اربعین امسال ویژگی خاصی داشت، گره خورده بود با داستان پر سوز غزه و مظلوم کشی در خاک فلسطین. همین باعث شد که زائران هر قدم در مسیر آزادگی حسین را با یاد شهدای غزه بردارند.

به گزارش همشهری آنلاین، هر قدم زائران در مسیر اربعین برای خود روایت منحصر به فردی دارد و داستان دلدادگی به امام حسین(ع) چنان با تار و پود شیعیان گره خورده است که دیگر مسیر طولانی و گرمای تابستان هم زورش به تصمیم زائران نمی‌رسد. زائران با هر توان و سنی که دارند، خود را به جمع اهالی اربعین می‌رسانند تا پس از پیاده روی در مسیر کربلا، دستشان را بر روی سینه بگذارند و با سلامی بر «سیدالشهدا»، مسیر رفته را بازگردند.

در این میان خادمان حسینی مانند سال‌های گذشته با برپایی موکب‌ها مردمی به خدمت رسانی مشغول هستند.

دهه هشتادی‌ها پای کار آمدند

۲۰ نفر از نوجوان‌های خراسان شمالی یکدیگر را در میان دورهمی‌های مسجد پیدا کردند، از همانجا قرار گذاشتند که امسال برای اربعین، پای کار موکب‌ها باشند. آنها به وعده‌شان عمل کردند و چند روز مانده به اربعین راهی شدند. از روزهای منتهی به اربعین تا چهلمین روز شهادت سیدالشهدا، موکب شهدای خراسان شمالی جایی است که دهه هشتادی‌ها با دل و جان در آن کار می‌کنند. هر کدام یک گوشه کار را با دستان نحیفشان برعهده گرفتند تا آب در دل زائران حسینی تکان نخورد.

خادمان این موکب تنها نوجوان‌هایی نیستند که دلشان با پیاده‌روی اربعین گره زدند. امسال هم ۱۵ هزار دانش آموز در مسیر اربعین همراه شدند. از همان لحظه اولی که کوله‌هایشان را برای اربعین بستند،‌ دلشان راهی کربلا شد؛ هیجان اولین سفر تمام فکر و ذکرشان را از آن خود کرد،‌ چون قرار است برای اولین بار نام زائر اربعین با اسمشان گره بخورد. همین علاقه باعث شد تا پدر و مادرشان را برای این سفر سخت راضی کنند و اسمشان در لیست زائران اربعین جای بگیرد.

گردان نانواها در مسیر زائران

تمام اهالی کرمان و زرند نام زهرا اسدی و گردان نانواها را به گوش شنیده‌اند. درست مانند زمان جنگ که کربلایی زهرا تمام اهالی روستای خانوک را به صف کرد تا نان پخته شده در تنور خانه‌ها را راهی جبهه‌ها کند، این روزها هم اهالی روستا به یاد این مادر شهید راهی کربلا شدند.

گردان نانواها به عشق امام حسین(ع)، گرمای پخت نان در روزهای داغ عراق را به جان می‌خرند تا راه این مادر شهید ادامه داشته باشد.

هر خادم حسینی به دنبال این است که باری از دوش زائران اربعین بردارد، برخی مانند اهالی زرند نان گرم به دست زائران می‌دهند و برخی موکب شستشوی رایگان لباس راه می‌اندازد، اهالی این موکب؛ ماشین‌های لباسشویی را در کنار هم چیده‌اند و بدون لحظه‌ای وقفه‌، لباس زائران را تحویل می‌گیرند و پس از شستشو و اتو کردن به آنها تحویل می‌دهند.

ایده این کار اولین بار ۵ سال پیش به فکر خادمان موکب رسید و از آن زمان تا به امروز در روزهای منتهی به اربعین حسینی، خود را به نجف می‌رسانند و بعد از برپایی موکب سریع دست به کار می‌شوند تا در روزهای گرم به داد زائران برسند.

شیعه و سنی میزبان زائران پاکستانی

نزدیک به ۲ هزار کیلومتر دورتر از کربلا در شرقی‌ترین نقطه ایران، موکبی برای خدمت به زائران اربعین برپا شد تا میزبان زائران هندی و پاکستانی باشد.

شیعه و سنی شانه به شانه هم این موکب‌ها را در زاهدان علم کردند و برای آنکه زائران در مسیر پیشرو آماده شوند از هیچ کاری دریغ نمی‌کنند، از تعمیر کفش زائران گرفته تا پذیرایی و اسکان.

زائران اربعین تنها اهل ایران، عراق و پاکستان نیستند، اهالی ترکیه، گرجستان و آذربایجان هم برای پیوستن به جمع زائران اربعین، خود را به مرز تمرچین در آذربایجان غربی می‌رسانند.

در میان زائران حاضر در مرز تمرچین هر یک روایتی برای دلدادگیش دارد، مانند یک استاد دانشگاه اهل باکو که بارها لحظه عبور از مرز و پیوستن به جمع زائران اربعین را در ذهنش مرور کرده بود و تمام سختی‌ها را به جان خرید تا راهی مرز شود.

چراغ موکب‌های خانگی روشن است

در کنار روحیه خاص مردمی که میزبان زائران اربعین در داخل مرزهای ایران هستند، موکب‌های خانگی اهالی شهرستان کرخه، حال و هوای خاصی دارد. این مردم نشان دادند که موکب‌ها فقط در میانه میله‌های فلزی علم نمی‌شوند، آنها مانند هر سال آستین بالا زدند، خانه‌ و فضای اطراف آن را برای میزبانی زائران اربعین آماده کردند.

یکی خرماهای تازه را در ظرفی می‌چیند، دیگری تنور را برای پخت نان روشن می‌کند و بعضی‌ها با کلمن‌های پر از آب در روبروی خانه‌ها منتظر زائران می‌مانند و زائران را برای استراحت به خانه‌هایشان دعوت می‌کنند. این رسم در میان مردم شهرستان کرخه رونق خاصی دارد تا جایی که امسال نزدیک به هزار موکب خانگی در این شهرستان چراغشان روشن شده است.

منبع: همشهری آنلاین