مرتضی ممیز در خانواده‌ای هنردوست متولد شد و از همان کودکی علاقه عجیبی به نقاشی و طراحی داشت. در دانشگاه با سهراب سپهری، پرویز کلانتری، ژازه طباطبایی، چنگیز شهوق و... آشنا شد.

به گزارش همشهری آنلاین، ورود به آتلیه محمد بهرامی در سال۱۳۳۷ اما نقطه شروع فعالیت حرفه‌ای ممیز بود. در این آتلیه بود که نخستین سفارش پاکت سیگار، جلد کتاب و نخستین نشانه خود را طراحی کرد. شاید خیلی‌ها ندانند، اما ممیز بود که با ممارست و پیگیری‌اش توانست رشته گرافیک را در دانشگاه راه‌اندازی کند. نشریات زیادی هم با مدیریت مرتضی ممیز طراحی شدند ازجمله «کتاب هفته»، «کیهان هفته»، «فرهنگ»، «کاوش»، «نگین»، «رودکی»، «فرهنگ و زندگی»، «کلک» و «بخارا».

اما از ماندگارترین آثار ممیز لوگوهای مشهوری است که برای بسیاری از ارگان‌ها و شرکت‌های ایرانی طراحی کرده است. لوگوی موزه رضا عباسی، شهرداری تهران، آرم استاندارد، لوگوی آتش‌نشانی، لوگوی سازمان چای و صدها لوگو و لوگوتایپ دیگر از آثار ماندگار استاد ممیز هستند. با اینکه مرتضی ممیز را پدر گرافیک نوین ایران می‌نامند جایی گفته بود: من پدر نیستم؛ پدر گرافیک نیستم؛ پدر گرافیک نوین هم نیستم. من تنها یک تلاشگرم. این تعارفات متعلق به جامعه‌ای‌ است که دنبال سمبل‌هاست.

بیشتر بخوانید: