یکی از لوکیشن‌های جذاب در استان یزد، مربوط به یک خانه تاریخی است که تصویرش پشت اسکناس ۲ هزار تومانی قابل شد هاست؛ خانه متعلق به سید حسین ابرقویی از ثروتمندان ابرکوه.

به گزارش همشهری آنلاین، بادگیر دو اشکوبه‌ای یا دو طبقه‌ای خانه آقازاده واقع در شهرستان ابرکوه (ابرقو) در استان یزد یکی از دیدنی‌های این استان کویری است. قدمت این بنا به دوران قاجار باز می‌گردد. بادگیر دو طبقه خانه آقازاده از هر سوی شهر قابل مشاهده است. تصویر این بادگیر بر بسیاری از محصولات تولیدی در کشور مانند اسکناس‌های ۲ هزار تومانی نقش بسته. این خانه در محله دروازه میدان از محله‌های قدیمی ابرکوه قرار دارد.

مساحت خانه ۸۵۱ مترمربع و به صورت حیاط مرکزی و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال ساخته شده است. قسمت شاخص و جالب توجه این بنا، بادگیر دو طبقه و کلاه فرنگی آن است که در نوع خود بی نظیر است. بادگیر این خانه یکی از بادگیرهای اصیل و زیبای ابرکوه محسوب می‌گردد که ۱۸ متر ارتفاع دارد و مساحت آن ۱۸ مترمربع است و در دهانه بادگیر ۱۹ دریچه تنظیم هوا وجود دارد که با بادگیر دوم هماهنگی و ارتباط دارد. این بادگیر می‌تواند تنظیمات هوا را حتی در زمانی که هیچ بادی نمی‌وزد، انجام دهد. این بادگیر، برخلاف اکثر بادگیرها، دو طبقه است. در کنار بادگیر کلاه فنگی قرار دارد که به صورت مقرنس‌کاری و به نحوی طراحی شده‌ است که نور آسان‌ تر وارد خانه شود و فضای خانه روشن‌ تر جلوه کند.

خانه آقازاده ابرکوه و بادگیر آن در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. پیش از این تصویر میدان نقش جهان اصفهان نیز بر روی اسکناس ۲ هزار تومانی نقش بسته بود. تصویر خانه آقازاده و بادگیر آن، از سال ۱۳۹۳ پشت اسکناس ۲ هزارتومانی نقش بست.

نکته جالب اینکه این خانه، تنها خانه جهان با بادگیرهای دو طبقه هم محسوب می‌شود.

این مجموعه در اصل از پنج‌خانه با نام‌های مانند آقازاده، حسینی دوست، سید علی آقا، گبری و موسوی تشکیل شده. بد نیست بدانید در سال‌های اخیر خانه‌های موسوی و حسینی دوست را به هتل تبدیل کردند. خانه‌های سید علی و آقازاده هم به‌وسیله یک ساباط با یکدیگر ارتباط دارند و این اتصال برقرار شده میان خانه‌ها، نشانگر نسبت فامیلی بوده که اعضای خانه با یکدیگر داشتند.