به گزارش همشهری آنلاین، ورود به آتلیه محمد بهرامی در سال۱۳۳۷ اما نقطه شروع فعالیت حرفهای ممیز بود. در این آتلیه بود که نخستین سفارش پاکت سیگار، جلد کتاب و نخستین نشانه خود را طراحی کرد. شاید خیلیها ندانند، اما ممیز بود که با ممارست و پیگیریاش توانست رشته گرافیک را در دانشگاه راهاندازی کند. نشریات زیادی هم با مدیریت مرتضی ممیز طراحی شدند ازجمله «کتاب هفته»، «کیهان هفته»، «فرهنگ»، «کاوش»، «نگین»، «رودکی»، «فرهنگ و زندگی»، «کلک» و «بخارا».
اما از ماندگارترین آثار ممیز لوگوهای مشهوری است که برای بسیاری از ارگانها و شرکتهای ایرانی طراحی کرده است. لوگوی موزه رضا عباسی، شهرداری تهران، آرم استاندارد، لوگوی آتشنشانی، لوگوی سازمان چای و صدها لوگو و لوگوتایپ دیگر از آثار ماندگار استاد ممیز هستند. با اینکه مرتضی ممیز را پدر گرافیک نوین ایران مینامند جایی گفته بود: من پدر نیستم؛ پدر گرافیک نیستم؛ پدر گرافیک نوین هم نیستم. من تنها یک تلاشگرم. این تعارفات متعلق به جامعهای است که دنبال سمبلهاست.