یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین با اشاره به بهره‌برداری انتخاباتی آمریکا از مذاکرات آتش‌بس، تأکید کرد که ترسیم فضای مثبت مذاکرات، به خاطر فشارهای داخلی بر نخست‌وزیر اسرائیل است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شامگاه امروز جمعه تاکید کرد که مقاومت، خواستار اقدامات عملی و اجرای توافقات قبلی است نه صرفاً مذاکرات بیشتر.

حمدان که با شبکه خبری المیادین گفتگو می‌کرد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها قصد دارند فضای مثبتی از مذاکرات ترسیم کنند تا از این طریق بتوانند از کمپین انتخاباتی کامالا هریس پشتیبانی کنند.

وی با بیان اینکه ترسیم فضای مثبت مذاکرات، به خاطر فشارهای داخلی بر بنیامین نتانیاهوست، تصریح کرد: ما نمی‌پذیریم که اطلاعات را از رسانه‌ها دریافت کنیم و به واسطه‌ها گفتیم که منتظریم از شما بشنویم که اسرائیل با آنچه اعلام شده، موافقت کرده است.

نتانیاهو همچنان مانع اصلی حصول توافق تبادل اسرا

بر خلاف این فضاسازیها، گزارش پایگاه آکسیوس حاکی است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با خارج کردن نظامیان این رژیم از بخشی از منطقه مرزی بین مصر و غزه موافقت نکرده است.
این رسانه نزدیک به منابع صهیونیستی و آمریکایی به نقل از سه منبع گزارش داده که درخواست نتانیاهو برای ادامه استقرار نظامیان ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیا واقع در مرز بین مصر و غزه در مرحله اول توافق به اصلی‌ترین مانع توافق آتش‌بس تبدیل شده است.

سه مقام اسرائیلی مدعی شدند: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان گفت‌وگوی روز چهارشنبه خود با نتانیاهو از او خواسته در فاز اول توافق آتش‌بس/تبادل اسرا با خروج نظامیان اسرائیل از بخش کوچکی از کریدور فیلادلفیا موافقت کند.

طبق این ادعا بایدن خواسته نظامیان اسرائیل در مرحله اول اجرای توافق بین ۱ تا ۲ کیلومتر در طول مرز مصر-غزه عقب‌نشینی کنند.گفته می‌شود نتانیاهو تنها با بخشی از درخواست بایدن موافقت کرد و اعلام کرد حاضر است تنها یکی از مواضع اسرائیل را واگذار کند.

حمدان با اشاره به اینکه چند ماه پیش، بعد از موافقت حماس با طرح قبلی آتش‌بس، اسرائیل حمله به رفح را کلید زد، خاطر نشان کرد: اسرائیل در آن زمان، پس از گذشت ۳ هفته، شروط جدیدی نیز تعیین کرد.

این رهبر حماس با تأکید بر اینکه موضع موضع نهایی اسرائیل، هنوز مشخص نیست، گفت: تماس های در جریان است تا دیداری صورت گیرد و ما بتوانیم درباره آن به نتیجه برسیم.
وی با بیان اینکه جنایات اسرائیل احتمال جنگ در سطح منطقه را افزایش داده است، عنوان کرد: نتانیاهو می‌داند که نمی‌تواند بدون مداخله آمریکا وارد جنگ فراگیر در منطقه شود. نگرانی آمریکا از جنگ منطقه‌ای هم به خاطر مسائل انتخاباتی و کاهش نفوذ این کشور در سطح جهان است.

این رهبر حماس تصریح کرد: فردا ما دو وضعیت پیش روی خود داریم؛ نخست این که رژیم صهیونیستی با این طرح موافقت کند و پس از آن ما نیز مسائل اجرایی را بررسی خواهیم کرد یا اینکه خلاف آن را خواهیم شنید و موضع خود را اعلام خواهیم کرد.

وی در پایان گفت که باقی ماندن نظامیان اسرائیلی در محور فیلادلفیا و گذرگاه نتساریم و گذرگاه رفح به صورت قاطع مردود است.

منبع: فارس