«هر که می‌خواهد برود» این را امام مدام می‌گفت؛ با صدای بلند هم می‌گفت، می‌خواست هر که می‌خواهد بماند، با آگاهی و انتخاب بماند؛ می‌خواست فقط خالص‌ها بمانند. کار درست‌ها بمانند.

به گزارش همشهری آنلاین، برای همین بود که خودش هم سراغ بقیه آن کاردرست‌هایی که جامانده بودند رفت. یکی یکی صدایشان زد، خبرشان کرد که بیایند تا در این بزرگ‌ترین حماسه تاریخ، جایشان خالی نباشد. خیلی‌ها تصورشان این است که ۷۲یار عاشورایی امام حسین (ع) از اول تا آخر همراه امام بودند، اما ماجرا اصلا اینطوری نبوده است. از اول تا آخر سفر، امام(ع) به سراغ خیلی‌ها رفت که بیایند، بعضی‌ها می‌آمدند و بیشتری‌ها -حتی قبل از اینکه ماجرای خیانت و بی‌وفایی کوفیان معلوم شود - عذر و بهانه می‌آوردند. آنها تراژدی را حدس زده بودند. بهانه‌هایی آوردند که وجدان خودشان را راضی کنند: من زن و بچه دارم (گفته مالک بن نصر ارحبی)، کار و مسئولیت دارم (گفته طرماح)، من اهل سیاست نیستم(گفته عبدالله بن عمر)، وظیفه شرعی دیگری دارم (گفته عمروبن قیس)، شما که پیروز نمی‌شوید، من چرا همراهتان باشم؟ (گفته ضحاک مشرقی)، می‌ترسم (یزید بن مسعود نهشلی)، آمادگی روحی‌اش را ندارم ولی کمک مالی می‌کنم (گفته عبیدالله بن حر جعفی) و...اما آنها که بله گفتند و رفتند، آنهایی که از بند سلسله دلایل، خودشان را خلاص کردند، آنها آدم‌های خوشبختی بودند که فهمیدند کی باید کدام طرف بروند.


رهپویان اربعین حسینی، با پاهای برهنه و بیرق‌های حسینی بر دوش با عبور از مناطق جزر و مد و باتلاقی حاشیه دریای خلیج‌فارس در رأس البیشه از توابع شهرستان بندری «فاو» و تحمل گرمای طاقت فرسا و سختی راه، مسیر خود را به سمت کربلا باز کردند.

مسیر کربلا پیر و جوان نمی‌شناسد و تمام نسل‌های حسینی از دیروز تا به امروز آمده‌اند تا از هر آنچه در توان دارند، برای کسب معرفت و ادای دین به سیدالشهدا (ع) بگذارند.

این روزها از جای جای ایران، زائران بدون توجه به گرمای هوا درحال پیمایش مسیر دلدادگی هستند تا به وصال شیرین زیارت اربعینی در کربلا برسند.

باید کوله‌بارت را ببندی و ۳روز مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کنی و عمودها را یکی یکی پشت سر بگذاری تا ببینی و حیرت کنی از صحنه‌های خادمانی که از جان و دل برای زوار امام حسین علیه‌السلام مایه می‌گذارند، حتی اگر کودک باشند.

پرده‌ای از عاشقی زائر سیدالشهدا (ع) که هیچ واژه‌ای نمی‌تواند حق مطلب را برای توصیفش ادا کند.

مثل یک ماراتن دلدادگی است اربعین حسینی و زائران اباعبدالله (ع) با ذکر یا حسین (ع) خودشان را به کربلای معلی می‌رسانند تا اربعین را در بین الحرمین باشند.

خادمان حسینی با توجه به گرمای شدید هوا برای رفاه حال زائران حسینی در راهپیمایی بزرگ اربعین در کنار پذیرایی و نوشیدنی‌های خنک، از آب‌فشان‌ها برای خنک‌کردن آنها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: