دومین ماه متوالی زیر آستانه ۵۰ باقی ماند که رشد را از انقباض جدا می‌کند.

ارسال نفت روسیه به آسیا از مسیر آفریقا

روسیه برای اجتناب از مسیر دریای سرخ، محموله دو نفت‌کش که قادر به عبور از کانال سوئز بودند را در نزدیکی مصر به ابرنفتکش «گلد پرل» منتقل کرد و تا این نفت‌کش با دور زدن آفریقا، نفت را در آسیا تحویل دهد.

هنوز علت این اقدام مشخص نیست زیرا سایر محموله‌های روسی باوجود عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن، به عبور از دریای سرخ ادامه می‌دهند. بااین‌حال، نفت‌کش‌های حامل نفت روسیه، در این مسیر، با حوادث امنیتی روبرو شده‌اند که احتمالاً باعث شده است برخی از خدمه و اپراتورهای کشتی برای سفر از این منطقه، محتاط شوند.

بازار گاز اروپا نگران شد

با ورود صنعت گاز نروژ به فصل تعمیرات سنگین، بازار گاز اروپا، با شرایط حساسی روبرو شده است و ضمن اینکه این بازار را با نوسان شدید قیمت مواجه کرده، به نگرانی اروپاییان از تشدید تنش در خاورمیانه نیز دامن زده است.

اروپا از اواخر ماه اوت، به مدت حدود سه هفته، جریان گازی معادل نیاز روزانه ایتالیا یا فرانسه را از دست خواهد داد. تعمیرات برای تأسیسات گاز در طول تابستان که تقاضا معمولاً کمتر می‌شود، مرسوم است، اما دوره تعمیرات اخیر برای این منطقه حساس شده و هرگونه تغییر در فصل تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی شده، می‌تواند دسترسی به گاز را مختل کرده و باعث نوسان شدید قیمت‌های بازار در سال جاری شود.

منبع: روزنامه همشهری