تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳

پیش‌بینی بحران‌ها همواره برای دانشمندان چالشی بزرگ بوده است. اکنون یک سیستم هوش مصنوعی جدید ممکن است آماده انجام این کار باشد.

به گزارش همشهری آ«لاین و به نقل از ساینس‌آلرت، دانشمندان حوزه رایانه یک برنامه هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند آغاز نقاط بحرانی فاجعه‌بار را پیش‌بینی کند.

آنها قصد دارند از آن برای پیش‌بینی فروپاشی‌های زیست‌محیطی، بحران‌های مالی، پاندمی‌ها و قطعی‌های وسیع برق استفاده کنند. پروفسور گانگ یان، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه تونگجی چین، می‌گوید: «اگر بتوان یک بحران در آینده را پیش‌بینی کرد، می‌توان برای این تغییر آماده شد یا حتی شاید بتوان از وقوع آن جلوگیری کرد و در نتیجه آسیب‌ها را کاهش داد.»

برای یافتن راهی دقیق‌تر برای پیش‌بینی اتفاقات خطرناک، پژوهشگران این مطالعه، ۲ نوع مختلف از شبکه‌های عصبی یا الگوریتم‌هایی که نحوه پردازش اطلاعات در مغز را شبیه‌سازی می‌کنند را با یکدیگر ترکیب کرده‌اند. شبکه اول سیستم‌های پیچیده را به شبکه‌های بزرگی از گره‌های متعامل تجزیه و سپس ارتباطات بین گره‌ها را دنبال می‌کرد و شبکه دوم تغییرات هر گره را در طول زمان مورد پیگیری قرار می‌داد.

بیشتر بخوانید:

برای آموزش مدل، پژوهشگران به‌جای آن به نقاط بحرانی در سیستم‌های نظری ساده‌تر، مانند مدل‌های اکوسیستم‌ها و مترونوم‌های نامنظم که با گذشت زمان به‌طور هماهنگ شروع به حرکت می‌کنند، روی آوردند. پس از اینکه شبکه عصبی آنها داده‌های کافی را پردازش کرد، پژوهشگران آن را با یک مسئله واقعی آزمایش کردند: تغییر جنگل‌های گرمسیری به گرم‌دشت.

براساس این داده‌ها، هوش مصنوعی به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد که در منطقه سوم چه اتفاقی افتاد، حتی زمانی که ۸۱ درصد از گره‌های سیستم (در این مورد بخش‌های زمین) تحت‌نظر نبودند. پس از پیش‌بینی موفقیت‌آمیز یک نقطه بحرانی، پژوهشگران اکنون به‌دنبال راه‌هایی برای باز کردن جعبه سیاه الگوریتم و کشف الگوهایی هستند که آن را تشخیص داده است.